• Citronsmör

    Tid mellan LH-omslag och ägglossning - orsak till misslyckade frysåterföringar?

    Någon annan som har gjort flera frysåterföringar med egen ägglossning utan att bli gravida? Standard är att man tar egna LH-test varje morgon och gör återföringen 6 dagar efter LH-omslaget (första positiva testet). Jag har dock funderat på om en förklaring till misslyckade återföringar kan vara att man ägglossar mycket senare än förväntat. I andra länder gör man flera blodprov för både LH och östrogen och utöver det ultraljud för att beräkna när man ägglossar. 

    En artikel från 2022 menade att det kan variera väldigt mycket: "A marked inter-personal variation in the time interval between the onset of the LH surge and ovulation was seen, ranging from 22 to 56?h. When meta-analysis was performed, the mean duration in hours between the onset of the LH surge and ovulation was 33.91 (95% CI = 30.79?37.03: six studies, 187 cycles)."

    Inom en enda studie (den största, med 177 deltagare), varierade tiden mellan LH-ökning och ägglossning med 32 h (spannet var 24-56 h). Om mitt LH ökar under natten och jag sedan får omslag när jag tar test på morgonen, kan det alltså dröja 56 h innan jag får ägglossning. Om jag då sätter in ett embryo 6 dagar efter omslaget, är det alltså bara 4 dagar efter min ägglossning.

    Jag vet att vissa kliniker hävdar att man inte får sämre resultat om man gör återföringen en dag tidigare (de som har stängt på söndagar), men det är bara på gruppnivå. Vissa patienter kanske inte har en chans alls.

    Någon som har liknande funderingar? Någon som har fått bra svar från läkare?

  • Svar på tråden Tid mellan LH-omslag och ägglossning - orsak till misslyckade frysåterföringar?
  • Anonym (UL?)

    Kollar man inte med ultraljud? Nu var det länge sen, men har gjort en sån återföring och jag kan minnas fel, men har för mig att slemhinnan och äggstockarna kollades med ultraljud? Alltså inte bara stickor för att bestämma.

  • Anonym (Rhdwllq)

    Du kan göra ett ERA-test. Det är ett test (hos kliniker) man gör för att ta reda på när det är bäst att göra en återföring för just dig eftersom det kan variera från kvinna till kvinna. Så man kollar när slemhinnan är som mest mottaglig och när man ska göra återföring på dig för att få högst chans till graviditet.

    Sen kan man ju också be om en medicinerad återföringscykel. Då bygger du upp slemhinnan med östrogentabletter och när den är tjock nog börjar du med progesteron och för tillbaka embryo efter x-antal dagar (efter hur många dagar beror på embryots ålder). Du har alltså ingen egen ägglossning alls i de cyklerna och man vet exakt när progesteron sattes in och alltså precis hur många dagar motsvarande ?efter ägglossning? du är på (progesteron börjar i vanliga cykler bildas när ägget lossnar).

  • Citronsmör
    Anonym (UL?) skrev 2024-01-02 16:21:05 följande:

    Kollar man inte med ultraljud? Nu var det länge sen, men har gjort en sån återföring och jag kan minnas fel, men har för mig att slemhinnan och äggstockarna kollades med ultraljud? Alltså inte bara stickor för att bestämma.


    Om man tar letrozol får man ett ultraljud ett par dagar innan förväntad ägglossning, men oftast är det innan man har fått positivt LH-test, så inte för att kontrollera att ägglossning har skett. Man kollar slemhinnans tjocklek och att det finns en ledande äggblåsa, men kan inte avgöra när ägglossning kommer att ske (mer än "det ser ut att vara nära").

    Kanske skiljer det sig mellan olika kliniker - kan tänka mig att en del privata kliniker erbjuder fler ultraljud. I andra länder har jag förstått att det är vanligare med fler ultraljud också.
  • Citronsmör
    Anonym (Rhdwllq) skrev 2024-01-02 18:06:14 följande:

    Du kan göra ett ERA-test. Det är ett test (hos kliniker) man gör för att ta reda på när det är bäst att göra en återföring för just dig eftersom det kan variera från kvinna till kvinna. Så man kollar när slemhinnan är som mest mottaglig och när man ska göra återföring på dig för att få högst chans till graviditet.

    Sen kan man ju också be om en medicinerad återföringscykel. Då bygger du upp slemhinnan med östrogentabletter och när den är tjock nog börjar du med progesteron och för tillbaka embryo efter x-antal dagar (efter hur många dagar beror på embryots ålder). Du har alltså ingen egen ägglossning alls i de cyklerna och man vet exakt när progesteron sattes in och alltså precis hur många dagar motsvarande ?efter ägglossning? du är på (progesteron börjar i vanliga cykler bildas när ägget lossnar).


    Ja, ERA skulle kunna vara ett alternativ, men många kliniker använder inte resultat av ERA (dvs. de kommer inte att ändra återföringsdagen/tiden utifrån vad resultatet säger) och det finns ju en anledning till det - ERA har inte starkt forskningsstöd. Det är ju också väldigt dyrt - ett par extra blodprov och ultraljud är mycket billigare. Om ERA var tillförlitligt hade det kanske kunnat användas som argument för att vissa ägglossar senare (eller tidigare), men få läkare i Sverige tar det på allvar på grund av det bristande forskningsstödet.

    Jag har gjort en medicinerad cykel också, men det finns större risker med det om man skulle bli gravid. Det var också väldigt stressande att veta att jag skulle sabba mina chanser om jag glömmer mina mediciner. Vanligtvis är ju progesteronet ett extra stöd (när man har en corpus luteum), men i en helt medicinerad cykel är det ju det enda progesteronet man har (innan moderkakan kan ta över produktionen). Tänk att vara gravid i vecka 8 och glömma progesteronet hemma när man åker någonstans. Lite stressande, haha! Jag mådde ganska dåligt på de medicinerna också (tror att jag hade för mycket progesteron för min mentala hälsa och kanske bidrog östrogenet också).

    Skulle kanske vara värt det om man trodde att det skulle öka chanserna till en lyckad graviditet, men jag skulle hellre få reda på om jag ägglossar senare än andra. Funderar på om jag ska försöka få fler blodprov eller om det är värt att boka in ett ultraljud på eget bevåg, men skulle vara bra att höra om andras erfarenheter.
Svar på tråden Tid mellan LH-omslag och ägglossning - orsak till misslyckade frysåterföringar?