• Anonym (Anonym)

    Namn upptaget av hund

    Nog för att jag hade tänkt mig att det här med namnval skulle bli svårt men nu har vi hamnat i en sits jag faktiskt inte hade kunnat föreställa mig. I början av graviditeten var det ett namn som dök upp nästan direkt, detta skrattades dock bort lika snabbt då svärföräldrarnas hund bär namnet. Nu har månaderna gått och vi har fortfarande inte hittat ett namn. Lite förslag har kommit upp från bådas håll men inget som känts bra för oss båda. Nu börjar vi känna att det är rejält synd att det enda namnet vi båda älskar är upptaget av hunden. 


     


    Till saken hör att hunden är nästan tio år gammal och väldigt etablerad i familjen. Den är med överallt och älskad av barn och barnbarn. Vi träffas allihopa ofta.


     


    Vad är rätt och fel i detta läge? Jag tänker inte så mycket på det praktiska utan mer på om det verkligen vore rätt av oss om vi tillslut valde det namnet? Jag vet inte hur svärföräldrarna skulle reagera men jag tänker mig att de skulle tycka att det var väldigt märkligt av oss. Tänker också att barnen i familjen som ju vuxit upp med hunden kommer bli väldigt förvirrade av vårt val. Samtidigt känns det här som vårt enda alternativ, vi älskar namnet och alla andra namn känns fel. 


     


    Status mellan mig och min partner just nu är att vi undviker samtalsämnet då ingen riktigt mäktar med att ta i problemet..

  • Svar på tråden Namn upptaget av hund
  • Anonym

    Ni får anstränga er mer och komma på ett annat namn
    Nej barnet kan inte heta samma som far/morföräldrars hund

  • Anonym (Ida)

    Klart ni kan ta namnet!!! Det är väl roligt! Prata med dom innan bara så ni inte bara ?tar? det. 

  • Anonym (Liv)

    Välj ett annat namn såklart. Lätt att tänka att det bara är en hund, men ert barn kommer ju växa upp med att alltid, alltid bli associerad med hunden i familjen. Även om hunden är gammal så kommer ju alla alltid tänka på hunden när de hör ert barns namn. Ditt barn förtjänar väl ett eget namn?

    Det finns tusen andra namn, välj ett annat. Förstår om du vill vara anonym och inte säga exakta namnet, men skriv något liknande så kan du få tips.

  • Anonym (Pfft)

    Äh, hunden dör väl om några år ändå. Klart ni ska ta namnet om ni tycker om det!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Liv) skrev 2024-04-30 22:24:27 följande:

    Välj ett annat namn såklart. Lätt att tänka att det bara är en hund, men ert barn kommer ju växa upp med att alltid, alltid bli associerad med hunden i familjen. Även om hunden är gammal så kommer ju alla alltid tänka på hunden när de hör ert barns namn. Ditt barn förtjänar väl ett eget namn?

    Det finns tusen andra namn, välj ett annat. Förstår om du vill vara anonym och inte säga exakta namnet, men skriv något liknande så kan du få tips.


    Jo, men barnet förtjänar ju också det namn som mamma och pappa tycker är finast. Oroar mig inte för att barnet ska associeras med hunden utan att svärföräldrar känner att vi kommer och "tar över" namnet. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 13:36:24 följande:
    Jo, men barnet förtjänar ju också det namn som mamma och pappa tycker är finast. Oroar mig inte för att barnet ska associeras med hunden utan att svärföräldrar känner att vi kommer och "tar över" namnet. 

    Ert val kan ju ha konsekvenser som drabbar barnet. Både goda och dåliga.

    Hunden kan ju mycket väl leva 6 år till. Vad skulle ert 5-åriga barn tycka om att heta samma som hunden? Det vet ni inte idag. Kan ju vara jättekul men kan ju också vara tråkigt och jobbigt.

    När ni är hos farmor och farfar och hund och barn är på samma plats så kommer folk fråga vem ni pratar om, barn eller hund, tex. Folk kommer prata om hunden och andra tro att det är barnet och tvärtom. 


    Risk att ert barn får smeknamn som barn-namnet. Alltså att folk lägger till barn framför namnet för att vara tydliga. Eller få ett helt annat smeknamn för att skilja dem åt.

    Och även om ni älskar namnet, känns det inte konstigt att välja en hunds namn, ni måste ju också tänka på hunden varje gång ni säger namnet? Har ni älskat namnet sedan svärisarna skaffade hunden och gav den namnet? Eller kom ni på först nu när ni ska ha barn att det är det bästa namnet i hela världen?

    Kort sagt: det kan bli bra, det kan bli konstigt, det kan bli dåligt.
    Men ha en konversation om det? Inte för att be om lov, men för att det är väl det naturliga i detta läge. En fika med svärföräldrarna och prata om hur ni älskar hundens namn och vill kalla ert barn samma namn. Känn av läget.

  • Anonym (Fråga!)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-01 13:36:24 följande:
    Jo, men barnet förtjänar ju också det namn som mamma och pappa tycker är finast. Oroar mig inte för att barnet ska associeras med hunden utan att svärföräldrar känner att vi kommer och "tar över" namnet. 
    Jag tror att du har helt rätt i att farföräldrarna inte kommer att ta det bra. Men det kan väl ändå vara värt att ta upp frågan med dem och se hur de reagerar? Då vet ni sedan vad ni har att förhålla er till och behöver inte gå runt och gissa.

    Själv skulle jag känna att namnet redan var upptaget ifall det bars av ett husdjur i närmsta släkten (i synnerhet en hund, som ju verkligen brukar kännas som en familjemedlem). Det hade känts lika fel som att ge barnet samma namn som sin kusin. Men det är ju jag det.

    Sedan kanske ni behöver jobba på att släppa det där namnet (om det inte funkar för farföräldrarna). Ert barn är ju det finaste barnet oavsett, även om det bara har det näst finaste namnet. Så är det ju även med alla barn som har äldre syskon av samma kön. Det första barnet fick det bästa namnet men det gör inte att yngre syskon är mindre viktiga. De är de finaste barnen allihop!
  • Anonym (J)

    Går det inte hitta ett annat namn som liknar hundens namn? Eller som är i liknande stil?
    Ni kanske kan ha hundens namn som mellannamn? :) 

    Personligen hade jag valt ett annat namn till barnet men i slutändan är det ju ni som ska välja namn till ert barn. Välj det som känns rätt och som ni trivs med! 

  • Anonym (...)

    Hade det varit min mamma så hade hon tyckt att det vore jätteroligt om barnet fick samma namn som hunden, hon skulle glatt berätta för alla hon träffar när barnet är med "det här är x, hen är döpt efter vår hund!" :D 

    Mina syskon hade med största sannolikhet tyckt att jag var helt knäpp och övrig släkt och vänner skulle nog tycka att det vore jäkligt märkligt.

    Min mans släkt är rätt bra på att ge "människonamn" till sina djur och alla är hundkära med flertalet hundar och katter så jag har faktiskt valt bort flera namn från listan, ett av dem älskade jag verkligen men sonen fick ett annat namn som jag nu älskar ännu mer.

    Det är ert barn men jag hade inte tagit samma namn, och om ni ändå gör det så måste ni givetvis prata med svärföräldrarna

  • Anonym (Matte/Farmor)
    Anonym (Liv) skrev 2024-04-30 22:24:27 följande:

    Välj ett annat namn såklart. Lätt att tänka att det bara är en hund, men ert barn kommer ju växa upp med att alltid, alltid bli associerad med hunden i familjen. Även om hunden är gammal så kommer ju alla alltid tänka på hunden när de hör ert barns namn. Ditt barn förtjänar väl ett eget namn?

    Det finns tusen andra namn, välj ett annat. Förstår om du vill vara anonym och inte säga exakta namnet, men skriv något liknande så kan du få tips.


    Tro mig, vi hundägare ser inte vår familjemedlem som "bara en hund". Min hund är för mig värd mer än andras ungar. Dock inte barnbarnen.

    Vadd tycker jga då att ts ska göra?
    Jag tycker att de ska ge barnet samma namn som hunden.

    Som farmor hade jag inte sett det som negativt, snarare tvärtom.
Svar på tråden Namn upptaget av hund