• Anonym (Pyret)

    Behålla hyresrätten?!

    Hjälp!

    Jag har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholms innerstad. Det är helt fantastiskt, men har samtidigt en dröm att bo i hus. Hyresrätten är en 4a på ca 90 kvadrat där liknande verkar gå på över 11 miljoner! Bor jättebra där, superfint område, även uppväxt där. Hade själv aldrig köpt så dyrt, köper jag hus blir det kanske för en tredjedel och i en mindre ort. Men det känns bara helt fel att säga upp en sådan fin och bra hyresrätt. Men ska man gå runt hela livet och aldrig ens pröva att bo i hus pga det? Hjälp mig att reda ut mina tankar och få lite perspektiv! 
  • Svar på tråden Behålla hyresrätten?!
  • Anonym (Hmm)

    Låter som drömslott det där... Du har en tanke om att bo i hus men känns mer som att du vill prova på en liten stund. Frågan är hur förberedd du är på vad det innebär att ha hus och sedan även att du faktiskt aldrig kan återvända till det du har. Låter som att där du bor är riktigt riktigt bra och att du är ovillig att ge upp det, samtidigt som det låter som att du inte är 100 % committed till att köpa hus. Jag skulle säga låt bli.

  • Pixxel

    Jag hade aldrig sagt upp en sådan lägenhet. En sådan hyresrätt är det typ 30 års kötid för. Jag skulle hugga av mina pungkulor för en sådan lägenhet och säkert många andra med.

    Skaffa ett sommarhus?

  • Anonym (Id)

    De flesta hyresvärdar tillåter inte att man har andra boenden, så köper du ett hus och skriver dig där så kommer du nog bli av med kontraktet.

    Hyra ut i 2a hand måste du också ha godkänt för att få göra och det är oftast bara godkänt om du tex vill provbo ihop med någon eller måste jobba/plugga på annan ort en period.

    Så vill du verkligen inte bli av med kontraktet måste du bo kvar. Allt annat gör att du riskerar att bli av med det, även om det inte är du själv som säger upp det.

  • Anonym (Badjävel)

    Skaffa ett fritidshus. Om du hittar ett som ligger såpass nära att du kan pendla till samma jobb från båda boendena är det bonus.

  • Anonym (Lis)

    Vad är det som lockar med hus då? Red ut det tänker jag. Personligen vill jag inte bo i Stockholm. Jag är inte avundsjuk på den delen. Men å andra sidan tycker jag det funkar utmärkt att bo i lägenhet hela livet, bara man kommer ut i naturen med så finns det massa fördelar. 

    Har du familj? Vad vill de isf? 

    Överväg sommarstuga som nån skrev om det är några sommarmånader nära naturen som drar. Men om du/ni verkligen drömmer om ett eget hus, du får jobb på annan ort mm så var inte rädd för att flytta heller. 

  • Elin pelin

    Varför drömmer du om ett hus? Vad är det du vill ha?
    Hus är en hel del jobb, på sommaren underbart att bara kunna gå ut i trädgården, på hösten skit med att kratta löv, klippa häck. Sen kommer att måla fönster eller hela huset, ny värmepanna om den går sönder, dra upp trädgården för kommunen ska separera avlopp eller dra nya rör.
    En hyresrätt är ett lyxboende (ja du betalar åt någon annan men det är också någon annan som ska inventera i huset och lägenheten)
    Hade jag varit du hade jag skaffat ett fritidshus på lagom avstånd för att kunna åka över dagen/helgen och blir du såld på hus så sälj och köp ett hus att bo i jämt!

  • Anonym (Lottie)

    Jag faller in i sommarstugekören! Som hyresgäst med sommarstuga får man alla fördelar med de två olika sätten att bo och slipper många av nackdelarna. Jag vet en som köpte en liten villa i en småort och har som sommarboende. Det är ofta skitbilligt i små hålor - billigare än ensligt belägna stugor. 

  • Anonym (Bert)
    Pixxel skrev 2024-05-04 21:35:26 följande:

    Jag hade aldrig sagt upp en sådan lägenhet. En sådan hyresrätt är det typ 30 års kötid för. Jag skulle hugga av mina pungkulor för en sådan lägenhet och säkert många andra med.

    Skaffa ett sommarhus?


    Ja jag skulle också hugga av dina pungkulor för en sådan lägenhet. 
  • Anonym (Lottie)

    TS, det är också viktigt att komma ihåg att hur många pungkulor din hyresrätt än är värd för andra, så är det vad den betyder för dig som är viktigast. 


    Att köpa sommarhus kan vara ett sätt för dig att se om du trivs med hus. På sikt kanske du köper något permanent. Detta förutsatt att du har råd, så klart. 

  • Anonym (JM)

    Jag bor själv i hyresrätt utanför stan , i ett lite stökigt område fast barnen trivs väldigt bra i förskola och skola och det är nära natur.. Fast hyresvärden lämnar mycket att önska och jag letar litegrann efter nytt. När jag var yngre ville jag väldigt gärna bo i stan men nu är jag väl inte lika sugen.. Fast beror helt på hur den ligger. en 4:a i innerstan är ju extremt eftertraktad. Hade nog inte tackat nej till det ändå om den inte ligger där det är supermycket trafik och inget grönt alls. 

    Min pappa bor t.ex i en etagelägenhet på Söder , fin uteplats mot innergården och så har han en sommarstuga .. det känns ju inte helt fel. 


    Tycker som andra skrev att du inte ska säga upp den bara sådär iallafall , kanske skaffa sommarstuga om du har råd. Hur gammal är du? Har du barn? Trivs du bra i området? Är det en bra hyresvärd? Är lägenheten dyr eller billig? 


     

  • Anonym (Pyret)

    Hej. I hela mitt liv (känns det som) har jag mest hört folk säga "hyresrätt är som att kasta pengarna i sjön", "hyresrätt är ingen investering", "du kan inte göra någonting med en hyresrätt", "med hyresrätt stårdu där utan pension", "med en hyresrätt har du inget arv att ge till dina barn sen". På era svar så låter det ju mer som att det är mina kretsar som säger så 😆 Efter covid så började folk ändra sig dock när räntorna gick upp :P Hyran ligger nu på ca 13 000, sen kommer el, internet och allt och så går ju hyra upp år för år. Känns dyrt jämfört med bostadsrätt, men känns "billigt" jämfört med ockerhyror. 


    Hur som helst, jag har familj, gift med ett barn under 1 år och kommer skaffa någon till så småningom. Området är Östermalm, massa fina parker och grönområden. Stor park precis utanför. Nära till Djurgården, Skansen, Gröna Lund m, museum etc. 


    Hade ett snack med min partner igår (som delar husdröm) där jag visade era svar och inser er och mer att sommarstuga/vinterstuga nog blir ett bättre alternativ. 


    Allt ni säger stämmer, är absolut inte redo att släppa denna hyresrätt. Är inte alls beredd på att sköta ett hus. (Vill jag ens det egentligen?). Det jag vill är nog enkelheten att sätta mig ute på en veranda och enkelheten att bara gå ut en stund. Nu känns det som ett projekt att komma ut. Men det är ju inte det egentligen så nära som det är till grönområden.


    Tack för allas input, stuga "hyffsat nära" i Sverige låter som ett mycket bra alternativ. Något ska man nog kunna ha råd med! 

Svar på tråden Behålla hyresrätten?!