• Anonym (Mia)

    Vad ska ingå i ett personligt brev?

    Jag har hittat ett jobb som jag verkligen vill ha. Nu vill jag ha hjälp med de personliga brevet man ska skriva. Vad ska egentligen ingå i det? 

  • Svar på tråden Vad ska ingå i ett personligt brev?
  • Limajo

    Du ska beskriva vad bland dina erfarenheter och din kompetens som är relevant för jobbet. Utgå ifrån kriterierna i annonsen och koppla det till saker du gjort som visar att du har den kompetens eller egenskap som efterfrågas. Läst på om företaget så du har en bild av vad som är viktigt för dem och beskriv varför du passar hos dem. Har du någon särskild/unik egenskap eller erfarenhet som är relevant som inte framgår av ditt cv så lyft fram det. 


    Man kan slänga in någon liten privat detalj i slutet men det ska hållas kort i så fall. 

  • Anonym (Elin)

    På den tiden jag sökte jobb brukade jag berätta vad i mina studier, intressen och tidigare jobb jag lärt mig som är till nytta för tjänsten jag sökte (förutom det uppenbara som tex att man lärde sig laga tänder när man pluggade till tandläkare). 

    Varför jag är intresserad av just den tjänsten. Vad i den är jätteintressant för just mig och exempel på saker från mitt liv som visar att det jag säger är sant. Ex om man söker barnskötartjänst att man passat barn och varit idrottsledare för barn sedan tonåren). 


    Nämner några positiva egenskaper som jag har och som gör att jag bedömer att tjänsten passar just mig utmärkt. :) 

    Och så brukade jag berätta om förtroendeuppdrag jag haft och hur otroligt ansvarstagande jag är. :D

  • Anonym (Nallsh)

    Det är väl olika från arbetsplatser?
    Dom 2 senaste jobben sökte läste arbetsgivaren inte mitt personliga brev, arbetsgivaren tyckte att de var mer värt att hålla muntlig intervju istället.

  • Anonym (Elin)
    Limajo skrev 2024-05-05 13:12:31 följande:

    Man kan slänga in någon liten privat detalj i slutet men det ska hållas kort i så fall. 


    Håller med. På senare år har jag varit den som tar emot jobbansökningar och något kort om intressen eller husdjur är trevligt, men bara någon mening eller två. Är man smart tar man upp något som skvallrar om hur hälsosam, kreativ, ansvarstagande, noggrann etc man är. :) Intressen som AG kan uppfatta som barnsliga eller knäppa håller man tyst om. 
  • Anonym (Chef)

    Jag tycker
    Upprepa inte det som går att läsa i CV
    Koppla till annonsen 
    Skriv varför du vill ha jobbet och varför de ska anställa dig
    Undvik klyschor 
    Ha du någon egenskap du vill lyfta fram koppla till något du varit med om
    Avsluta gärna med en till två meningar om familj och privatliv

  • Anonym (Nallsh)

    Låt ingen föra din talan, blir bara fel.. mitt 2:a jobb så var de en kille från arbetsförmedlingen som följde mig förr att visa upp mig till arbetsgivaren, skröt om att "JAG ALLTID kommer i tid".
    Redan första veckan fick jag skit av arbetsgivaren för att jag stannade hemma.
    Jag hade fått klart för mig att jag skulle vara ledig Måndag och Tisdag efter jag jobbat Lördag och Söndag.
    Men dom ringde måndag och frågade vars jag var..
    Tyvärr hittade jag inget annat jobb så jag blev kvar i 14 år, sista året var helt "Hostile" sena löner, uteblivna lönespecifikationer m.m

  • Anonym (Chefen)

    Du har fått bra tips, jag tycker det är  bra om det också visar din personlighet. Det privata ska vara kort och inte för privat, men ändå visa något. Har tre barn, tränar dotterns basketlag och sitter i bostadsrättsföreningens styrelse säger ju något, liksom att sambon och jag tillbringar gärna våra helger med våra tre hundar som vi tävlar i agility säger något annat.

  • Anonym (Mia)

    Tack för alla bra tips 🌸 
    Nu håller jag tummarna att jag lyckades 

  • Anonym (HR)

    Något jag verkligen är totalt ointresserad av är hur många barn och/eller husdjur du har och ditt civilstånd. Även att du tränar/reser/påtar i trädgården/umgås med familjen/tar långa promenader/annan klyscha man fått läsa och höra miljarder gånger. Såvida det inte är något särskilt då, som att träna inför nästa maraton eller att du snöat in på matkultur därav många resor. 

Svar på tråden Vad ska ingå i ett personligt brev?