• Bebispåg

    Illamående och uppgiven i vecka 26

    Hej på er! jag börjar misströsta att illamåendet ska ge med sig någon gång. Började spy i vecka 5, 8-10 gånger per dag. Har testat diverse mediciner men inget hjälper helt. I vecka 20 eskalerade illamåendet så illa att allt jag svalde kom upp direkt, ny upplevelse att kräkas kallt då dryckerna kom upp så snabbt att de inte ens hann värmas upp i magen . Fick åka in akut och få dropp efter 3 dygn utan att få behålla något . Efter det så fick jag en kombination av lergigan comp, primperson, ondonasetron, och lergigan. Klarar mig hjälpligt på det, kräks inte varje dag längre iaf. men jag mår konstant illa och ju värre Ju längre dagen går. Livrädd för att spy, kan inte äta knappt något och allt som är obehagligt att spy upp väljs bort. Lever på gröt och yoghurt. aversioner mot i princip all mat. Jag är nu i vecka 26 och trots att bebis är så efterlängtad så känner jag mig helt förstörd, kan inte glädjas åt graviditeten och det känns som en lång plåga. Vet inte vad jag ska ta mig till. Ingen energi och extrem hjärtklappning, foglossning och gallbesvär som tillägg till illamåendet gör att det känns som det aldrig är dags för förlossning. Önskar tips, pepp och gärna någon story om att illamåendet har gått över senare än vecka 26, så jag kan hoppas lite igen. 
  • Svar på tråden Illamående och uppgiven i vecka 26
  • Anonym (Hon)

    Usch, fy f-n! 


    Har tyvärr ingen uppmuntrande berättelse om ngn där det släppt före förlossningen. Men efter den har det gjort det. Och barnen var friska trots att mammorna tagit mycket stryk. 


    Hade själv foglossning och vill verkligen uppmana dig att inte göra något som du får ont av - inte ens om det onda kommer först på kvällen. För de flesta går foglossningen över inom några veckor efter förlossningen, men inte för alla. Så det gäller att hålla den på så lindrig nivå du bara kan. Många barnmorskor och sjukgymnaster kan fortfarande alldeles för lite om det här. Lyssna inte på råd som säger att det är ok och normalt att det gör ont. Sträva efter så lite smärta som möjligt. Mer smärta = inflammationen har förvärrats. 


    För mig var det underbart när jag fick mina bebisar (mådde dåligt båda graviditeterna, men inte illamående så som du har). All smärta mm har varit värt det. De är bäst, trots alla problem de ger mig! :D 

Svar på tråden Illamående och uppgiven i vecka 26