• MeAndBaby

    Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?

    Jag och min man har två barn, på 12,5 år samt snart 10 år. Vi är överens om att vi vill ge dem bra grunder, vanor och förhållningssätt gällande kost, rörelse och skärmtid. Enl oss helt rimliga. Att man inte äter godis, glass, bullar, snacks många ggr/vecka (1-2 dagar/vecka tycker vi är lagom) att man sköter skolan/läxor/plugg inför prov först och sedan kan man få skärmtid, att man rör på sig varje dag och inte bara sitter inne framför Youtube-klipp och Snapchat många timmar, att man har en gräns för hur mkt skärmtittande det blir.

    Enligt endel av barnens kompisar är vi stränga föräldrar för att vi har några som helst gränser för våra barn. Kanske främst för att det blir ett nej till att gå och köpa godis etc så fort man träffar en kompis. Det verkar vara en grej att man ska äta sött så fort man umgås med någon. Vi är inte omöjliga eller superstrikta heller, såklart blir det undantag ibland, men det verkar som att inga andra föräldrar bryr sig om deras barn äter godis/glass/dricker läsk varje dag. Och ja tyvärr är barnen till många utav dessa föräldrar överviktiga sedan länge.

    Vi känner oss jättetråkigt ibland och helt ensamma om att vilja våra barn det bästa, vi vill se dem växa upp till sunda vuxna både till kropp och själ och med goda värderingar. Men ja då får vi höra att vi anses så stränga pga detta. Är det verkligen synonymt med att vara sträng??

  • Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?
  • Anonym (Öken)

    Nej, ni är ju bättre än alla andra dessa föräldrar eller hur?

  • MeAndBaby
    Anonym (Öken) skrev 2024-05-05 15:28:23 följande:

    Nej, ni är ju bättre än alla andra dessa föräldrar eller hur?


    Var det sarkasm eller?
  • Anonym (Wooosh)
    MeAndBaby skrev 2024-05-05 15:30:52 följande:
    Var det sarkasm eller?
    Ni är ju själva övertygade om att ni gör det som är bäst för barnen. Så vad är poängen med tråden annat än att få bekräftelse på er förträfflighet? Jag tror inte att du på riktigt bryr dig om nån kompis till ditt barn säger att du är sträng, eller hur?
  • MeAndBaby
    Anonym (Wooosh) skrev 2024-05-05 15:58:30 följande:
    Ni är ju själva övertygade om att ni gör det som är bäst för barnen. Så vad är poängen med tråden annat än att få bekräftelse på er förträfflighet? Jag tror inte att du på riktigt bryr dig om nån kompis till ditt barn säger att du är sträng, eller hur?
    Nej jag söker ingen bekräftelse, undrar bara om det är så ovanligt att inte vara helt obrydd om barnens vanor och val. Det verkar vara mkt mkt mer vanligt att som förälder inte orka säga nej, inte ha gränser, låta barnen få som de vill hela tiden. Godis varje dag, få skjuts hit och dit för att det är lite jobbigt att röra på sig, timme in och timme ut framför skärm, och vill inte barnet göra läxorna för att det är roligare med TicTok så måste det inte.
  • Tow2Mater

    Ni har väl varit strikta med era gränser under flera/många år, så jag kan gissa det är därfor ni kan anses stränga; inte for att barnen inte får kopa godis när de är hos er. Om era barn alltid måste säga 'nej jag får inte kopa' när de är hos andra, kan jag se de kan anse er ha stränga regler.

  • Jemp

    Sträng i det här sammanhanget brukar väl vara synonym med strikt. Och ja, ni har bevisligen striktare regler än kompisarnas föräldrar. 


    Därmed inte sagt att ni gör fel. 

  • Anonym (P)

    Hellre stränga än alla andra "föräldrar" som kör med silkesvantar och fri uppfostran som leder till bortskämda skitungar.

  • Anonym (Wooosh)
    MeAndBaby skrev 2024-05-05 16:12:40 följande:
    Nej jag söker ingen bekräftelse, undrar bara om det är så ovanligt att inte vara helt obrydd om barnens vanor och val. Det verkar vara mkt mkt mer vanligt att som förälder inte orka säga nej, inte ha gränser, låta barnen få som de vill hela tiden. Godis varje dag, få skjuts hit och dit för att det är lite jobbigt att röra på sig, timme in och timme ut framför skärm, och vill inte barnet göra läxorna för att det är roligare med TicTok så måste det inte.

    Och om du får tjugo svar på detta där femton också ojar sig över dagens slappa föräldrar och fem tycker att barnen ska få göra som du vill - vad tänkte du dra för slutsats av det?


    Sådana här trådar är ett sånt genomskinligt tiggeri efter ryggdunkande.

  • Tukt

    Gränser är en sak, men frågan är om man hjälper till med alternativ som understryker det man försöker åstadkomma. 

  • Tecum

    Ni gör rätt som sätter gränser och det kommer både barnen och ni ha nytta av framöver. Ni verkar inte stränga utan det är helt rimligt att barn ska sköta läxorna, röra på sig, lära sig passa tider och vara måttliga med sötsaker. Övriga föräldrar i omgivningen är bekväma av sig och har anammat curlingfilosofin vad gäller barnuppfostran. Stå på er säger jag!

Svar på tråden Är man "sträng" förälder när man har gränser för barnen?