• Anonym (ts)

    Jakten på rätta bilen

    Morsning! Jag har lyckats samla ihop pengar till min allra första bil! Tog körkort i februari och vill bara ha en bil nu nu nu men den som väntar på något gott....

    Jag vill ha er input gällande vad man borde kolla på. Jag hade GÄRNA velat ha en cab, men allt är intressant. Har ni några tips på modeller, märken osv.. vad bör man tänka på rent generellt?
    Jag är 18år så jag vill ha något som är kanske lite "ungdomligt" men som funkar framöver.

    Max 350 000kr. 

  • Svar på tråden Jakten på rätta bilen
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (ts) skrev 2024-05-05 21:07:36 följande:
    Jag är 18år så jag vill ha något som är kanske lite "ungdomligt" men som funkar framöver.
    Jag tror inte ens man kan få till en vagare beskrivning om man än försöker?

    Vad gör en bil "ungdomlig" i dina ögon?

    Vad ska du använda den till kan vi väl börja med att reda ut?
  • Anonym (Po)

    Grattis till körkortet. 350 000 är ju rejält mycket. Snyggt jobbat! Om det är vad du har totalt hade jag inte lagt allt på bil utan lagt på hög inför framtiden. 


    Jag är praktisk så jag säger: rejält bagageutrymme och dragkrok. Tänk att kunna stoppa kompisarna i bilen och åka till fjällen, eller söderut i Europa. :) Det funkar inte i en liten cab. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-05-05 21:15:36 följande:
    Jag tror inte ens man kan få till en vagare beskrivning om man än försöker?

    Vad gör en bil "ungdomlig" i dina ögon?

    Vad ska du använda den till kan vi väl börja med att reda ut?

    Nja, vag och vag :D Man får väll tolka det hur man vill. 


    En till synes lite sportigare bil, lite mer kraft och mer modern till utseendet kanske anses mer ungdomligt?


    Bilen ska användas till att transportera mig först och främst till skolan samt jobbet. Gissar på att jag kommer köra runt 3-5 mil varje dag. Bor mer ute på landet kan man väll säga.


     

  • Anonym (Po)
    Anonym (ts) skrev 2024-05-05 21:24:33 följande:

    Nja, vag och vag :D Man får väll tolka det hur man vill. 


    En till synes lite sportigare bil, lite mer kraft och mer modern till utseendet kanske anses mer ungdomligt?


    Bilen ska användas till att transportera mig först och främst till skolan samt jobbet. Gissar på att jag kommer köra runt 3-5 mil varje dag. Bor mer ute på landet kan man väll säga.


    Ok, i så fall hade jag valt något litet som går på el. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Po) skrev 2024-05-05 21:23:02 följande:

    Grattis till körkortet. 350 000 är ju rejält mycket. Snyggt jobbat! Om det är vad du har totalt hade jag inte lagt allt på bil utan lagt på hög inför framtiden. 


    Jag är praktisk så jag säger: rejält bagageutrymme och dragkrok. Tänk att kunna stoppa kompisarna i bilen och åka till fjällen, eller söderut i Europa. :) Det funkar inte i en liten cab. 


    Tusen tack och tack för input! Du har helt rätt i att cab kanske inte fungerar i alla lägen, det lockar men förstår också det perspektivet. Ska ta med mig stort bagageutrymme och dragkrok!
  • Anonym (Man)

    Att köpa en bil för 350k när man är 18 är ren galenskap. Är det för att imponera?

    Dom flesta bilköp är dåliga investeringar och tappar mycket i värde. Om du har så mycket pengar som 18åring, köp en billigare bil och investera resten.

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-05 21:48:41 följande:

    Att köpa en bil för 350k när man är 18 är ren galenskap. Är det för att imponera?

    Dom flesta bilköp är dåliga investeringar och tappar mycket i värde. Om du har så mycket pengar som 18åring, köp en billigare bil och investera resten.


    Du vet väl inget om TS ekonomiska förutsättningar? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (ts) skrev 2024-05-05 21:28:14 följande:
    Tusen tack och tack för input! Du har helt rätt i att cab kanske inte fungerar i alla lägen, det lockar men förstår också det perspektivet. Ska ta med mig stort bagageutrymme och dragkrok!
    Det finns både 4 och 5 sitsiga cabar, även med plåttak, så du behöver inte köpa en liten. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-05-05 21:48:41 följande:

    Att köpa en bil för 350k när man är 18 är ren galenskap. Är det för att imponera?

    Dom flesta bilköp är dåliga investeringar och tappar mycket i värde. Om du har så mycket pengar som 18åring, köp en billigare bil och investera resten.


    Imponera?
    Jag har kämpat hårt för de pengarna jag tjänat ihop, det är definitivt blod svett och tårar iblandat. Sen har jag fått en liten del i gåva och de personerna har vart tydliga med att de vill att det ska läggas på en bil. Jag har lagt undan resterande till framtida boende.

    Men nu handlade inte detta om min ekonomi utan om en bil!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-05 22:15:20 följande:
    Du vet väl inget om TS ekonomiska förutsättningar? 
    Köpa bil för 350 papp? Lite hybris de luxe!
    Min son köpte en 9-5  trots att jag bad honom att låta bli. !9 bast och nu har turbon eller toppackningen blåst. 
    Kan hända när som helst på en beggad bil. 
    Men  - om man har en farsa som sålt bil och dessutom Saab, varför inte ens fråga?
    Ok, turbon eller topplocket kan skjuta närsom, men lycktorna hade ramlat in och försvunnit redan, motorvarningslampan tänt ett antal gånger.
    Summan av det hela - låt inte barn köpa bil.
    Köpt för 22500 och nu skrotvärde ... som jag sade för ett drygt år sedan.
    Lyssna på farsan!!!
  • Anonym (Jocke)

    Visst är det sjovt med en fräck bil när man är 18, men det går över innan vintern kommer.

    Frågorna jag skulle ha ställt mig när jag köpte min första bil var:
    Hur mycket kommer jag köra på sommaren vs vintern?
    Under jobb/skolveckor vs ledighet?
    Hur är väglaget där jag bor, är det fina vägar eller dåliga? Kanske lite ojämt?
    Hur är vinterväglaget?
    Finns det storvilt son riskerar kliva ut på vägarna helt utan förvarning?
    Hur mycket bagageutrymme behöver jag? Inget eller näst inpå för att jag Bara har mig själv att tänka på eller mer för att exempelvis få plats att hjälpa päron att storhandla eller en djurbur?
    Hur länge tänker jag ha bilen? Ska det vara en trollslända över sommare eller en arbetshäst som håller i 10 år?
    Vad vill och kan jag betala för bilen löpande, bränsle, försäkring, skatt?

    Och så vidare. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (Jocke) skrev 2024-05-05 22:37:24 följande:

    Visst är det sjovt med en fräck bil när man är 18, men det går över innan vintern kommer.

    Frågorna jag skulle ha ställt mig när jag köpte min första bil var:
    Hur mycket kommer jag köra på sommaren vs vintern?
    Under jobb/skolveckor vs ledighet?
    Hur är väglaget där jag bor, är det fina vägar eller dåliga? Kanske lite ojämt?
    Hur är vinterväglaget?
    Finns det storvilt son riskerar kliva ut på vägarna helt utan förvarning?
    Hur mycket bagageutrymme behöver jag? Inget eller näst inpå för att jag Bara har mig själv att tänka på eller mer för att exempelvis få plats att hjälpa päron att storhandla eller en djurbur?
    Hur länge tänker jag ha bilen? Ska det vara en trollslända över sommare eller en arbetshäst som håller i 10 år?
    Vad vill och kan jag betala för bilen löpande, bränsle, försäkring, skatt?

    Och så vidare. 


    Tack, viktiga saker du tar upp.  Absolut har jag försökt räkna lite på det osv, lär vill tänka igenom det här ex antal ggr igen dock innan det blir ett köp!
  • Core

    En motorstark nyare bensinare. El är den värsta investeringen du kan göra nu, ge det några år och de flesta beggade bilar är elbilar med uttjänta batterier och en infrastruktur som inte bär antalet elbilar på vägen.

    Personligen hade jag nog kollat mot Mercedes C klass, alternativt BMW 3- eller 4 serie.

    Kan för övrigt säga att jag köper alltid bil, och säljer efter 3-4 år, har aldrig sålt för mindre än jag köpt, i två fall gjorde jag dessutom vinst. Jag är intresserad av marknaden och har varit sedan jag tog körkort för 15 år sedan.

    En till myt alla tror på är att premiumbil innebär större förlust. Total bullshit, om vi inte pratar fabriksnya bilar. En Mercedes och eller BMW med rätt paket som gjort det initiala tappet står sig otroligt bra om du jämför med en kia, Peugeot eller allt man kan titta på. Så rätt paket är a&o för att inte tappa för mycket i värde

  • Anonym (?)
    Core skrev 2024-05-05 22:49:00 följande:

    En motorstark nyare bensinare. El är den värsta investeringen du kan göra nu, ge det några år och de flesta beggade bilar är elbilar med uttjänta batterier och en infrastruktur som inte bär antalet elbilar på vägen.

    Personligen hade jag nog kollat mot Mercedes C klass, alternativt BMW 3- eller 4 serie.

    Kan för övrigt säga att jag köper alltid bil, och säljer efter 3-4 år, har aldrig sålt för mindre än jag köpt, i två fall gjorde jag dessutom vinst. Jag är intresserad av marknaden och har varit sedan jag tog körkort för 15 år sedan.

    En till myt alla tror på är att premiumbil innebär större förlust. Total bullshit, om vi inte pratar fabriksnya bilar. En Mercedes och eller BMW med rätt paket som gjort det initiala tappet står sig otroligt bra om du jämför med en kia, Peugeot eller allt man kan titta på. Så rätt paket är a&o för att inte tappa för mycket i värde


    Jaha... att köpa en fulspecad Merc eller BMW  eller Audi . Så många som köper en frän bil en snålar på  utrustningen som gör den  nästan osäljbar i andra hand.
     Är väl fränt att äga en ball bil men  man måste ha råd att beställa rätt utrustning.
    Vem köper en Rolle eller Aston med manuell låda. eller ens en Merca?
    Verkar som att "nysvenskar" gärna köper bling men inte  rätt motor/vxl -låda. Där snålas det. Bling är viktigare.

    De bilarna är inte så sexiga som beggade  i anda eller  eller tredje hand,
    Bara de är svarta och har stora fälgar och är servade på Khamels motor och fix.
  • Anonym (Spara&Slösa)

    Tänk på att du troligen kommer gå back på att jobba totalt sätt om du köper en bil för 350,000 kr om bilen endast är till för att transportera till/från jobb, allt annat lika.

    Grattis till Körkortet önskar Gunilla

  • Anonym (?)

    Säger bara Mazda eller om det gäller en äldre bil ... Mazda eller Saab, eller Subaru. 
    Helst med kamkedja  inte rem. 
    Svensk eller japansk. 
    Särbo med Mazda i snart 20 år och bytt lite bromsar förutom blivit bärgad när batteriet gav upp efter typ 12 år. 
    Köp japanskt!
    Åker Saab men  hade Mazda innan men ... kan inte alltid bli rätt,haha

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (?) skrev 2024-05-05 22:28:23 följande:
    Köpa bil för 350 papp? Lite hybris de luxe!
    Min son köpte en 9-5  trots att jag bad honom att låta bli. !9 bast och nu har turbon eller toppackningen blåst. 
    Kan hända när som helst på en beggad bil. 
    Men  - om man har en farsa som sålt bil och dessutom Saab, varför inte ens fråga?
    Ok, turbon eller topplocket kan skjuta närsom, men lycktorna hade ramlat in och försvunnit redan, motorvarningslampan tänt ett antal gånger.
    Summan av det hela - låt inte barn köpa bil.
    Köpt för 22500 och nu skrotvärde ... som jag sade för ett drygt år sedan.
    Lyssna på farsan!!!
    Utgår ifrån att du menar 19 år.
    Oavsett....hur är ditt inlägg relevant till mitt påstående om att det ibte var TS ekonomi vi skulle diskutera? 
    Du vet väl inte vad TS har för ekonomi? Det är kanske en piss i havet för TS ochbTS familj om bilen är värd 100k kr om fem år? 

    Och tro mig, köper TS en vettig bil så är det ett bättre köp än din sons gamla SAAB. En så gammal turbo sjunger på sista versen oavsett hur välservad den är. 
  • Tobben
    Anonym (?) skrev 2024-05-05 22:28:23 följande:
    Köpa bil för 350 papp? Lite hybris de luxe!
    Min son köpte en 9-5  trots att jag bad honom att låta bli. !9 bast och nu har turbon eller toppackningen blåst. 
    Kan hända när som helst på en beggad bil. 
    Men  - om man har en farsa som sålt bil och dessutom Saab, varför inte ens fråga?
    Ok, turbon eller topplocket kan skjuta närsom, men lycktorna hade ramlat in och försvunnit redan, motorvarningslampan tänt ett antal gånger.
    Summan av det hela - låt inte barn köpa bil.
    Köpt för 22500 och nu skrotvärde ... som jag sade för ett drygt år sedan.
    Lyssna på farsan!!!
    Då är det bara att byta turbo, topp och lyktor så har han en duglig bil igen.
    Saabar är fina att köra.
Svar på tråden Jakten på rätta bilen