• Anonym (.)

    Tänker köpa något för ca 16 tusen kronor - Det görs tydligen kreditupplysning om man väljer delbetalning

    Jag tänkte köpa en grej för 16 tusen kronor. Jag tänkte köra en 12 månaders delbetalning.

    Då fick jag höra ifrån säljaren att det skall göras en kreditupplysning. Jag var bara i affären för att fråga om produkten och skall köpa den under veckan som kommer. Vill bara ha lite betänketid.

    Men det här med kreditupplysning. Kan man kolla det själv? Jag skulle tycka det skulle bli pinsamt om man blev nekad mitt framför alla andra.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Tänker köpa något för ca 16 tusen kronor - Det görs tydligen kreditupplysning om man väljer delbetalning
  • Aniiee

    Du kan göra en kreditupplysning på dig själv på minuc.se eller se ditt kreditscore genom att ladda ner appen kreddy. Men säljaren kommer självklart ändå göra en kreditupplysning och avgöra, och säga det högt också.

    Om butiken har en onlineshop kan du ju använda den istället. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Kreditbolagen vill väldigt gärna låna ut pengar, för de lever ju på det!
    Det är nog bara om du har någon betalningsanmärkning som du riskerar att bli nekad.

  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2024-05-06 01:30:16 följande:

    Du kan göra en kreditupplysning på dig själv på minuc.se eller se ditt kreditscore genom att ladda ner appen kreddy. Men säljaren kommer självklart ändå göra en kreditupplysning och avgöra, och säga det högt också.

    Om butiken har en onlineshop kan du ju använda den istället. 


    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2024-05-06 01:32:26 följande:

    Kreditbolagen vill väldigt gärna låna ut pengar, för de lever ju på det!
    Det är nog bara om du har någon betalningsanmärkning som du riskerar att bli nekad.



    Jag har aldrig sysslat med delbetalning och framförallt aldrig köpt något som är dyrare än 10 tusen kronor. JAG har alltid kunnat betala direkt, eftersom om jag köper något, så har jag alltid köpt under 10 tusen kronor. Har inget minnet av att jag ens köpt något som är på 8 tusen kronor, tror jag.

    Hursomhelst, så kanske man tjänar något på att man aldrig någonsin gjort delbetalning. Men det är ju inte det man kollar efter? Eller kanske ''hjälper'' lite grann. Men det är väl skatten och inkomst man tjänat som avgör. Är det förra årets inkomst eller kollar man förra året + detta året fram tills dagens datum man köper och bestämmer sig med delbetalning?


  • Anonym (Peo)

    Varför delbetalning? Det blir onödigt dyrt och om du inte kunnat spara ihop den här summan, hur ska du kunna betala tillbaka lånet (som ju kostar ännu mer)? 

  • Anonym (Anna)

     Din senaste deklarerade inkomst och om du har några betalningsanmärkningar kontrolleras. Har du en hyfsad normal inkomst och inga anmärkningar och dessutom inga andra lån/delbetalningar blir du med största sannolikhet beviljad kredit. Ett annat alternativ om du inte vill bli nekad i affären är ju att ansöka om ett kreditkort , många har ju räntefritt ända upp till 6 månader och då gör du ju ansökan på nätet. Det är ju bara klippa sönder det direkt om du är rädd att du kommer missbruk det.

Svar på tråden Tänker köpa något för ca 16 tusen kronor - Det görs tydligen kreditupplysning om man väljer delbetalning