• Anonym (Mamma)

    1 åring gråter mot främlingar hela tiden

    Jag har en dotter på snart 1 år. De första månaderna spelade det ingen roll om hon var hos främlingar eller familjen. hon Har alltid varit blyg o lite försiktig i främmande miljöer. Hemma är hon en riktig pajas o gapar för fullt, men är på tex på mitt jobb, öppna förskolan eller andra ställen blir hon väldigt blyg o försiktigt. minns inte helt, men skulle tippa att sen hon var 8 månader har det märkts tydligt vilka hon känner sig trygg med. Det är de hon träffar ofta, dvs mamma, pappa, sen mormor o morfar. Alla dessa kan hon vara hos utan problem o hon busar o stojar. Om tex en främling går fram o kollar på henne o pratar börjar hon gråta. däremot om vi kanske får besök blir hon rädd första minutrarna, för att sedan kunna börja buss lite smått när hon känt av situationen. på öppna förskolan finns Det flera barn som aldrig någonsin separerat på föräldrar o främlingar. De beter sig på samma sätt i alla situationer o alla personer. Många för påtalar att barnen är trygga när de gör så o att de är så trygga i sig själva när de kan vara hos vem som helst. Jag blir lite ledsen då det känns som de tycker jag har ett otryggt barn? jag Har Alltid fattar det som att det är exakt såhär anknytningen fubgerar att man lyckats om de väljer ut vissa att vara trygga hos eller vad är egentligen rätt? Sen fattar jag att alla är olika o min dotter är ju ett blygt barn. Men är det extremt ?

  • Svar på tråden 1 åring gråter mot främlingar hela tiden
  • ciann

    Vid 8 månader är det vanligt att barn blir mer reserverade och bara vill vara hos kända. Det är i den ålder de upptäcker att de är separerade från omgivningen. Det är helt naturligt och som de ska.

    Att ditt barn är reserverat mot främlingar är inget du ska oroa dig för. Det tyder på anknytning och är något positivt. Av Särskilt vikt är att observera vart barnet går om det har gjort sig illa. Går det till vem som är det en red flag för bristande anknytning. 

    Jag skulle vara mer oroad för dina vänners barn än för ditt barn.

  • Anonym (stella)

    Vid ett års ålder är det konstigare att INTE reagera på främlingar.

    Din dotter är helt normal och det kommer att gå över någon gång. Det är inte blyghet, utan ett helt normalt beteende. 

    Det finns blyga barn, men det brukar vara äldre barn i så fall. 

    Låt henne vara hos de vuxna hon är trygg med så kommer hon så småningom våga utforska världen. 

  • Anonym (Hej)

    Din dotter är nog autistisk. Då kan man vara rädd för främmande människor.

  • TvillingmammaVästgöte
    ciann skrev 2024-05-13 14:45:54 följande:

    Vid 8 månader är det vanligt att barn blir mer reserverade och bara vill vara hos kända. Det är i den ålder de upptäcker att de är separerade från omgivningen. Det är helt naturligt och som de ska.

    Att ditt barn är reserverat mot främlingar är inget du ska oroa dig för. Det tyder på anknytning och är något positivt. Av Särskilt vikt är att observera vart barnet går om det har gjort sig illa. Går det till vem som är det en red flag för bristande anknytning. 

    Jag skulle vara mer oroad för dina vänners barn än för ditt barn.


    Absolut , håller med. Ett barn skall normalt vara reserverat för främlingar vid ett år. Det är fullt normalt och visar på en bra anknytning. Vid sex månader ler barn mot alla men vid 12 månader brukar det bli reserverat mot främlingar. Det är naturligt, det är meningen att det lilla barnet skall hålla sig till sin flock. 
  • Anonym (ME)

    Det finns många barn som är så och det är en känslig ålder. För mitt barn slog det till vid sex månader och höll i sig rätt länge.


    Det här är från 1177 om barnets utveckling mellan 6-12 månader: 


    Det är mycket vanligt att barn är lite blyga eller känner oro för det de inte känner till. Barn kan också ta tid på sig att vänja sig vid nya saker.


    Någon gång under barnets andra halvår är det vanligt att nyfikenheten för omvärlden minskar lite. Barnet blir mer beroende och söker mer närhet med dig och andra vuxna som hen står nära. Det är vanligt att barn visar rädsla för det som är obekant och börjar gråta när människor som de inte känner kommer för nära. Barn kan även vara blyga för personer som de har träffat mycket. Att barn är rädda och blyga brukar vara tillfälligt.


    Rädslan hänger ihop med att hen håller på att lära sig att just du är en av de viktigaste personerna som ger trygghet och skydd när det behövs. Barnet kan därför protestera om hen skiljs från dig. Barnet har också svårare att lugnas och tröstas av personer hen känner mindre väl. Barnet behöver få närma sig olika personer och situationer i sin egen takt. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (ME) skrev 2024-05-14 16:54:07 följande:

    Det finns många barn som är så och det är en känslig ålder. För mitt barn slog det till vid sex månader och höll i sig rätt länge.


    Det här är från 1177 om barnets utveckling mellan 6-12 månader: 


    Det är mycket vanligt att barn är lite blyga eller känner oro för det de inte känner till. Barn kan också ta tid på sig att vänja sig vid nya saker.


    Någon gång under barnets andra halvår är det vanligt att nyfikenheten för omvärlden minskar lite. Barnet blir mer beroende och söker mer närhet med dig och andra vuxna som hen står nära. Det är vanligt att barn visar rädsla för det som är obekant och börjar gråta när människor som de inte känner kommer för nära. Barn kan även vara blyga för personer som de har träffat mycket. Att barn är rädda och blyga brukar vara tillfälligt.


    Rädslan hänger ihop med att hen håller på att lära sig att just du är en av de viktigaste personerna som ger trygghet och skydd när det behövs. Barnet kan därför protestera om hen skiljs från dig. Barnet har också svårare att lugnas och tröstas av personer hen känner mindre väl. Barnet behöver få närma sig olika personer och situationer i sin egen takt. 


    Då låter ju mitt barns beteende mer normalt? oftast är det värst om en främmande person börjar pilla på henne o det kan jag ju förstå med inte är roligt? känns dock konstigt att fröken på förskolan började söga att ett barn hon vet var så tryggt med sig själv o kunde va hos vem som helst. Det handlar ju inte om att barnet är så tryggt med sig själv o accepterar vem som helst. o att de hela tiden förespråkar att det är viktigt att vara framåt o träffa människor 
  • Bergegardh

    Din dotter är nog och kommer säkert bli en underbar människa. Nej detta är personlighet, vanligare hos tjejer än killar. Ta inte åt dig. Låt din dotter vara som hon är och tvinga inte på henne främlingar. 

    En dag även om den nu ligger en bit bort kommer hon känna sig mer trygg med främlingar. En del försöker tvinga sina barn att bli av med detta personlighetsdrag genom att lämna dem med främlingar. Det kan få motsatt effekt. Låt henne vara ovetandes under hela hennes liv om att detta skulle vara något negativt( jag tycker inte det men en del antyder det). Det är en onödig sak att må dåligt över.

  • Anonym (ME)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-14 17:16:51 följande:
    Då låter ju mitt barns beteende mer normalt? oftast är det värst om en främmande person börjar pilla på henne o det kan jag ju förstå med inte är roligt? känns dock konstigt att fröken på förskolan började söga att ett barn hon vet var så tryggt med sig själv o kunde va hos vem som helst. Det handlar ju inte om att barnet är så tryggt med sig själv o accepterar vem som helst. o att de hela tiden förespråkar att det är viktigt att vara framåt o träffa människor 
    Ja, det är helt normalt men såklart lite jobbigt för en som förälder också. Det är dessutom vanligt för barn vid ett och ett halvt år också. Så det kommer vara många olika faser med känslor. Jag hade ett barn där det började runt halvåret och höll i sig rätt länge. Men i gengäld hade vi inga direkta trotsperioder istället. Så olika steg i utvecklingen visar sig olika tydligt per barn.

    Sen låter det inte som fröken där kan så mycket om barns utveckling och det är ju inte alla som är utbildade eller kommer ihåg vad de läst. Eller inser att barn kan vara olika utan att det är något fel. Precis som för äldre barn och oss vuxna.
Svar på tråden 1 åring gråter mot främlingar hela tiden