• Fridayyy

    Jag har slutat med deodorant!!

    Jag har slutat med deo, jag är ändå helt torr under armarna och inte luktar det nånting. VARFÖR har jag använt deo alla dessa år? Behöver det nog i tonåren men inte efter det..?

    Använder alla andra deodorant eller nåt för armsvett?

  • Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!
  • Rockan
    Doktorn skrev 2010-05-18 21:25:26 följande:
    Jo, alun är svavelsyras och kaliumsulfats aluminiumsalt.  Det är för övrigt också en livsmedelstillsats med nummer E522 (surhetsreglerande medel), om man nu är noga med att undvika att behandla sin kropp med "onaturliga" tillsatsämnen.
    Ah, då förstår du säkerligen kemi bättre än mig Jag läste bara en lista där alun inte räknades upp bland aluminiumsalter...inte den ultimata sanningen direkt. Men jag föredrar ändå det framför konventionell deo.
    Då har jag också lärt mig nåt nytt!
  • Kaarro

    Men usch, jag klarar mig inte utan deodorant.
    Jag kan precis ha duschat och om jag inte tar deo på luktar de svett efter en timme. Inte kul alls ju. Sen är de så härligt att efter en hel dag fortfarande lukta gott med deo under armarna.

  • Glass

    Lästede första 19 sidorna i tråden, men sedan blev det för mycket tjafs med någon som inte ens vill diskutera, så jag la ner.

    Min erfarenhet är att när jag inte har deo efter en period med deo/antipersperant så luktar jag skunk och svettas mycket. Om jag härdar ut oh inte har deo i ett par tre dagar så luktar det inte alls mycket sedan. Tyvärr så faller jag tillbaka i vanans makt och använder deo igen.
    Min hypotes är att antipersperanten stoppar sveten från svettkörtlarna i armhålan och då lagras den där. När det sedan får komma ut så luktar den skunk, riktigt illa alltså.
    Någon som har en annan hypotes?

    Jag ska nog ta tag i det där nu och lägga av. Det är lättare nu när man inte har så mycket kläder på dig, för jag tycker att jag svettas mer på vintern när man har en massa täta kläder på sig.

    Citron var ett bra förslag, jag ska nog hoppa in i en annan tråd och fråga om lite flr tips


    tttttttttttttttt och tttttt lite extra t:n att använda istället för de som mitt tangentbord tappar bort
  • 23 november

    Body shop har tagit fram en ny deo utan aluminium. Däremot är det ju en massa annat junk i den så jag vet inte om den är bättre. Men den funkar iaf på en som jag som svettas massor och är helt beroende av deo.

  • Lingonflickan

    TS: Good for you!! Om du inte behöver är du lyckligt lottad. Alla rakar inte benen heller, för det finns lyckligt lottade. Använder de/antiperspirant utan aluminium. Anledningen? Jag tål inte aluminium i deo.


    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • mammaE2011

    jag har en vanlig genomskinlig antiperspirant som torkar snabbt, parfymfri då jag använder väldoftande duschtvål. Håller svetten borta och därmed lukten som uppstår när svetten kommer i kontakt med kläderna.

  • tildabelle

    Jag använder deo väldigt sällan, det räcker med att jag duschar för att det inte ska lukta nåt.

    Svettlukt kommer om man inte duschar på flera dagar. och då är det ofräscht oavsett om man har deo eller inte. (talar bara om egen erfarenhet nu)

    Så alla behöver faktist inte deo för att inte lukta.

  • oväntatväntatgravid

    Jag måste vara en väldig svettbomb för jag svettas med antiperspirant... :P

    Är den helt säker eller är det bara jag?? Måste oftast ha en kombination.. men varma sommardagar räcker inte det så får nöja mig med små svettfläckar.. mysigt.

  • Fridayyy

    Märkte att jag blev lite fuktig under armarna när jag hade en speciell tröja på mig, eller blus eller vad det ska kallas, det var inte ren bomull iaf. Men nu är jag helt torr igen.

  • LadyAqua

    Jag testade jojobaolja under armarna igår, är fortf torr o len och det luktar ingenting alls :)

  • Ellasario

    om inte jag använder deo så luktar jag garanterat efter en halv dag, och det spelar ingen roll om jag är nyduschad eller har rena kläder, det är väl bara min bakterieflora som är sån....

    ska inhandla deo från Lush så fort jag har råd, älskar Lush-produkter! <3 

  • brünnhilde
    Ellasario skrev 2010-11-17 12:24:52 följande:
    om inte jag använder deo så luktar jag garanterat efter en halv dag, och det spelar ingen roll om jag är nyduschad eller har rena kläder, det är väl bara min bakterieflora som är sån....

    ska inhandla deo från Lush så fort jag har råd, älskar Lush-produkter! <3 
    rekommenderar deras téo!
  • Madelene B

    Jag kan bara hålla med trådstartaren. Alla behöver inte använda deodorant. Jag har fram tills för några dagar sedan varit fullkomligt övertygad att deodorant är ett måste för mig. Jag kom i håg att jag inte direkt luktade nyponros i tonåren och sedan dess har jag använt deo.


    Jag har nu varit utan i tre dagar och tro mig, första dagen gick jag på toaletten stup i kvarten, satten handen i armhålan och luktade på linnet jag hade på mig. Ingenting!! Och ändå är det varmt ute 20-25*C och jag har svettats när jag gjort aktiviteter, men inget. Jag är glatt överraskad. Känns så himla sunt. Så skönt att bara tvätta sig och sedan inte behöva kladda med deo. Jag kan bara rekommendera alla att pröva.

  • Ove Rall

    Den som verkligen stinker här är Snigelkotten. Ni som följt tråden från start inser förhoppningsvis att han är ett forum-troll. Ett troll hoppar in när det passar för att störa och förstöra vår debatt.
    Ta död på trollet genom total ignorans, svara INTE på frågor och påståenden.

    Själv ställer jag mig till den skara som anser att man klarar sig bra utan deo, men genom att tvätt sig och byta kläder vid behov.

    mvh Ove Rall

  • Capt Janeway

    Deo är ytterligare ett försäljningsalternativ från dom som vill tjäna mycket pengar Tungan ute

    Jodå, jag vet att många behöver deo varje dag men det finns också många som INTE behöver deo regelbundet. Själv svettas/luktar jag otroligt sällan i armhålorna.

    När det är vinter skippar jag deo totalt om jag bara ska sitta på kontoret.
    Varma sommardagar eller om jag ska utföra någon större kroppsansträngning kör jag lite deo.

    Varför smeta in kemikalier på huden i onödan? 

  • Effie

    Jag använder bara deo om det är en dag då jag förväntas vara nervös (ska hålla presentation etc).
    Vanligtvis är det totalt onödigt.
    Med tanke på att deo har kopplats ihop med bröstcancer känns det lite off överlag.

  • brünnhilde
    Capt Janeway skrev 2011-12-27 18:17:53 följande:
    Deo är ytterligare ett försäljningsalternativ från dom som vill tjäna mycket pengar Tungan ute

    Jodå, jag vet att många behöver deo varje dag men det finns också många som INTE behöver deo regelbundet. Själv svettas/luktar jag otroligt sällan i armhålorna.

    När det är vinter skippar jag deo totalt om jag bara ska sitta på kontoret.
    Varma sommardagar eller om jag ska utföra någon större kroppsansträngning kör jag lite deo.

    Varför smeta in kemikalier på huden i onödan? 
    Fy vad orättvist

    Jag luktar apa om jag inte använder deo. Till och med efter bara ett par timmar, eller om jag missat en hudfläck stor som en lillfingernagel....
  • piojosa

    Om man luktar svett så är de pga av bakterier som frodas i den varma armhålan.
    Du kan badda med lite kolodialt silver så tar de död på bakterierna

  • callmepreggoornot
    piojosa skrev 2024-03-31 15:03:53 följande:

    Om man luktar svett så är de pga av bakterier som frodas i den varma armhålan.
    Du kan badda med lite kolodialt silver så tar de död på bakterierna


    starkt jobbat av silverliganOskyldig
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!