• mamma8212

    För oss 35+ som försöker bli gravida

    Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

    Vore kul om vi var fler!

  • Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Bunny s
    Sand13 skrev 2024-05-17 23:19:22 följande:
    Bunny s skrev 2024-05-17 08:48:36 följande:
    Det låter ju jättebra, att du ta vitaminer och föröskt tänka på att göra det du kan för att öka chanserna! 
    Jag tar också massa vitaminer, tänker på kosten, gått ner lite så jag har min idealvikt osv.  Haha jadu.
    Bra att vara förberedd och i bra skick 😅

    Vad bra att du får två förösk till. Toppen ju! 
    Jättespännande för er 🥰
    Hur ser planerna ut OM ni inte lyckas på de två äggen? Ska ni börja bekosta vidare själva? 

    Ja, jag kan ta hjälp när jag vill. Det blir dock privat då, för vi får ingen hjälp via landstinget. 
    Bor inte längre i I samma stad som där jag tog hjälp med mina första två barn. Skulle jag ta hjälp här uppe så skulle det kosta ca 3000 i månaden. Ingen stor summa så, men jag kan även åka 21 mil till min hemstad och där kostar det bara 500 i månaden ca. Så det är en stor skillnad ändå. Har redan bestämt att märker jag att något krånglar med min kropp så åker jag gärna till Uppsala. Har så bra erfarenhet av Carl von Linnékliniken och så skulle det ju vara en extra anledning att åka dit och lite nostalgi.. 😊
    Där ingår också ett tidigt ultraljud och såna är jag beroende av för att få kolla av så hjärtat slår och sånt. Man är ju bra nojig innan 12 fulla veckor och mu när jag snart är 37 så kommer jag inte riktigt våga tro att allt ska gå bra 😅

    Varför får ni ingen hjålp via landstinget? :/
    Det blev lite missförstånd 😊 
    Jag har inte eller ska (förhoppningsvis) inte görs något ivf. 
    Det jag har behandlats med är ägglossningsstimulerande tabletter,  sen gör man ultraljud för att kolla hur man reagerat på behandlingen (kan bli överstimulerad) och sen med en äl-spruta så att man säkrar att det mogna ägget också släpper. 

    Här i Dalarna så hänvisar de till privata kliniker med all slags fertilitetshjälp om man har ett gemensamt barn redan. 

    Den privata här är alltså mycket dyrare för min behandling, jämfört med min tidigare klinik i Uppsala. Som också är privat. Den fick jag dock hjälp av med både första och andra barnet och den var ihop med landstinget och jag betalade därför bara patientavgift. Numera är den kliniken helt privat. 

    Men som svar på din fråga om avbetalning. Så här så står det på kliniken i Uppsala. Vet ju inte hur det ser ut på din. Men fråga 😊
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 06:37:52 följande:

    Jag är så ledsen 😢 
    troligtvis ett nytt missfall. Jag fick se hjärtat som slog i vecka 6+4, och därefter fick jag lite bruna flytningar. Igår tilltog det och det har kommit blod med små klumpar i När jag gått på toaletten. 


    Fan! 😔 

    hur vet man om det är ett missfall eller blödning i tidig graviditet? 


    Men nej!! Åh 🥺🥺🥺 vad ledsen jag blir för din skull! 

    Jag tycker klumparna är ganska talande. Jag hade tänkt så..  Fick missfall I vecka 9 förut, men hade nyss varit på ett ultraljud som visa att jag bara var i vecka 6. Så det var alltså ett ma. 

    Vill inte få dig att tänka det värsta i onödan men klumpar känns inte bra 😔 
    Jag hade åkt till gynakuten. Jag gjorde det när jag fick min blödning. Och fick missfall bekräftat. 

    Men sök runt annars, jag sökte som en idiot den kvällen. Behöver kanske inte vara kört pga klumparna ❣️
  • Bunny s
    Bunny s skrev 2024-05-18 07:08:56 följande:
    Men nej!! Åh 🥺🥺🥺 vad ledsen jag blir för din skull! 

    Jag tycker klumparna är ganska talande. Jag hade tänkt så..  Fick missfall I vecka 9 förut, men hade nyss varit på ett ultraljud som visa att jag bara var i vecka 6. Så det var alltså ett ma. 

    Vill inte få dig att tänka det värsta i onödan men klumpar känns inte bra 😔 
    Jag hade åkt till gynakuten. Jag gjorde det när jag fick min blödning. Och fick missfall bekräftat. 

    Men sök runt annars, jag sökte som en idiot den kvällen. Behöver kanske inte vara kört pga klumparna ❣️
    Fast du skriver ju små klumpar. Då kan det vara konsumerat blod som kommer i små klumpar. Då behöver det absolut inte vara kört. 
    Ber om ursäkt över att jag slarvläste!
  • DidoAeneis
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 06:37:52 följande:

    Jag är så ledsen 😢 
    troligtvis ett nytt missfall. Jag fick se hjärtat som slog i vecka 6+4, och därefter fick jag lite bruna flytningar. Igår tilltog det och det har kommit blod med små klumpar i När jag gått på toaletten. 


    Fan! 😔 

    hur vet man om det är ett missfall eller blödning i tidig graviditet? 


    Hoppas verkligen det inte är så. Jag testade med stickor när jag började blöda och såg att strecket var rätt svagt, men jag var bara i 6+0, så för dig kanske det även vid mf hade varit mkt starkt. Vill man veta snabbt är det nog bäst att söka hjälp.
  • Bunny s
    DidoAeneis skrev 2024-05-17 15:35:56 följande:
    Ja, men det kan nog vara olika hur länge hormonerna sitter i. Amningshormon är ju döden för fertilitet, och jag slutade amma för bara två månader sen, så det kan hända att kroppen fortfarande är påverkad. Tycker bara det är konstigt att jag plötsligt fått två mf på raken när jag aldrig haft nåt förut, men det kanske bara är slumpen.

    Jag testade ju idag för att jag fick en liten rosa flytning efter sex igår, det brukar vara ett tell-tale sign för graviditet för mig, men jag verkar ha blivit lurad. Kommit lite brunt idag, men inget mer än så. Men mensen kanske kommer igång nu snart. Hoppas nästan det, så det blir en kort cykel så att nästa försök kommer snart.
    Ja men du kan ha rätt. Jag skulle också tycka det var märkligt i ditt läge med två missfall I rad. 
    Då känns det ändå som att det är antingen aningen sämre äggkvalite eller som du är inne på, att det har något med att du nyss fått igång allt efter amning. 
    Får be om ursäkt, skriver mer flera här och även i andra trådar, så jag glömde av när jag svara dig, att du faktiskt haft 2 missfall nu. 
    Annars tänker jag att det generellt inte borde störa art man fått barn för 1 år sen och amningen? 
    Jag tänker att när kroppen inte är redo än, så borde inte ägglossningen starta heller. Men jag har inget att stärka det här med så ta det med en nypa salt 😅

    Okej, vad tråkigt att få ett tecken men sen känna sig lurad. Jag kände mig jättelurad i förra cykeln. 
    Redan på äl+4 började jag få molande svag värk i svanken som varade i ca 5 dagar. Vissa dagar ganska starkt. Brukar verkligen aldrig ha det så! 
    Sen försvann det några dagar och negativa tidiga graviditetstester, så jag kände att jaha..  lurad.  Kanske var ett ägg som aldrig fixade att släppa, därav molandet? Läste tillbaka i gamla anteckningar från 2012 och då hände samma sak.  Min klinik berättade sen att de kunde se att jag hade ett återbildat ägg på ena äggstocken 🙄
    Men så dagen före bim så fick jag tydligare molvärk och en brun flytning. Då gick hoppet upp igen. Bruna nämligen aldrig ha mensvärk eller bruna flytningar före mens. 
    Men nästa dag - mens 😅 
    Så jag misstänker faktiskt att det var så att ett ägg inte fixade att släppa. Det kan bli så med min hormonrubbning. Därför ska jag börja att tempa så man slipper undra om ägget släppte eller ej.

    Men det är så trist att gå med stora förhoppningar och känna sig lurad! 
    Hoppas det visar sig att du ändå är gravid.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 06:37:52 följande:

    Jag är så ledsen 😢 
    troligtvis ett nytt missfall. Jag fick se hjärtat som slog i vecka 6+4, och därefter fick jag lite bruna flytningar. Igår tilltog det och det har kommit blod med små klumpar i När jag gått på toaletten. 


    Fan! 😔 

    hur vet man om det är ett missfall eller blödning i tidig graviditet? 


    Åh nej, beklagar. Enda sättet att veta säkert är väl ultraljud eller upprepade blodprov. Ring 1177 och rådfråga, de brukar kunna råda en när man ska avvakta och när man ska åka in. Det finns hopp om att det är en blödning utan missfall så länge du inte samtidigt har ont, men har du ont samtidigt är nog risken stor att det stötts ut 😔 Men man kan också ha större blödningar och graviditeten ändå mår bra 💕
  • Alvedon83
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 06:37:52 följande:

    Jag är så ledsen 😢 
    troligtvis ett nytt missfall. Jag fick se hjärtat som slog i vecka 6+4, och därefter fick jag lite bruna flytningar. Igår tilltog det och det har kommit blod med små klumpar i När jag gått på toaletten. 


    Fan! 😔 

    hur vet man om det är ett missfall eller blödning i tidig graviditet? 


    Åh va tråkigt, hoppas det avtar, många har ju blödningar utan att det är nån fara❤️
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    Alvedon83 skrev 2024-05-18 07:40:20 följande:
    Åh va tråkigt, hoppas det avtar, många har ju blödningar utan att det är nån fara❤️

    Jag vet inte hur jag ska tolka detta faktiskt. 


    otroligt ont med kramper igår och blödning med klumpar. Haft bruna flyttningar tidigare under veckan. Det kommer lite på pappret när jag går på toa. molvärk idag. 


    gynakuten tar fortfarande inte emot mig. på frågan hur jag ska veta om det är mf eller inte så var svaret att antingen avtar mina symptom eller så fortsätter magen växa. Jag är så ledsen 😞. 

  • Cocachins
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 15:30:26 följande:

    Jag vet inte hur jag ska tolka detta faktiskt. 


    otroligt ont med kramper igår och blödning med klumpar. Haft bruna flyttningar tidigare under veckan. Det kommer lite på pappret när jag går på toa. molvärk idag. 


    gynakuten tar fortfarande inte emot mig. på frågan hur jag ska veta om det är mf eller inte så var svaret att antingen avtar mina symptom eller så fortsätter magen växa. Jag är så ledsen 😞. 


    Om du bor i sthlm kontakta octavia kliniken. Håller tummarna för dig ❤️❤️❤️
  • pandarinen
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-18 15:30:26 följande:

    Jag vet inte hur jag ska tolka detta faktiskt. 


    otroligt ont med kramper igår och blödning med klumpar. Haft bruna flyttningar tidigare under veckan. Det kommer lite på pappret när jag går på toa. molvärk idag. 


    gynakuten tar fortfarande inte emot mig. på frågan hur jag ska veta om det är mf eller inte så var svaret att antingen avtar mina symptom eller så fortsätter magen växa. Jag är så ledsen 😞. 


    Hur mår du? Ofta tar de inte emot en när det är såpass tidigt. Om blödningen avtar så är det förhoppningsvis inget MF, men det du beskriver mo att ha ontroligt ont med kramper låter inget bra. 


    Mitt MF började med en femkrona i trosorna av blod. Sen kom det mer, och sen kom det mer blod än vid mens i kombination med mycket kramper och ont i magen. Tyvärr går det inte att kolla med gravtest heller direkt för du kan fortfarande få positivt. 


    Så otroligt tråkigt om det är missfall.....hoppas det inte är så. 

  • pandarinen
    Malu84 skrev 2024-05-15 08:58:39 följande:

    Åh jag måste bara få skriva av mig .. 
    vi har stressat sönder hela vårt sexliv , vi är 40 respektive 50 år iår , vi sa från början blir det så blir det men det verkar inte bli och nu kan vi knappt ha sex längre , han blir stressad får knappt stånd och allt är så konstlat och jag känner mig så oattraktiv när det inte fungerar . 


    vi fick till det en gång på 3 veckor, dagen innan positivt äl test , annars bara massa försök som inte gick ? 


    jag är så ledsen frustrerad och uppgiven och tycker så synd om min sambo ? 


    Jag känner så väl igen mig i det du beskriver. Vi har försökt i 3.5 år. Och första året var det kul och spännande, sen andra - tredje året var det hemskt. Det var så osexigt, min man blev stressad och kände press att han måste gå så att han fick inte upp stånd eller så föll ståndet direkt. Å jag var stressad att vi måste ha sex nu, imorgon är det försent typ. 


    Det blev tillslut- japp då är det liggdagar nu då!


    Det är stressande att ta en paus i babyverkstan, speciellt när den biologiska klockan tickar, men vi tog en paus, på 2-3 månader. Det var skönt. Nu är vi igång lite igen, men jag har inte kört med älstickor den här gången och det är också skönt, Först stressande för att inte veta vilken exakt dag vi måste ha sex, men samtidigt skönt att inte veta för det blir ju också sån frustation och stress och sedan stress att vi inte haft tillräckligt med sex osv. 


    Och sedan motivation att ha sex efter glad gubbe var ju noll efter all stress, men att ha sex efter glad gubbe kan ju också öka chansen att bli gravid. 


    Hur länge har ni försökt? 


    När man kommit till det här stadiet, så är det inte kul med sex, och vi har typ bara sex 1-2 gånger i månaden runt ÄL, det är som en blockad. Och det gör ju inte chansen större att få barn heller. 


    En sak som funkade bra på min man, var att inte ha sex flera dagar i rad. Utan varannan dag under äl. Har ni testat det? 


     

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida