• Anonym (Giftpilar varje gång)

    Vad är det med folk som ger elaka kommentarer?

    Jag lär knappast vara den enda som är utsatt för att varje gång jag träffar en viss person så kommer det ett antal giftpilar min väg. Fula och elaka kommentarer om allt möjligt som göms i att det bara var ett skämt när jag eller någon annan säger ifrån. Tror inte att det går en gång som vi träffas som jag inte får minst tre fula kommentarer.

    Varför gör vissa personer så? Vad är det som felas i skallen på människor som håller på på detta viset? Vad vill dom åstadkomma?

    Och jag svär på heder och samvete att jag är oskyldig så det behöver vi inte ens dra upp men så är det egentligen inte heller mitt problem jag vill diskutera utan människor som gör så här i allmänhet.

  • Svar på tråden Vad är det med folk som ger elaka kommentarer?
  • Anonym (Ogillar)

    Kan inte tänka mig något annat än att personer som gör så ogillar personen de är taskiga mot.

  • Tecum

    Anonyma fegisar som har ett misslyckat liv och som gillar att mobba andra. När de får agg till någon får de utlopp för sitt mobbningsbehov. Jag har också en sån efter mig.

  • Anonym (Ogillar)
    Tecum skrev 2023-04-18 20:00:20 följande:

    Anonyma fegisar som har ett misslyckat liv och som gillar att mobba andra. När de får agg till någon får de utlopp för sitt mobbningsbehov. Jag har också en sån efter mig.


    Fast personen är ju inte anonym, då TS skriver att de träffas.
  • Anonym (Giftpilar varje gång)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 19:41:27 följande:

    Vill personen ha bort dig ur gruppen? 


    Jag vet inte men det låter ju inte helt orimligt.
    Anonym (Ogillar) skrev 2023-04-18 19:42:01 följande:

    Kan inte tänka mig något annat än att personer som gör så ogillar personen de är taskiga mot.


    Så tänker jag med men det måste ju vara något fel i skallen också om man inte kan behärska sig och saknar normala spärrar? Kanske dåligt självförtroende också eller att man försöker flytta fokus bort från en själv? Avundsjuka?
    MysigaSara97 skrev 2023-04-18 19:48:39 följande:

    Ingen rök utan eld. Du kanske helt enkelt har 0 självinsikt?


    Nä du så är det inte och oavsett så skulle vi ju diskutera frågan utifrån att den utsatta personen är oskyldig och uppför sig som man ska.


  • Fröken Allvar
    Tecum skrev 2023-04-18 20:00:20 följande:

    Anonyma fegisar som har ett misslyckat liv och som gillar att mobba andra. När de får agg till någon får de utlopp för sitt mobbningsbehov. Jag har också en sån efter mig.


    Man är väl inte anonym när man ses, som i trådstarten? Jag tolkar det som en grupp människor som ses där någon håller på med gliringar mot TS. 
  • Anonym (Ogillar)
    Anonym (Giftpilar varje gång) skrev 2023-04-18 20:04:09 följande:
    Jag vet inte men det låter ju inte helt orimligt.
    Anonym (Ogillar) skrev 2023-04-18 19:42:01 följande:

    Kan inte tänka mig något annat än att personer som gör så ogillar personen de är taskiga mot.


    Så tänker jag med men det måste ju vara något fel i skallen också om man inte kan behärska sig och saknar normala spärrar? Kanske dåligt självförtroende också eller att man försöker flytta fokus bort från en själv? Avundsjuka?Nä du så är det inte och oavsett så skulle vi ju diskutera frågan utifrån att den utsatta personen är oskyldig och uppför sig som man ska.


    Svårt att svara på då vi inte vet vad personen säger. Människor tror ofta att de är mer subtila än de är. Hen kanske inte förstår hur tydligt det är?

  • Anonym (Giftpilar varje gång)
    Tecum skrev 2023-04-18 20:00:20 följande:

    Anonyma fegisar som har ett misslyckat liv och som gillar att mobba andra. När de får agg till någon får de utlopp för sitt mobbningsbehov. Jag har också en sån efter mig.


    Just i mitt fall gäller det någon jag känner och många andra är ju också utsatta av folk dom känner. Jag kan tänka mig att dom har ett misslyckat eller ensamt liv och gillar att mobba andra eller ta ut sin ilska på någon oskyldig det kan du ha rätt i. Det är ju faktiskt mobbning fast den poletten inte har trillat ner förrän du skrev det nu. Där fick jag faktiskt en aha-upplevelse det är ju mobbning!
  • Fröken Allvar
    "Så tänker jag med men det måste ju vara något fel i skallen också om man inte kan behärska sig och saknar normala spärrar? Kanske dåligt självförtroende också eller att man försöker flytta fokus bort från en själv? Avundsjuka?"

    Jag har grubblat väldigt mycket över liknande saker, men det finns sällan enkla svar. Vad jag är relativt säker på är att en frisk dynamik tål lite gliringar och markeringar. Men inte för mycket. Din magkänsla avgör. Om det alltid är du TS som är utsatt och inget blir bättre trots att andra påpekar det så är det nog den som ger gliringarna som drar kortaste strået med tiden, för det låter ganska otrevligt, om man nu ska utgå ifrån att du inte gjort något för att förtjäna det.

    Ibland vet man inte vad man gjort någon. En del går och bär på agg i åratal och tar ut det på detta sätt. Har du gjort någonting tidigare som det kan bero på? Ny/gammal grupp? 
  • Anonym (M)

    Jag hade en sån kompis, sen erkände hon att hon var avundsjuk på mig och ville ha vissa saker som jag hade. Men det var så dränerande så jag avbröt den vänskapen till slut. Jag antar att hon ville trycka ner mig lite, få mig att känna mig fel eller dum för att höja sig själv, men jag ville inte tävla med henne.

  • Anonym (Inio)
    Anonym (Giftpilar varje gång) skrev 2023-04-18 19:36:52 följande:
    Vad är det med folk som ger elaka kommentarer?

    Jag lär knappast vara den enda som är utsatt för att varje gång jag träffar en viss person så kommer det ett antal giftpilar min väg. Fula och elaka kommentarer om allt möjligt som göms i att det bara var ett skämt när jag eller någon annan säger ifrån. Tror inte att det går en gång som vi träffas som jag inte får minst tre fula kommentarer.

    Varför gör vissa personer så? Vad är det som felas i skallen på människor som håller på på detta viset? Vad vill dom åstadkomma?

    Och jag svär på heder och samvete att jag är oskyldig så det behöver vi inte ens dra upp men så är det egentligen inte heller mitt problem jag vill diskutera utan människor som gör så här i allmänhet.


    Detta är ju jättevanligt. Senast igår hörde jag en pappa hålla på med sin son på det här sättet.

    Ja, man undrar vad felet är. 
  • Anonym (Försöker imponera på övriga)

    Ibland kan sånt inte vara riktat till personen man är taskig mot, denne blir mer som ett nödvändigt offer, utan en slags uppvisning riktat till någon/några andra i gruppen där man gör så för att man fått för sig att någon annan tycker man är rolig när man gör så. För att "Plocka poäng" hos den personen. Sannolikt är man  personlighetsstörd/har drag av personlighetsstörning för att tänka i de banorna, för andra blir det där rätt ologiskt.

  • Tecum
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 20:04:43 följande:
    Man är väl inte anonym när man ses, som i trådstarten? Jag tolkar det som en grupp människor som ses där någon håller på med gliringar mot TS. 
    Ok, jag fattade att det var här som hon blivit utsatt, som så många andra. Fel av mig!
  • Tecum
    Anonym (Giftpilar varje gång) skrev 2023-04-18 20:09:19 följande:
    Just i mitt fall gäller det någon jag känner och många andra är ju också utsatta av folk dom känner. Jag kan tänka mig att dom har ett misslyckat eller ensamt liv och gillar att mobba andra eller ta ut sin ilska på någon oskyldig det kan du ha rätt i. Det är ju faktiskt mobbning fast den poletten inte har trillat ner förrän du skrev det nu. Där fick jag faktiskt en aha-upplevelse det är ju mobbning!
    Ja det är samma mekanismer som styr dessa människor, både irl och på nätet. Mobbning är SÅ vanligt och den vanliga undanflykten hos mobbarna om man konfronterar dem är "det var ju bara på skoj", eller "det är du som är överkänslig". Också typiskt mobbare att lägga över skulden på offret.

    Beklagar att du har det så, mobbarna har något slags väderkorn för att utse sina offer och sen hänger de i som en igel. Försök undvik dessa personer är mitt tips. Och kom ihåg, det är inte ditt fel!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2023-04-18 20:13:47 följande:

    Jag hade en sån kompis, sen erkände hon att hon var avundsjuk på mig och ville ha vissa saker som jag hade. Men det var så dränerande så jag avbröt den vänskapen till slut. Jag antar att hon ville trycka ner mig lite, få mig att känna mig fel eller dum för att höja sig själv, men jag ville inte tävla med henne.


    Ja, oftast är det nog avundsjuka.
  • Anonym (Avundsjuka och bittra)

    Dom är avundsjuka och bittra över sina egna liv

  • Reclaimyourself
    Anonym (Försöker imponera på övriga) skrev 2023-04-18 20:46:06 följande:

    Ibland kan sånt inte vara riktat till personen man är taskig mot, denne blir mer som ett nödvändigt offer, utan en slags uppvisning riktat till någon/några andra i gruppen där man gör så för att man fått för sig att någon annan tycker man är rolig när man gör så. För att "Plocka poäng" hos den personen. Sannolikt är man  personlighetsstörd/har drag av personlighetsstörning för att tänka i de banorna, för andra blir det där rätt ologiskt.


    Jag råkar ut för sådana puckon titt som tätt, tyvärr. Som tar ut sin vrede över andra saker på mig, bara för att jag inte ber om ursäkt för att jag finns och är en rakryggad person. Detta gör att man antingen älskar mig eller hatar mig. Dessvärre är det ju hatet man tar till sig mest..
Svar på tråden Vad är det med folk som ger elaka kommentarer?