• FruVindstorp

    Mjölkproteinallergi - allergisk reaktion?

    Dottern på 10 mån är mjölkproteinallergisk, vilket konstaterades vid 5-6 mån då hon kräktes mycket och fick väldigt ont i magen av den nyintroducerade ersättningen. Sedan dess har hon enbart fått mjölkproteinfri kost utan några missar som vi känner till. Igår fick hon däremot ett par köttbullar stekta i margarin med skummjölkspulver. Ungefär 2 timmar efter avslutad måltid började hon kräkas, och som hon kräktes, kanske 10 gånger på 3-4 timmar. Efter ett tag blev hon väldigt medtagen, satt som i dvala och vaknade bara av att hon skrek när det var dags för nästa kräkning innan hon somnade över kräkhinken igen. Vi ringde 1177 som trodde på magsjuka, sedan att det var lugnt då hon inte hade andningspåverkan eller utslag, men att vi ju kunde söka om vi upplevde henne medvetandesänkt. Jag åkte mot sjukhuset, men i bilen fick hon äntligen sova en stund utan att kräkas och därefter gick det faktiskt att få ordentlig kontakt med henne, så efter att hon fått behålla lite vätska och orkat le lite åkte vi hem. Nu har hon inte kräkts sedan 2.30 och verkar vara sig själv igen om än lite sliten efter nattens eskapader. 


     


    Min känsla är ju att det här var en allergisk reaktion och inte någon magsjuka (storasyster dessutom helt pigg), kan det vara rimligt? Hur reagerar era mjölkproteinallergiska barn? Någon med enbart kraftiga kräkningar? Vad har ni fått för förhållningsorder från era vårdgivare? Har det blivit värre med tiden? Tänkte försöka få tag i en barnläkare och diskutera, men känner mig lite som en hysterisk mamma efter kontakten med 1177. Är bara orolig att hon ska reagera ännu starkare om hon får i sig mjölk igen, för kvällen/natten var verkligen vidrig och jag kände mig så maktlös. 

  • Svar på tråden Mjölkproteinallergi - allergisk reaktion?
  • Agda90

    Som mamma till två barn med flera olika matallergier så säger jag: gå på din magkänsla. 

    Ett av barnen regerar med gasig mage på en allergi, på en annan allergi med kraftig magknip, det andra barnet reagera med att x antal timmar efter intag av ägg kaskad kräka (lyckas alltid ta HELA badrummet vid 2-3 på natten!) och efteråt är barnet kraftigt medtaget, skakar och känns som en istapp. 
    Alla reagera olika på allergier och när vi ringer 1177 så ser de ju inte hur barnet är eller vet hela historiken. De ska göra en bedömning på kort tid och går då på det som är mest logiskt enligt dem. Du som ser barnet varje dag och mest troligt har sett hur barnet reagerar vid "vanlig" magsjuka ser ju egentligen skillnaden. MEN man är så orolig så magkänslan skyfflas undan. 

    Skummjölkspulver är förresten rena skiten! Det har mina mp allergiska barn reagerat allra värst på när de var yngre. Nu har båda barnen fått strikt mp fri kost i minst 10 år. 

  • Astriidlind

    Min son hade exakt samma symptom som din dotter . Endast kräkningar och då kaskadkräkningar flera gånger och bajsade även lite blod samt att bajset luktade fruktansvärt. 

Svar på tråden Mjölkproteinallergi - allergisk reaktion?