• Tom Araya

    Kristallsjuka - vad vet du?

    Mamma har troligen åkt på kristallsjukan. Jag ska googla och se vad jag hittar om den, men ställer även några frågor här.

    Hur ställer man diagnos?

    Vilka läkemedel finns (eller annat som lindrar)?

    Vad bör man tänka på?

  • Svar på tråden Kristallsjuka - vad vet du?
  • Anonym (AB)

    Kristallsjuka kallas även för godartad lägesyrsel. Yrseln kommer i anfall som vanligtvis varar mellan 10 och 30 sekunder. Sjukdomen är ofarlig och går i de flesta fall över av sig själv.

  • Anonym (crystal)

    Jag har haft det ett par gånger. Det är inte någon stor grej, man är yr bara. Inget farligt, men jobbigt.

    Jag brukar göra en manöver som jag hittade på youtube som lägger kristallerna rätt igen och sedan brukar jag må bra. Kommer inte ihåg vad den heter, men du kan googla. 

  • Anonym (Beowulf)

    Det finns en grej man ska göra, luta sig åt olika håll, så att kristallerna ramlar rätt igen. 

  • Tom Araya
    Anonym (AB) skrev 2024-04-02 16:14:35 följande:

    Kristallsjuka kallas även för godartad lägesyrsel. Yrseln kommer i anfall som vanligtvis varar mellan 10 och 30 sekunder. Sjukdomen är ofarlig och går i de flesta fall över av sig själv.


    Grejen är den att hon är en bit över 80, har dålig rygg och nu klarar hon knappt att gå och stå, än mindre gå utanför dörren och den enda hjälp hon har är privat städhjälp en gång i veckan.
  • Anonym (Haft det)

    Har haft det, men det är ett tag sen. Som jag minns det var diagnosen lite svävande och inte så exakt, det är nog kristallsjuka. Fick råd om rörelser som någon annan skrev. Det gick i alla fall över av sig självt.

  • Anonym (Jessie)

    Min mamma fick liknande när hon var 80 (fast det var ett virus till sist). Så när de behandlade det som kristallsjukan så var det sjukgymnasten som gällde och få övningar att göra. Nu låter det dock på din beskrivning som min mamma är piggare än din (hon kör bil och går på pensionärsträffar bland annat). 

    Fick åka in ett par gånger med ambulans då hon inte klarade att vara hemma. Hon fick nåt där men minns inte vad. 

    Skulle tipsa om att ringa din mammas vårdcentral och prata med dem. 

  • Anonym (Beowulf)

    Det finns behandlingar där man ligger på en brits som tippas omkring eller i en särskild stol. Det passar kanske din mamma bättre. 

  • Tom Araya
    Anonym (Jessie) skrev 2024-04-02 17:17:05 följande:

    Min mamma fick liknande när hon var 80 (fast det var ett virus till sist). Så när de behandlade det som kristallsjukan så var det sjukgymnasten som gällde och få övningar att göra. Nu låter det dock på din beskrivning som min mamma är piggare än din (hon kör bil och går på pensionärsträffar bland annat). 

    Fick åka in ett par gånger med ambulans då hon inte klarade att vara hemma. Hon fick nåt där men minns inte vad. 

    Skulle tipsa om att ringa din mammas vårdcentral och prata med dem. 


    Mamma är normalt sett pigg och aktiv, går och gymmar, håller i aktiviteter i pensionärsföreningen mm. Men nu har hon så svår yrsel att att även gå och stå i hemmet är en utmaning.

    Hon har varit hos läkare och där säger de att det inte finns något att göra.
  • mammabitch

    Även min mamma fick det. Några dagar på sjukhus då hon kräktes frekvent. Övningar som var plågsamma i början men blev lättare och lättare.
    Tog väl ca en månad tills hon var helt återställd.

  • Anonym (Jessie)
    Tom Araya skrev 2024-04-02 17:49:29 följande:
    Mamma är normalt sett pigg och aktiv, går och gymmar, håller i aktiviteter i pensionärsföreningen mm. Men nu har hon så svår yrsel att att även gå och stå i hemmet är en utmaning.

    Hon har varit hos läkare och där säger de att det inte finns något att göra.
    Det finns övningar! Kontakta vårdcentralen och be att få prata med sjukgymnast eller fysioterapeut. 

    Första gången blev mamma hemskickad från sjukhuset med "kontakta din vc" typ. Andra gången var det vardag och en sjukgymnast kom och pratade med henne och fick igång övningarna. 

    Det tar tid, men det blir bättre. Mamma hade rullator ca en månad tror jag det var på "heltid" och sedan fasade hon ut den igen när hon kände sig säkrare. 
  • Anonym (Sis)

    Som de andra säger finns det inget att göra mer än att försöka få kristallerna på plats igen. Det finns inga läkemedel att ge för detta.

  • Anonym (Haft det)
    Tom Araya skrev 2024-04-02 17:49:29 följande:
    Mamma är normalt sett pigg och aktiv, går och gymmar, håller i aktiviteter i pensionärsföreningen mm. Men nu har hon så svår yrsel att att även gå och stå i hemmet är en utmaning.

    Hon har varit hos läkare och där säger de att det inte finns något att göra.
    Hon behöver få hjälp med att göra rörelser med huvudet för att få kristallerna på plats igen. Ring läkaren?
  • Mandel

    Mig "kastade" läkaren hit och dit samtidigt som han hade några specialglasögon på sig. 
    Tog minst 2 månader innan jag var skapligt vanlig igen. Var billig fylla innan så fort jag rörde på huvudet så träna var inte aktuellt.
    Har fortfarande 2,5 år senare problem med yrsel på den sidan titt som tätt och märker av det väldigt väl på nätterna när jag går upp och går på toa.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Kristallsjuka - vad vet du?