• Nesnah

    Diagnosticerad grav bipolär sjukdom - karriär som passar sjukdomen?

    Jag har blivit diagnosticerad med grav bipolär sjukdom och ser det kräver ett karriärsbyte som passar sjukdomen.
    Arbetslivet med kontorstider 8-5 har aldrig fungerat bra, då prestationsförmåga går i toppar och dalar, kroniskt grava sömnproblem, med flera sammanbrott med långa sjukskrivningar.
    Som student högpresterande troligtvis från att jag hade stor frihet att bestämma tider, och kunde fånga in pluggprestation på toppar oc undvika dalarna, men funkar inte på kontorstider.
    Jag har inte bara mått dåligt av fixa kontorstider utan också djupa sammanbrott av min sjukdom, och insett att detta inte går att fortsätta av hälsoskäl utan provocerar sjukdom, där jag inte bara bildligt utan bokstavligt talat blir galen av det, och karriärsbyte är ett måste för psykisk överlevnad.
    Frågan är vilka karriärsvägar som kan passa min sjukdomsbild med flexibla arbetstider och dessutom av nödvändighet kunna skala upp och ner beroende på hur sjukdomen slår?
    Bakgrund: medelsålders med generell IT-utbildning, pluggat lite systemvetare också, skulle säga att jag har hyfsat läshuvud.
    Jobbat som IT-slusk på företag utan krav att lära sig nytt och psyket inte heller pallat nytt i kontorsammanhang, så mina kunskaper gamla och rejält rostiga, i överlag är jag bara måttligt intresserad av teknik.
    Men åtminstone grund att ta till och förstå teknik som lekmän inte har, och kanske något att inte behöva starta från noll i medelåldern.
    Annars sjukt flexibel när det gäller tider och annat, inte fast i medelålderns bekvämligshetszon utan öppen för nytt även om nya saker som resa till Afrika eller motsvarande. Gillar för övrigt resande skarpt och har beskrivits som väldigt ung i energi och ta till mig nytt, folk tror jag är yngre än jag är.
    Frågan är om det finns någon påbyggnadsutbildning eller motsvarande, där sådan bakgrund och personlighet passar in?
    Långsiktigt inte för kass lön utan åtminstone snitta på något som ger åtminstone 22 000+ efter skatt, men jag har inte höga utgifter och stundtals kan gå ner bra bit i inkomst utifrån sviktande prestationsförmåga när jag klarar mindre.
    Tyvärr noll aning vilken karriärsbyte som passar min sjukdom, men insikt att det inte bara är önskvärt utan sjukt nödvändigt då hjärnan av sjukdomen blir mos av fixa tider och timmar i veckan, vilka möjligheter kan finnas?
    Framför allt, var kan man forska i sådant utöver webforum, då jag inte vet SYO för medelålders, och hur man kan forska dels i passande yrken utifrån mina förutsättningar och realistiskt att nå?
    Bor för övrigt i storstad. Tacksam för svar
  • Svar på tråden Diagnosticerad grav bipolär sjukdom - karriär som passar sjukdomen?
  • Anonym (Mani)

    Bipolära råds till att jobba kontorstider och göra lika mycket varje dag det du föreslår låter som ett säkert sätt att hamna i skov. Det bästa är att ta medicin inte anpassa ditt liv efter att jaga manier på sikt kommer du bli sjukare på det sättet vissa hamnar till och med i psykoser. 

  • Nesnah

    Ta


    Anonym (Mani) skrev 2024-05-01 13:04:52 följande:

    Bipolära råds till att jobba kontorstider och göra lika mycket varje dag det du föreslår låter som ett säkert sätt att hamna i skov. Det bästa är att ta medicin inte anpassa ditt liv efter att jaga manier på sikt kommer du bli sjukare på det sättet vissa hamnar till och med i psykoser. 


    Ja, i vilken mån det är sjukdom eller grundnatur är svårt att veta... kan ju tom vara att kontorstider och så är stressande för min grundnatur, och stressen sedan utöser sjukdomen.


    Allt jag vet att jag var väldigt högpresterande som student i mer frihet, men inte alls bra i kontorsjobb där jag konstant också får sömnbrist som jag inte fick som student.


    För övrigt många fina och bra råd i tråden att tacka för som tål att tänkas på.

  • Core
    Nesnah skrev 2024-05-02 20:42:35 följande:

    Ta


    Ja, i vilken mån det är sjukdom eller grundnatur är svårt att veta... kan ju tom vara att kontorstider och så är stressande för min grundnatur, och stressen sedan utöser sjukdomen.


    Allt jag vet att jag var väldigt högpresterande som student i mer frihet, men inte alls bra i kontorsjobb där jag konstant också får sömnbrist som jag inte fick som student.


    För övrigt många fina och bra råd i tråden att tacka för som tål att tänkas på.


    Synd att du inte har byggerfarenhet. Har faktiskt två bekanta medelåldersherrar som har bipolär sjukdom och driver eget enmannaföretag. Tar in prisjobb, jobbar på som det passar, spar upp och tar mycket ledigt med endast lite servicejobb i perioder.

    Men jag håller delvis med tidigare skribent, det är lätt att ramla in i skov när man lever det livet. Den ene av dom jobbar sjukt mycket, sedan försvinner han in i totalt mörker och ingen ser till karln på månader. Den andra har hittat balans dock.
Svar på tråden Diagnosticerad grav bipolär sjukdom - karriär som passar sjukdomen?