• Anonym (Lovisa 83)

    Avslöja narcissisten?

    Bästa rådet i relation till en narcissist är att hålla sig undan. Behöver råd hur göra i följande situation. För min tanke är inte riktigt att hålla mig undan. Inte helt. Vår granne i vårt stugområde avslöjades vara otrogen på nätet med flera kvinnor gentemot sin f d partner. Detta var ca 1 år sedan. Han nekade trots överbevisad. Hon lämnade honom. Narcissisten ( ja han är tydligt en dold narcissist) träffade en ny kvinna efter en inte alltför lång tid.  För 6 månader sedan berättade vår tonårsdotter att hon är rädd för honom och känner stort obehag av honom då han stalkar henne på Instagram och gett henne blickar på gemensamma fester. Efter det berättade ytterligare fler unga tjejer om liknande erfarenheter. Förra sommaren hade jag en arg diskussion med honom över hans smutskastning av hans ex. Då ringer hans telefon,  han avbryter vårt samtal,  går fram och kramar mig och pussar mig på halsen!!! Jag frågar varför han tar sig den rätten. Han säger " menade inget bara att jag tycker om dig". Idiot! Nu vet jag att han sitter hemma och ljuger för sin nya tjej och unga vuxna barn om varför vi inte vill ha nåt med honom att göra , han skyller på helt andra saker , som att vi tagit parti för hans ex som enligt honom är skitstöveln ( vi sagt till honom utifrån ovan att vi inte vill ha med honom göra mer) , ska jag gå över och helt enkelt berätta detta för hans familj , alltså kortfattat bara upprepa att vi inte vill umgås med honom och berätta sanningen varför och att han får sluta uppge felaktiga orsaker till detta inför hans nya tjej och vuxna barn? Han utnyttjar ju oss i sitt falska spel inför sin familj. 

  • Svar på tråden Avslöja narcissisten?
  • Anonym (Lovisa 83)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2024-05-04 08:39:04 följande:

    Nej det ska du INTE. Såvida du inte tänkt bjuda på kokt kanin också... Om tillfället visar sig i framtiden där hon frågar så kan du vara ärlig, annars framstår du som rabiat och sjukt märklig. Ingen skulle lyssna på en grannkärring som kom och gapade på det där sättet. Han skulle få stöd för sin sida, titta bara vad de hittar på, allt för att förstöra för mig, och hon skulle garanterat köpa det. Lägg av bara. Inget fel med att sköta sitt eget liv istället.

    Jag känner ju väl till vårt grannskap och situationen. Tror faktiskt inte det skulle bli så. Och Egentligen. Det jag mest är ute efter är att narcissisten ska hålla sig undan oss. Och eftersom han saknar förmågan känna skam kommer han bara klampa på. Men om hans tjej- som förmodligen är empati ( han dras till) får veta att detta KOMMER DIREKT FRÅN HENNE så borde hon ju ändå tycka det är obehagligt bara klampa på om hon får veta vår dotter upplever narcissisten jätteobehaglig . Vår dotter har inte vågat vara på allas gemensamma lilla havsstrand nedanför oss på 2 år. Som ex. Där sitter narcissisten ofta. Och vi. Jag vill inte se honom där. Vår dotter ska inte behöva ligga uppe vid vår stuga ( ovanför stranden). 


  • Anonym (lena)

    Om han stalkar din dotter och har hållit i henne i bastu, göra polisanmälan. Finns det några vitne? Det finns ingen menning att prata med honom eller hans tjej. Det blir bara värre. 

  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-04 08:52:18 följande:
    Han kommer inte att hålla sig undan. Hon kommer inte att tro på det som hänt om inte din dotter säger det med egna ord, kanske inte ens då. Stor risk att du gör dig till åtlöje i tjejens ögon!

    Om han är så obehaglig så tycker jag ni ska flytta. Även om dottern flyttar hemifrån en dag (vilket ändå är ett tag kvar) så kommer du att behöva ha honom nära och ingen av er kommer att må bra. Han antastar ju även dig, det kanske inte heller slutar. Kul att gå omkring och aldrig veta om man går säker...? Varken för dig eller henne då.
  • fornminne

    Jag tycker inte att TS och hennes familj ska behöva flytta för att grannen är gränslös, däremot undvika honom samt bryta kontakten med honom. Samt polisanmäla om han antastar dottern eller någon annan.

    Markera tydligt om han går över gränsen någon mer gång. Hans privatliv tycker jag däremot inte att ni ska lägga er i, kvinnorna är vuxna och får själva ta ansvar för sitt partnerval. 

  • Anonym (Lovisa 83)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2024-05-04 08:46:08 följande:

    Och om han antastar din dotter ska ni så klart polisanmäla. Och hur dum är man som har publikt konto på Insta...? Den enda ni vet om är grannen, lovar att ni inte ens vill tänka på de andra slemhögarna... Det enda hon gör är att skapa material åt en massa snuskhumrar. Säg åt henne att ha privat konto som bara godkända kommer åt!


    Hon hade privat konto. Han skickade 4 vänförfrågningar som hon sa nej till. Därefter öppet konto och då började han följa henne. Då blockade hon honom. Så klart hon kan ha stängt konto nu men det var inte det detta handlade om. Utan grannens beteende.
  • Anonym (HmJ)
    fornminne skrev 2024-05-04 09:28:46 följande:

    Jag tycker inte att TS och hennes familj ska behöva flytta för att grannen är gränslös, däremot undvika honom samt bryta kontakten med honom. Samt polisanmäla om han antastar dottern eller någon annan.

    Markera tydligt om han går över gränsen någon mer gång. Hans privatliv tycker jag däremot inte att ni ska lägga er i, kvinnorna är vuxna och får själva ta ansvar för sitt partnerval. 


    Håller med
  • Anonym (d)
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-04 21:52:53 följande:
    Hon hade privat konto. Han skickade 4 vänförfrågningar som hon sa nej till. Därefter öppet konto och då började han följa henne. Då blockade hon honom. Så klart hon kan ha stängt konto nu men det var inte det detta handlade om. Utan grannens beteende.
    ännu en tråd utan polisanmälan???
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-02 23:27:46 följande:
    Avslöja narcissisten?

    Bästa rådet i relation till en narcissist är att hålla sig undan. Behöver råd hur göra i följande situation. För min tanke är inte riktigt att hålla mig undan. Inte helt. Vår granne i vårt stugområde avslöjades vara otrogen på nätet med flera kvinnor gentemot sin f d partner. Detta var ca 1 år sedan. Han nekade trots överbevisad. Hon lämnade honom. Narcissisten ( ja han är tydligt en dold narcissist) träffade en ny kvinna efter en inte alltför lång tid.  För 6 månader sedan berättade vår tonårsdotter att hon är rädd för honom och känner stort obehag av honom då han stalkar henne på Instagram och gett henne blickar på gemensamma fester. Efter det berättade ytterligare fler unga tjejer om liknande erfarenheter. Förra sommaren hade jag en arg diskussion med honom över hans smutskastning av hans ex. Då ringer hans telefon,  han avbryter vårt samtal,  går fram och kramar mig och pussar mig på halsen!!! Jag frågar varför han tar sig den rätten. Han säger " menade inget bara att jag tycker om dig". Idiot! Nu vet jag att han sitter hemma och ljuger för sin nya tjej och unga vuxna barn om varför vi inte vill ha nåt med honom att göra , han skyller på helt andra saker , som att vi tagit parti för hans ex som enligt honom är skitstöveln ( vi sagt till honom utifrån ovan att vi inte vill ha med honom göra mer) , ska jag gå över och helt enkelt berätta detta för hans familj , alltså kortfattat bara upprepa att vi inte vill umgås med honom och berätta sanningen varför och att han får sluta uppge felaktiga orsaker till detta inför hans nya tjej och vuxna barn? Han utnyttjar ju oss i sitt falska spel inför sin familj. 


    Efter allt jag har läst så tycker jag du verkar vara en sån här granne som gillar att skvallra och bara ska lägga sig i alla andras liv för att du själv har ett så fruktansvärt tråkigt liv.
    Och du har lärt din dotter att bli lika uttråkad skvallerkärring som dig..
    Du låter som en sån här granne som alla hatar i smyg, men ingen vågar säga det rakt i facet till dig..Förutom den du tycker är lite jobbig..eller tror är en narcisisst!?

    Har du kanske inte något annat att göra lilla gumman på dagarna förutom att kolla upp och gnälla på dina grannar..eller?

    Du kanske kunde hitta ett annat intresse istället för att stalka denna man och hans fru/ sambo..Är du kär i honom? Är det därför du gnäller på att han!? haha. Hans fru/sambo kommer inte tro på dig vad du än säger, dom kommer givetvis tro på honom över dig som bara är deras granne. Hur kan du ens tro att dom skulle lita mer på en svartsjuk granne som du gentemot deras kille/man?

    Men har han gjort något som verkligen är olagligt så bör du anmäla honom till polisen direkt istället för att gå över och tjafsa med honom eller hans sambo.
    Om han nu hade gjort något verkligt olagligt så borde du ju egentligen redan ha anmält honom för länge sen, eller!?
    Ring som sagt polisen OM du vet att han har brutit mot lagen, om du har BEVIS på det så är det bara att ringa..så vad väntar du på människa? RING!
    Eller har du inga bevis, trots allt..
  • Anonym (Man52)

    Han leker med dig
    så länge du ger honom godis så kommer det fortsätta 
    enda råd jag kan ge dig är att ta fram saxen klipp alla trådar du har till fem och det gäller alla i er familj 
    när du lyckats med det så kommer det hända grejer med din personliga utveckling 
    Skulle han knacka på dörren så inled aldrig en diskussion 
    bättre att inte öppna alls 
    lägg din energi på riktiga människor 

  • Anonym (Snickarn)

    Be om råd och hjälp av polis, kvinnojour, socialtjänst eller what ever. Bra att få dokumenterat om och när han går för långt. Troligtvis så är ni inte ensamma om att känna så mot honom så pratar gärna med andra grannar om det går. Det är förövaren som ska sättas dit, inte offren 

  • Anonym (Elena)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-05-05 01:02:20 följande:

    Be om råd och hjälp av polis, kvinnojour, socialtjänst eller what ever. Bra att få dokumenterat om och när han går för långt. Troligtvis så är ni inte ensamma om att känna så mot honom så pratar gärna med andra grannar om det går. Det är förövaren som ska sättas dit, inte offren 


    Hur vet du att det är han som är förövaren och inte TS som bara är en granne som gillar att lägga sig i och skvallra och kanske är lite småkär i grannen?

    Vad har hon att göra med honom och hans ex överhuvudtaget? Vill han prata skit om sitt ex så är väl inte det förbjudet, eller?

    Vill han titta på andra tjejer på social media-  även hennes dotter-  så är inte det heller förbjudet..för 5 öre!
    Vill man inte att någon tittar på ens bilder på social media så lägger man inte upp ngr bilder såklart. Svårare är det inte.

    TS kan be sin dotter att sluta lägga ut nakenfoton på FB, Insta, osv istället så lugnar det nog ner sig av sig självt. Då slutar nog alla herrar i området att glo på din dotter..Jag skulle också tittat om en granne la ut bilder på sig själv..bara pga nyfikenhet..Inte för att jag var ett dugg intresserad..

    TS verkar ju snarare själv besatt av sin granne och vill skrämma bort hans "nya" tjej så hon kan ha honom för sig själv och sen så blev TS svartsjuk på sin egen dotter när mannen hon vill ha tittade på dotterns nakna kropp istället för mammans nakna kropp. Flört
    Mig lurar du inte TS!
  • Anonym (Lovisa 83)
    Anonym (Elena) skrev 2024-05-05 02:44:28 följande:
    Hur vet du att det är han som är förövaren och inte TS som bara är en granne som gillar att lägga sig i och skvallra och kanske är lite småkär i grannen?

    Vad har hon att göra med honom och hans ex överhuvudtaget? Vill han prata skit om sitt ex så är väl inte det förbjudet, eller?

    Vill han titta på andra tjejer på social media-  även hennes dotter-  så är inte det heller förbjudet..för 5 öre!
    Vill man inte att någon tittar på ens bilder på social media så lägger man inte upp ngr bilder såklart. Svårare är det inte.

    TS kan be sin dotter att sluta lägga ut nakenfoton på FB, Insta, osv istället så lugnar det nog ner sig av sig självt. Då slutar nog alla herrar i området att glo på din dotter..Jag skulle också tittat om en granne la ut bilder på sig själv..bara pga nyfikenhet..Inte för att jag var ett dugg intresserad..

    TS verkar ju snarare själv besatt av sin granne och vill skrämma bort hans "nya" tjej så hon kan ha honom för sig själv och sen så blev TS svartsjuk på sin egen dotter när mannen hon vill ha tittade på dotterns nakna kropp istället för mammans nakna kropp. // Flört
    Mig lurar du inte TS!
    Jag förstår att man kan ha massa teorier om mig, TS. Men så här är det. I vår stuga umgås vi 3- 5 familjer varav den ena är narcissisten. Vi har förstått att han är en s k dold narcissist utifrån massa som hänt sedan hans sambo lämnade honom ( som vi umgicks med) I höstas berättade min dotter att hon känner obehag utifrån hans beteende,  det handlar inte om nåt fel han gjort som går " bevisa" som fel men märkligt och suspekt och han har uppenbarligen fått min dotter känna obehag, det är inte ok och nåt hon inte ska behöva känna. Och det är inga nakenbilder detta handlar om. EFTER detta har narcissistens f d bonusdotter vågat berätta ( då hon fått veta om vår dotter) att han gjort fysiska närmanden mot henne då hon bodde med honom. Utifrån detta och narcissistens allmänt gränslösa beteende mot kvinnor är det så klart så att vi förstår att narcissisten är en man som både känner dragning mot alldeles för unga tjejer och inte respekterar gränser. Vilket är typiskt narcissister. (Och jag orkar inte berätta allt men han ÄR narcissist). Självklart förstår vi vad hans beteende mot vår dotter innebär utifrån ovan. Jag är inte ett dugg förtjust i denna man. Är bara så att det känns svårt och jobbigt att ha honom i vårt umgänge. Jag vill få honom dra sig undan. (Fast vet det troligen kommer misslyckas men tänker ända sättet är att hans nya tjej ska känna obehag umgås med oss o våra grannar om hon får veta) Och jag vill inte" hänga ut"min dotter för alla grannar och bonusdottern kan jag inte heller göra det med. Hon är rädd för narcissisten.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-05 19:16:59 följande:
    Jag förstår att man kan ha massa teorier om mig, TS. Men så här är det. I vår stuga umgås vi 3- 5 familjer varav den ena är narcissisten. Vi har förstått att han är en s k dold narcissist utifrån massa som hänt sedan hans sambo lämnade honom ( som vi umgicks med) I höstas berättade min dotter att hon känner obehag utifrån hans beteende,  det handlar inte om nåt fel han gjort som går " bevisa" som fel men märkligt och suspekt och han har uppenbarligen fått min dotter känna obehag, det är inte ok och nåt hon inte ska behöva känna. Och det är inga nakenbilder detta handlar om. EFTER detta har narcissistens f d bonusdotter vågat berätta ( då hon fått veta om vår dotter) att han gjort fysiska närmanden mot henne då hon bodde med honom. Utifrån detta och narcissistens allmänt gränslösa beteende mot kvinnor är det så klart så att vi förstår att narcissisten är en man som både känner dragning mot alldeles för unga tjejer och inte respekterar gränser. Vilket är typiskt narcissister. (Och jag orkar inte berätta allt men han ÄR narcissist). Självklart förstår vi vad hans beteende mot vår dotter innebär utifrån ovan. Jag är inte ett dugg förtjust i denna man. Är bara så att det känns svårt och jobbigt att ha honom i vårt umgänge. Jag vill få honom dra sig undan. (Fast vet det troligen kommer misslyckas men tänker ända sättet är att hans nya tjej ska känna obehag umgås med oss o våra grannar om hon får veta) Och jag vill inte" hänga ut"min dotter för alla grannar och bonusdottern kan jag inte heller göra det med. Hon är rädd för narcissisten.
    Du vill inte hänga ut dottern till grannarna, som ni känner och trivs med men är beredd på att göra det till okänd kvinna med den stora risken att narcissisten polisanmäler för förtal?
    Det låter lite som att du har fått en hang-up och har svårt att se klart...förstår faktiskt inte riktigt hur du resonerar...

    Jag tror inte att nya tjejen kommer att tro på er och även om hon gör det så kommer det mest troligtvis inte innebära att HAN backar...snarare häller du bensin på elden.
    Är du beredd på det? Är dottern beredd på det?
  • Tow2Mater

    Jag fattar fortfarande inte hur han kan anses vara narcissist. Att glo på nakna/halvnakna tonårstjejer, och lite gubbsjukebeteende behover väl inte vara narcissistiskt?

    Enligt DSM-5 är vanliga narcissistiska personlighetsdrag:


    Ett grandiost själv, en överdriven känsla av sin egen storhet

    Fantasier om makt och framgång

    En vilja att bli beundrade

    Uppfattar sig ha rätt till särbehandling

    Är arroganta och saknar empati



    www.sveakbt.se/personlighetsstorning/narcissist
  • Anonym (Lovisa 83)
    Tow2Mater skrev 2024-05-05 20:28:28 följande:

    Jag fattar fortfarande inte hur han kan anses vara narcissist. Att glo på nakna/halvnakna tonårstjejer, och lite gubbsjukebeteende behover väl inte vara narcissistiskt?

    Enligt DSM-5 är vanliga narcissistiska personlighetsdrag:


    Ett grandiost själv, en överdriven känsla av sin egen storhet

    Fantasier om makt och framgång

    En vilja att bli beundrade

    Uppfattar sig ha rätt till särbehandling

    Är arroganta och saknar empati

    www.sveakbt.se/personlighetsstorning/narcissist
    Som jag skrivit vet jag redan att han är narcissist.  Mim fråga är inte att bedöma det här. Utan frågan är annan. Och ja han uppfyller allt ovan och mer därtill. Så släpp det Tack. Hade frågan handlat om det hade jag bett om det. Men eftersom jag redan vet att han är narcissist är det onödigt fråga om det. 
  • Anonym (Snickarn)

    Mitt råd! Gör som de flesta kvinnor gör förr eller senare som har någon slags relation med en dylik, spring! Min nuvarande sambo levde med en narcissist och det slutade med utmattningssyndrom och ptsd liknande syndrom. Så är du beredd att riskera det så visst, stanna, men är det värt det? 

  • Tow2Mater
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-06 08:52:21 följande:
    Som jag skrivit vet jag redan att han är narcissist.  Mim fråga är inte att bedöma det här. Utan frågan är annan. Och ja han uppfyller allt ovan och mer därtill. Så släpp det Tack. Hade frågan handlat om det hade jag bett om det. Men eftersom jag redan vet att han är narcissist är det onödigt fråga om det. 
    Om det inte har med frågan att göra, varför måste du konstant kalla honom det ordet då?
  • Anonym (Lovisa 83)
    Tow2Mater skrev 2024-05-06 14:38:43 följande:
    Om det inte har med frågan att göra, varför måste du konstant kalla honom det ordet då?
    Herregud. Därför att det är relevant så klart för hela sammanhanget!
  • Tow2Mater
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-06 21:11:12 följande:
    Hur är det relevant för hela sammanhanget om inte frågan handlar om det? Ar det för att du vill smutskasta honom på flera satt än att bara diskutera det han gör i kontakten med din familj och hur det kan lösas?
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Lovisa 83) skrev 2024-05-05 19:16:59 följande:
    Jag förstår att man kan ha massa teorier om mig, TS. Men så här är det. I vår stuga umgås vi 3- 5 familjer varav den ena är narcissisten. Vi har förstått att han är en s k dold narcissist utifrån massa som hänt sedan hans sambo lämnade honom ( som vi umgicks med) I höstas berättade min dotter att hon känner obehag utifrån hans beteende,  det handlar inte om nåt fel han gjort som går " bevisa" som fel men märkligt och suspekt och han har uppenbarligen fått min dotter känna obehag, det är inte ok och nåt hon inte ska behöva känna. Och det är inga nakenbilder detta handlar om. EFTER detta har narcissistens f d bonusdotter vågat berätta ( då hon fått veta om vår dotter) att han gjort fysiska närmanden mot henne då hon bodde med honom. Utifrån detta och narcissistens allmänt gränslösa beteende mot kvinnor är det så klart så att vi förstår att narcissisten är en man som både känner dragning mot alldeles för unga tjejer och inte respekterar gränser. Vilket är typiskt narcissister. (Och jag orkar inte berätta allt men han ÄR narcissist). Självklart förstår vi vad hans beteende mot vår dotter innebär utifrån ovan. Jag är inte ett dugg förtjust i denna man. Är bara så att det känns svårt och jobbigt att ha honom i vårt umgänge. Jag vill få honom dra sig undan. (Fast vet det troligen kommer misslyckas men tänker ända sättet är att hans nya tjej ska känna obehag umgås med oss o våra grannar om hon får veta) Och jag vill inte" hänga ut"min dotter för alla grannar och bonusdottern kan jag inte heller göra det med. Hon är rädd för narcissisten.
    I VÅR stuga så umgås vi?

    Du skrev att han var din Granne!?
    Och här skriver du att ni bor i samma stuga och umgås.
    Det är väl ändå LITE skillnad att bo MED någon man tycker är obehaglig i samma stuga än att bo granne?
    Varför fortsätta att bo i samma stuga som en (enligt dig narcissist) som är obehaglig mot din dotter, har han kladdat också eller "bara" tittat..
    Att någon tittar är ju inte förbjudet..och det finns inget att göra åt..
    Men närmanden är ju en annan sak..Beroende lite på hur du menar med närmanden..Har han tagit på henne fysiskt så är det ju inte bra..

    Du måste ha riktiga bevis, foto, eller det bästa är ju filmbevis..och bevis från  offer/personer som inte kommer backa i en rättegång..
    Backar dom i en rättegång så åker han nog inte dit heller. 

    Och det är väl spärra in honom du vill? eller få honom att flytta eller vad?

    Om du inte vill ha med denna man att göra (vare sig ni bor i samma stuga eller är grannar) och inte tror att du skulle vinna i en rättegång så är ju det enklaste att flytta därifrån..
Svar på tråden Avslöja narcissisten?