• Anonym (Aura)

    Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?

    Är 45 år och försöker bli gravid på naturlig väg. IVF är ej aktuellt. 


    Tänkte kolla här om det finns fler som försöker bli gravida i denna ålder. 


     

  • Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?
  • Anonym (Ella)
    Anonym skrev 2024-05-07 18:55:37 följande:
    Två av mina väninnor var 36 respektive 38 när de blev mormor.
    Själv fick jag vänta tills jag var 53 när jag blev farmor.

    Du är i mor- farförälderålder även om du vägrar att inse det.
    Allt över 45-årsåldern är mormors ålder mera än ett liten bebis själv i ålderns höst.
  • Anonym
    Anonym (Ella) skrev 2024-05-07 19:02:40 följande:
    Allt över 45-årsåldern är mormors ålder mera än ett liten bebis själv i ålderns höst.
    Skulle inte säga "på ålderns höst", men för gammal för bebisar är man. Definitivt.
  • Anonym (Aura)
    Anonym (Klara) skrev 2024-05-07 11:13:50 följande:

    Det är i stort sett omöjligt att bli gravid som kvinna vid 45 års ålder. Så jag tror inte ni kommer lyckas. Är inte negativ utan ser verkligheten. 


    Omöjligt? Jaha. Det trodde inte min gynekolog som jag var till efter att ha haft två missfall cyklerna efter varandra nu sedan vi började försöka. Han sa att allting såg bra ut och att det säkert kommer ta sig om vi fortsätter försöka. 


    Jag har redan fått två barn efter 40, varav en 18-månaders. Det var alltså inte länge sen jag födde barn. 


    Framtiden får såklart utvisa det. 

  • Anonym (Aura)
    Anonym skrev 2024-05-07 18:55:37 följande:
    Två av mina väninnor var 36 respektive 38 när de blev mormor.
    Själv fick jag vänta tills jag var 53 när jag blev farmor.

    Du är i mor- farförälderålder även om du vägrar att inse det.

    Kanske om man bor i nån liten håla, ja. Det för inte jag. 

  • Anonym
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-07 19:11:28 följande:

    Kanske om man bor i nån liten håla, ja. Det för inte jag. 


    Det gör inte jag heller.

    Nästa bortförklaring?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Aura)
    Anonym skrev 2024-05-07 18:53:56 följande:
    Såklart, som alla andra här på FL så ser du MYCKET yngre ut än vad du är. Cool
    Du får tro vad du vill. Såklart. Men varför besudla en tråd som var ämnad för annat syfte? 
  • Anonym (Aura)
    Anonym skrev 2024-05-07 19:24:37 följande:
    Du kan inget om anatomi och åldrande alltså.
    Bra, det vet vi.

    Vänta på barnbarn iställlet.
    Vänta på barnbarn? Mina barn är 18 månader och 3 år gamla. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Aura)
    Anonym skrev 2024-05-07 19:30:51 följande:
    Du är mer i den åldern. Även om du gjort dina barn en otjänst att skaffa dem när du är för gammal.
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-07 19:25:05 följande:
    Du får tro vad du vill. Såklart. Men varför besudla en tråd som var ämnad för annat syfte? 
    Jag kommenterade det du påstod.

    "Besudla"? Skål Tomte

    Det bästa är att hålla saker inom ramen för det som passar för respektive ålder.
    Här bevisade du bara att du är ett troll bland alla andra. 
  • Anonym
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-07 19:36:21 följande:
    Här bevisade du bara att du är ett troll bland alla andra. 
    Hur menar du att den bevisningen gick till?
  • Anonym (Ally)
    Anonym (47) skrev 2024-05-06 11:35:07 följande:
    Vi går inte med rullatorer än ska du veta! Tacka vet jag inga föräldrar som sitter i hyresrätt och kedjeröker. dem orkar inte med sina barn - och inte heller har de råd med dem. Vi kan erbjuda barnen ett stort härligt hus, braksemestrar och en stor släkt som skulle ta emot knodden med öppna armar och slåss om vem som skulle få kela med henne eller honom. 
    Jo, sant. Men chansen att ni lyckas bli gravida ens med ivf är näst intill obefintlig. Då måste ni använda donerade ägg eller surrogat.

    Tyvärr men ni (du) är biologiskt för gammal. Säger inte det av elakhet utan det är ett faktum. Ni får inte ens adoptera i den åldern 
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Ally) skrev 2024-05-07 19:53:15 följande:
    Jo, sant. Men chansen att ni lyckas bli gravida ens med ivf är näst intill obefintlig. Då måste ni använda donerade ägg eller surrogat.

    Tyvärr men ni (du) är biologiskt för gammal. Säger inte det av elakhet utan det är ett faktum. Ni får inte ens adoptera i den åldern 

    Det händer att folk blir gravida naturligt i den åldern.. En kompis fick en lillasyster när hennes mamma var 47. Kompisen har iförsej PCOS, kanske möjligt att mamman har det också , har hört att man brukar kunna bli gravid lite senare då.
    Känner två andra som blev gravida vid 45 också, den ena naturligt och den andra via insemination (donator) i Danmark men hon behövde inte göra IVF.

    Det är nog inte så vanligt men det händer.. Misstänker iförsej att anonym (47) kanske trollar pga allt tjat om hyresrätter och hus hit och dit. De flesta som får barn i den åldern får det nog inte för att de har väntat och tycker det är en lämplig ålder att börja försöka (som anonym 47), det är nog ofta antingen oplanerat när de kanske egentligen var färdiga med barn och trodde de inte kunde bli gravida längre , att de har försökt länge och äntligen lyckats då eller så har de oskyddat sex och tänker att blir det så blir det. Tror inte många tänker att 47 är en jättebra ålder att börja försöka få barn. 

  • Anonym (Aura)

    Har gått med jätteömma bröst nu i två dagar och köpte ett test igår kväll. Testade positivt idag! Men det är en dag före BIM så vad som helst kan ju hända såklart. Men ville iaf skriva det. 😊🙈

  • Anonym (Relativt)

    Allt är relativt. Följer en på instagram som ska bli mormor vid 32 år. MEN de flesta får nog sitt första barnbarn vid 50-70 år. Om ts kan få barn nu så är jag glad för hennes skull. Tycker inte hon är för gammal! 

  • Anonym (Kör på!)
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-08 14:31:54 följande:

    Har gått med jätteömma bröst nu i två dagar och köpte ett test igår kväll. Testade positivt idag! Men det är en dag före BIM så vad som helst kan ju hända såklart. Men ville iaf skriva det. 😊🙈


    💜
  • Anonym (Relativt)
    Anonym (Aura) skrev 2024-05-08 14:31:54 följande:

    Har gått med jätteömma bröst nu i två dagar och köpte ett test igår kväll. Testade positivt idag! Men det är en dag före BIM så vad som helst kan ju hända såklart. Men ville iaf skriva det. 😊🙈


    Grattis!!!!
  • Anonym (Normalt)

    I slutet av 1800-talet föddes 12% av alla barn av en mamma 40+.  Efter detta kom preventivmedel även om det i många fall var olagligt men de flesta kvinnor ville inte ha 12 barn och därför tog de tilll olika preventiva åtgärder. Nuförtiden anses det konstigt om en mamma är 45+. Biologiskt sett är det inte alls konstigt att få barn när du är 45+ det är bara dagens norm som tycker det är konstigt. Biologiskt sett är det lika normalt att få barn när du är 18 som 45. 

    Du kan vara en bra eller kass mamma när du är 18 och detsamma gäller när du är 45. Det har absolut inte med ålder att göra.

  • Anonym (Va haha)
    Anonym (Normalt) skrev 2024-05-08 21:47:46 följande:

    I slutet av 1800-talet föddes 12% av alla barn av en mamma 40+.  Efter detta kom preventivmedel även om det i många fall var olagligt men de flesta kvinnor ville inte ha 12 barn och därför tog de tilll olika preventiva åtgärder. Nuförtiden anses det konstigt om en mamma är 45+. Biologiskt sett är det inte alls konstigt att få barn när du är 45+ det är bara dagens norm som tycker det är konstigt. Biologiskt sett är det lika normalt att få barn när du är 18 som 45. 

    Du kan vara en bra eller kass mamma när du är 18 och detsamma gäller när du är 45. Det har absolut inte med ålder att göra.


    Tack för ett bra inlägg. Det är klart att kvinnor fått barn efter 40 och mer förr i tiden när man inte hade tillgång till preventivmedel. Det är klart att det fanns fertila kvinnor nu som då, och då blev det ju fler barn för dessa även senare i ålder.

    För egen del kom barnen vid 38-40, utan IVF, insemination eller jättelång tid (5-6 försök totalt för första och tre för andra). Friska barn som utvecklas normalt och mår bra. Dock hade jag också ett par missfall - om det var ålder eller bara jag/vi, det vet jag ju inte. Men det var inte svårt för min del. Min barnmorska och förlossningsläkaren sa att jag nog hade kunnat få fler barn om jag velat. För vår del nöjde vi oss dock med två.
  • Anonym (Lisa)

    Min kompis brorsons mamma var 45 när hon fick honom,  naturligt. 
    Förstås ovanligt dock!

Svar på tråden Nån mer på 45 eller över som försöker bli gravid?