• Miiha

    Vab för tandläkarbesök

    Min dotter har ett tandläkarbesök imorgon. Dotterns pappa skulle gå med henne men nu har sonen blivit sjuk. Kan jag då ta ut vab halvdag för att åka med henne till tandläkaren?

  • Svar på tråden Vab för tandläkarbesök
  • EnAnonumius

    Att läsa på Försäkringskassans hemsida var inget alternativ?😏

    Jag citerar från FK hemsida om VAB.


    "När kan man få ersättning för vab?

    Du kan få ersättning för vab när du


    tar hand om ett barn som inte kan gå till förskolan, skolan eller motsvarande på grund av sjukdom eller smitta

    följer med ett barn till läkare, barnavårdscentralen (BVC), tandläkaren eller BUP

    tar hand om ett barn på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk

    deltar i en kurs som ordnas av en sjukvårdshuvudman för att du ska lära dig att sköta ditt barn.

    Du kan vabba hela dagen eller en del av dagen. En del av dagen kan vara 75, 50, 25 eller 12,5 procent."


    (slut på citatet)

    Notera särskilt punkt två...

    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Miiha
    Anonym (Google is your friend) skrev 2024-05-05 09:12:16 följande:

    Ja, man får ta ut vab för tandläkarbesök.

    www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab


    Jag har koll på att jag får vabba förtansläkarbesök. Det jag undrar är om FK godkänner att jag gör det när pappan redan vabbar för det andra barnet. Man får ju generellt inte vabba för 2 barn samtidigt.
  • Miiha
    EnAnonumius skrev 2024-05-05 09:15:45 följande:

    Att läsa på Försäkringskassans hemsida var inget alternativ?😏

    Jag citerar från FK hemsida om VAB.


    "När kan man få ersättning för vab?

    Du kan få ersättning för vab när du


    tar hand om ett barn som inte kan gå till förskolan, skolan eller motsvarande på grund av sjukdom eller smitta

    följer med ett barn till läkare, barnavårdscentralen (BVC), tandläkaren eller BUP

    tar hand om ett barn på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk

    deltar i en kurs som ordnas av en sjukvårdshuvudman för att du ska lära dig att sköta ditt barn.

    Du kan vabba hela dagen eller en del av dagen. En del av dagen kan vara 75, 50, 25 eller 12,5 procent."


    (slut på citatet)

    Notera särskilt punkt två...

    https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab
    Jo jag har läst där, men tycker inte det framgår tydligt att det är okej att jag vabbar för ett tandläkarbesök när ena föräldern redan vabbar syskonet 🤷?♀️ 
    Generellt så får man ju inte vabba fler än ett barn åt gången.
  • Anonym (Google is your friend)
    Miiha skrev 2024-05-05 09:27:49 följande:
    Jag har koll på att jag får vabba förtansläkarbesök. Det jag undrar är om FK godkänner att jag gör det när pappan redan vabbar för det andra barnet. Man får ju generellt inte vabba för 2 barn samtidigt.
    Det här är ju en helt annan situation. Ena barnet är sjukt och vårdas i hemmet. Det andra ska till tandläkaren.
  • EnAnonumius
    Miiha skrev 2024-05-05 09:29:55 följande:
    Jo jag har läst där, men tycker inte det framgår tydligt att det är okej att jag vabbar för ett tandläkarbesök när ena föräldern redan vabbar syskonet 🤷?♀️ 
    Generellt så får man ju inte vabba fler än ett barn åt gången.
    Ja varför skulle du inte kunna det..?

    Det barnet pappan vabbar för är ju sjuk, så han kan ju knappast lämna hemmet för att springa till tandläkaren med det andra barnet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Lönnsirap

    Grejen med att ansöka om vab är ju att Försäkringskassan faktiskt gör en prövning. Jag har vabbat i liknande situationer, och då skriver man i rutan som kommer upp när man kryssat i att den andre föräldern inte jobbat....

    Ni vabbar för var sitt barn och anger tydligt i bådas ansökan. 

  • Anonym (.)

    Jag funderar över om pappan tänkt vabba för tandläkaren eller om han ändå skulle vara ledig. I så fall är det ju bättre om du är hemma med sonen och han åker utan att vabba.

    Annars fyller ni bara i på fk vad den andra föräldern gör. Han är hemma med sjukt barn och du är med barn hos tandläkaren. De kan ev neka (tror jag inte) men ni blir ju inte anmälda för bedrägeri.

    Sista alternativet är att en av er inte ansöker om vab, bara meddela vab till jobbet. De kommer inte utreda om ni ansökt om pengar hos fk, och inget händer annat än att ni kanske förlorar ett par hundra i inkomst eller så.

Svar på tråden Vab för tandläkarbesök