• Anonym (Laktos)

    Laktosfritt? Hjälp!

    Min dotter har fått en tarmsjukdom och nu efter behandling ska hon äta laktosfritt ett tag för att det inte ska bli så jobbigt för magen. Vi har varit förskonade från allergier och liknande besvär så jag kan ingenting on detta. Jag funderar på vad vi bör köpa att ha i kylen.

    Vi lagar det mesta från grunden så jag tänker att vi kommer långt med laktosfri mjölk, smör,  bregott, nån glass och kanske creme fraishe eller liknande. Finns det någon annan dold laktosfälla? Hon är inte så förtjust i ost men oavsett det så är väl hårdost naturligt laktosfritt? 


    Jag förstår att det är skillnad mellan att äta laktosfritt och helt mjölkfritt och att det nog inte är hela världen med en gnutta laktos men vill så klart att det ska bli så bra för henne som möjligt. 

  • Svar på tråden Laktosfritt? Hjälp!
  • 19Richie88

    Hej.

    Så jag vet väl att jag lyckades att vända på detta, jag har gått både fram o tillbaka i alla fall en gång, runt det här kring laktos.
    Nu får jag det ibland när det blir för mycket (igen) av vanlig mjölk exempelvis.
    ..Jag ska förklara!

    Så som det började någon gång i tonåren så har jag från födsel hela tiden annars druckit, kunnat dricka vanlig mjölk i litervis helt utan problem överhuvudtaget.

    Sen så hände det..
    Nu att jag plötsligt inte kunde dricka vanlig mjölk längre, kunde inte med ost, inte smör, grädde.. ja ingenting som hade vanlig mjölk eller annan mejeri i sig.

    Så då blev det 100% laktosfritt alt. ingenting alls- jättelänge.
    Så började jag långt senare (dagens datum) dricka, äta.. sakta vanligt igen.

    Mjölk- & laktosfritt >
    Laktosfri Yoghurt/Filmjölk >
    "-" Glass >
    "-" Ost >
    "-" Smör & margarin >
    "-" LaktosfrittKvarg

    Se det som samma principen runt jojobantning, Jojobantning innebär ju att man upprepade gånger går upp och ner i vikt till följd av bantning.
    Samma då, fast nu handlade hos mig med bla. mjölk.
    Så nu har jag slutat med VALIO. och det gick varmt här i hemmet innan.

    Oavsett så vet jag ingen på rak arm sån laktosfälla man ska undvika.
    Men lycka till hur det än går för tösen! //Richie.

Svar på tråden Laktosfritt? Hjälp!