• littlewickewire

    Mäta kroppstemperatur - erfarenheter och tips?

    Hej!
    Tänkte att vi kunde prata om att mäta kroppstemperatur runt ägglossning här med målet att bli gravid.

    Jag tycker det är så svårt, framför allt med tanke på att jag blir så stressad av att mäta så jag vaknar upp flera gånger per natt, vilket ju gör att jag har svårt att lita på mätningarna.

    Ett exempel:
    Jag borde haft ÄL igår (enligt test och alla symptom) och var ivrig att mäta kroppstemperaturen nu imorse, men vaknade naturligtvis flera gånger på natten och kände mig tvungen att testa. Hade då "normal" temp på 36.13 när jag mätte vid fyra-rycket inatt (dock endast efter sömn på 2.5 timmar). Sen vaknade jag kanske två ggr till innan jag nu på förmiddagen vaknade och mätte 36.72 (kanske efter 3-4 timmars sömn utan att vakna upp).

    Hur skulle ni tolka det? 

    Hur gör ni för att få pålitliga mät-svar? 
    Hur gör ni för att inte bli stressade och därmed vakna upp flera gånger per natt? 

    Hur skulle 

  • Svar på tråden Mäta kroppstemperatur - erfarenheter och tips?
  • MrsHoppas

    Jag var också så i början, men tempar nu samma tid (ställer ett larm, vaknar, tempar och somnar om) varje morgon och har gjort det i typ ett halvår. Man kommer in i det efter ett tag tycker jag 😊 fortsätt tempa även under mens och efter ÄL, så du verkligen gör det varje dag så blir det inte en lika stor grej, utan hör bara till din rutin

  • littlewickewire
    MrsHoppas skrev 2024-05-08 13:47:53 följande:

    Jag var också så i början, men tempar nu samma tid (ställer ett larm, vaknar, tempar och somnar om) varje morgon och har gjort det i typ ett halvår. Man kommer in i det efter ett tag tycker jag 😊 fortsätt tempa även under mens och efter ÄL, så du verkligen gör det varje dag så blir det inte en lika stor grej, utan hör bara till din rutin


    Tack för svar ❤️ Ja jag antar att det kanske kan vara bra att tempa även när det inte spelar roll, så att det inte blir en grej runt ägglossning. Känns ju just nu som om mätningarna inte blir så korrekta 😅
  • Anonym (Grönt)

    Tipsar om tempdrop eller en Apple watch, då slipper man tänka på det och kan sova som vanligt. Jag tempade länge med nc och sov så oroligt, speciellt kring ägglossning.


    Jag kan inte låta bli att tänka att den oroliga sömnen kan ha bidragit till att vi fick vänta ett år innan det blev plus på stickan. Skaffade en Apple Watch och hade parallellt med oral temp och gick sen över på bara Apple watch och fick mitt bfp den månaden 😍 Kanske var bara turen med oss den gången eller så var det att jag slappnade av som gjorde det (det var också sista månaden innan vi skulle gå vidare med ivf-stöd).

  • littlewickewire
    Anonym (Grönt) skrev 2024-05-09 07:59:44 följande:

    Tipsar om tempdrop eller en Apple watch, då slipper man tänka på det och kan sova som vanligt. Jag tempade länge med nc och sov så oroligt, speciellt kring ägglossning.


    Jag kan inte låta bli att tänka att den oroliga sömnen kan ha bidragit till att vi fick vänta ett år innan det blev plus på stickan. Skaffade en Apple Watch och hade parallellt med oral temp och gick sen över på bara Apple watch och fick mitt bfp den månaden 😍 Kanske var bara turen med oss den gången eller så var det att jag slappnade av som gjorde det (det var också sista månaden innan vi skulle gå vidare med ivf-stöd).


    Åh hade gärna köpt en tempdrop, men de är så dyra 😬 Gissar att det är samma sak med Apple Watch (jag är ingen iPhonetjej så har dålig koll 😅)

    Försöker hitta tempdrop begagnat, men verkar dåligt med det..
Svar på tråden Mäta kroppstemperatur - erfarenheter och tips?