• pappaförlycka

    Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter

    Hej,


     


    Jag har en dotter sen 5 år tillbaka. Nu har jag en son med en annan kvinna som jag bor ihop med. Vi har varit tillsammans sen ungefär ett år, så saker har gått väldigt snabbt. 


     


    Min partner har tyckt det varit jobbigt att jag behöver ha regelbunden kontakt med min dotters mamma. Hon har accepterat det men jag har behövt ändra min kommunikation gentemot min dotters mamma för att min partner ska bli mer bekväm. Saker har varit svåra. Vi har kämpat mycket med tillit och annat.


     


    Nu när vår son är här, så har min dotters mamma efterfrågat en bild på sin dotter med hennes lillebror. Kan förstå nyfikenheten och jag tycker det inte är något fel att skicka en sådan bild. Känns sunt och det känns som det hade varit bra för min dotter.


     


    Min partner säger dock nej till detta. Hon vill inte att min dotters mamma ska känna sig inkluderad i detta och hon är rädd att en bild kommer leda till annat. Hon fasar också vad min dotters mamma hade gjort med denna bilden.


     


    Detta har skapat många bråk och irritationer. Jag är emot att bygga upp väggar och det känns som jag behöver gömma min son. Känns som en öppenhet är sund. Behöver inte låta min dotters mamma styra bara för en bild.


     


    Min partner har såklart sina anledningar att känna som hon gör och jag vill respektera henne. Men detta känns fel.


     


    Är jag fel ute? Finns det andra därute som stött på liknande problem?

  • Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter
  • Anonym
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-06 12:58:13 följande:
    Fast man kan ju acceptera det och inte se det som ett problem, eller acceptera det motvilligt. Det är en väldig skillnad på dessa inställningar.

    Ser man ex och tidigare barn som något som mest är i vägen, som man egentligen önskar inte fanns, kommer det aldrig att fungera. Hur kär man än är. Man kan inte bara gå på känslor, man får tänka lite förnuftigt också.
    Nej, så är det ju.

    Har själv gjort misstaget så vet exakt hur det är. Eller misstag och misstag, min son är såklart verkligen inte ett misstag, tvärtom.
    Men att joxa med en man med tre ungar... hade jag aldrig gjort idag.

    Är såklart tacksam för min pojke (som numera är vuxen) men hans halvsyskon på pappans sida är jag bara glad över att aldrig mer behöva ha med att göra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    pappaförlycka skrev 2024-05-06 13:43:10 följande:

    Uppskattar era svar och er hjälp. Detta var mer än jag hade förväntat mig. 


     


    Graviditeten var inte planerad. Vi blev inledningsvis mycket kära i varandra och jag såg massvis med goda sidor i henne. Det blev bekymmersamt när hon blev gravid då jag kände att det gick för fort. Detta var något jag uttryckte, men jag märkte snabbt att det inte var ett alternativ för henne att inte behålla barnet. Så jag började stötta det istället. När jag berättade för mitt ex om graviditeten så kom en stark reaktion. Det var också här det på riktigt började bli jobbigt med min nuvarande då hon la sig i väldigt mycket hur detta skulle framföras till henne. Jag gillade det inte, och från detta så började våra bråk. Jag kände att min nuvarande var kontrollerade och hon litade inte på att jag följde ?gränserna? som hon satt upp hur jag skulle kommunicera med mitt ex. Fanns ingen tillit. Det var dränerande och jobbigt.


     


    Mitt ex ställde sig lite på tvären under sommaren förra året och jag märkte att det skrämde min nuvarande. Vi var nära att gå skilda vägar redan här men vi gjorde vad vi kunde för att få det att fungera. Jag kände här att jag gav till vika mer än vad jag borde gjort, men jag hade en rädsla att bli separerad från min blivande son och ville inte att min gravida sambo skulle ta skada av allt (inte bra för bebis). Mitt ex agerande inte exemplariskt under denna tid, hon var känslostyrd och arg. Idag är situation annorlunda med mitt ex. Hon har träffat en ny och respekten finns från båda håll. Kommunikationen handlar enbart om vår dotter, vilket jag kan tycka är rimligt. Men ett telefonsamtal med mitt ex när min nuvarande är i rummet leder ofta till svartsjuka. Det kan vara att hon tycker att samtalet var för långt eller inte är tillräckligt neutralt. Detta håller jag inte med henne överhuvudtaget om. Jag kan inte göra det mycket mer neutralt och ett samtal på 2 min är inte för långt. Jag håller därför kommunikationen separat på arbetstid. Det fungerar bättre.


     


    Vi har vid flera tillfällen gått till familjerådgivningen för att lösa detta. Min nuvarande är medveten om sin svartsjuka och har den insikten och försöker jobba på det. Jag ser en viss förbättring men svartsjukan är återkommande och det ställer ofta till problem. 1 år är inte mycket dock. Finns väl en viss chans det kan bli bättre. ?Bilden? har också varit en diskussion med familjerådgivaren. Jag känner att jag får medhåll, men rådgivaren gör sitt bästa för att se bådas sidor.


     


    Jag är mycket mån om att min dotter ska känna sig inkluderad i allt detta med den nya familjen. Min nuvarande behandlar henne väl och är duktig på att inkludera henne. Min dotter gillar henne och är stormförtjust i sin lillebror. 


     


    Problemet är att börjar känna mig kvävd i min nuvarande relation. Det känns som jag gått med på för mycket om vi tittar tillbaka. Det leder därför till att nya diskussioner där jag tycker hon är orimlig (som med exempelvis bilden), så vill jag inte längre ge mig. Har en känsla att jag behöver ta tillbaka mark. Kan tänka mig att jag blir svårare att kompromissa med av den anledningen. Men jag behöver en tillvaro som jag är tillfreds med, annars är det bättre att relationen tar slut. Jag tycker hon måste acceptera läget mer än vad hon gör, mitt ex kommer alltid finnas med på ett hörn. Tror mitt ex frågade efter en bild av ren nyfikenhet, men hon respekterade att jag där och då sa nej till henne. Min dotter har även hon bett mig skicka en bild på mina två barn till hennes mamma. Men det har jag inte gjort, och det känns inte bra.

    (Ursäkta för rubriken, hahaha. Har inte hittat ett sätt att ändra den nu efter)


    Om inte din nuvarande backar och skärper sig, kommer det inte att hålla mellan er. Det har gått alldeles för fort och det är orimligt att hon ska diktera vad du säger till ditt ex, eller hur länge ni pratar, så länge det bara handlar om dottern samt vardagliga ting.

    Du blev väldigt kär i din nuvarande och hade kanske därför svårt att se saker och ting klart. Nu verkar hon ha lindat dig runt sitt finger. Hur blev hon gravid? Vad använde ni för skydd? Jag vill inte tro att hon avsiktligt gjorde sig gravid för att snärja dig, men man vet aldrig.

    Förstår hon att hon kanske kommer att bli ensamstående mamma om detta fortgår, med delad vårdnad och kanske delat boende på sikt? Hur angelägen verkar hon vara att er relation ska hålla och bli bättre? 

    Ditt ex är säkert inte heller perfekt, inte du heller, och du är trots allt medansvarig till att det har blivit som det har blivit. Jag förstår att du inte ångrar din son, men i övrigt verkar det ha blivit fel från början.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-06 16:03:17 följande:
    Om inte din nuvarande backar och skärper sig, kommer det inte att hålla mellan er. Det har gått alldeles för fort och det är orimligt att hon ska diktera vad du säger till ditt ex, eller hur länge ni pratar, så länge det bara handlar om dottern samt vardagliga ting.

    Du blev väldigt kär i din nuvarande och hade kanske därför svårt att se saker och ting klart. Nu verkar hon ha lindat dig runt sitt finger. Hur blev hon gravid? Vad använde ni för skydd? Jag vill inte tro att hon avsiktligt gjorde sig gravid för att snärja dig, men man vet aldrig.

    Förstår hon att hon kanske kommer att bli ensamstående mamma om detta fortgår, med delad vårdnad och kanske delat boende på sikt? Hur angelägen verkar hon vara att er relation ska hålla och bli bättre? 

    Ditt ex är säkert inte heller perfekt, inte du heller, och du är trots allt medansvarig till att det har blivit som det har blivit. Jag förstår att du inte ångrar din son, men i övrigt verkar det ha blivit fel från början.
    Varför skulle mamman ensamstående? Det bästa för barnet är båda föräldrarna om inte en rent av är olämplig. Framgår inte att mannen skulle vara olämplig. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (S) skrev 2024-05-06 16:45:08 följande:
    Varför skulle mamman ensamstående? Det bästa för barnet är båda föräldrarna om inte en rent av är olämplig. Framgår inte att mannen skulle vara olämplig. 
    Om de delar på sig blir mamman antagligen boendeförälder eftersom barnet är så litet. VV-boende rekommenderas först när barnet är några år. Men självklart blir det delad vårdnad, säkert mycket umgänge osv.

    Nej, ingen av dem låter som en olämplig förälder. TS nuvarande låter däremot olämplig som partner. 
  • Anonym (Fhjk)

    Ringde inte varningsklockor när du träffade denna kvinna 😲

    Skulle jag separera och den nya jag träffar inte kan ha förståelse att man har kontakt med mina barns mamma så skulle jag sparka ut henne 
    skulle jag träffa nån med barn så ska jag göra allt i min makt att få bra kontakt med deras pappa samt ta full ansvar om de bor hos oss
    Men har inga planer att skilja mig så kommer aldrig att hända 😁

    Ser man på min uppväxt min mamma hade två barn med en annan innan hon träffade farsan.
    De var inga problem, jag var där många gånger å sov över hos mina syskon 
    Farsan och morsan ex har god kontakt forfarande idag och då är jag och mina syskon mellan 45-53 år

    Går man in med nån som har barn så gillar man läger eller så tar man nån som inte har baran sen tidigare 

  • Anonym (urk)

    Det här har blivit otroligt infekterat åt alla håll och kanter. Verkar ju nu som att du och exet går i rätt riktning, men den som tyvärr är kvar i det förgångna är din nuvarande. Det är såklart ditt val men om det varit mitt barn som bett om en bild på sig och sitt syskon eller bara sitt syskon hade jag gått till mötes där. Jag tycker dock det är viktigt att ditt ex inte går ert barns röst till väga när det gäller sånt här men förstår det samtidigt att det är lätt hänt när ett barn bara är 5 år gammalt. Dina barn kommer bli äldre och det kommer lösa sig då det är de som sagt som kommer bygga sin relation, bli en enhet. Jag och syskon har förblivit vad vi är vad som än hänt med våra olika föräldrar och genom livet, och det har inte varit några problem alls. Jag har inte känt att deras problem spillt över på oss som barn. Det är djupt beklagligt, och en varningsklocka att så unga barn dras in på det här sättet gällande svartsjuka. Jag förstår att du vill markera.

  • Anonym (XXX)

    Det är tråkigt att din tjej reagerar så, hon borde gå upp mer i bebisen nu tycker man, och inte grubbla så mycket över ditt ex mera. Det är ju hon som har dig NU, hon som har en familj med dig nu. Hon låter väldigt svartsjuk och osäker, och hon var nog tyvärr ett dåligt val av partner, för dig som har barn med ditt ex och därför MÅSTE ha kontakt med ditt ex...

    Jag kan inte säga vad du ska göra, men personligen ser jag inget konstigt i att man tar ett foto på ett par halvsyskon, eller att BÅDA de aktuella familjerna har den bilden i fotoalbumet. Eller rentav framme i en ram. Det kan ju vara kul att jämföra likheter t.ex..

    Hur behandlar din nya din dotter? Jag antar att dottern är hos er ibland? Varannan helg kanske? Du måste vara uppmärksam i så fall, så att din nya inte är elak mot din dotter!

  • Anonym (urk)

    Förlåt jag igen, jag kan inte släppa detta, nu blivit smått förbannad fast jag inte känner er, haha. 

    Nej men alltså ärligt - om mitt barn bett mig om en bild på sig och sitt syskon eller bara på syskonet att ha, så ja, självklart, hade jag gått med på det. Jag tror det som kickar igång hos dig nu är föräldra/pappainstinkten, och den ska du hålla hårt i. Varför det blivit så här fel är som jag tjatat om innan här förut att din nuvarande ser det som ett tecken från ditt ex. Den här önskan om en bild måste vara mer stark för din dotter än ditt ex och tids nog så är det här en situation din nuvarande inte längre kan bestämma över. Det är inte hon som ska bestämma om din dotter får lov eller inte får lov att ha en bild på sitt eget syskon eller hon och lillebror ihop. Hon har passerat en gräns där, jag tycker hon har passerat tidigare gränser också av vad som senare kommit fram här. Att hon ska sitta och lyssna på ert samtal och ta tiden är helt sjukt. Jag kan mer förstå min tidigare situation där mitt ex ville ha mig tillbaka, inte bara som vän, och min nya såg igenom det, då var det en situation som behövdes hanteras annorlunda för allas skull där och då, alla har gått vidare sedan dess för länge sen. Hur som ska inte barn drabbas. Nu har jag inte mitt ex fått barn senare med någon annan, men om det hade blivit så, är det också fullt rimligt och naturligt att äldsta syskonet vill själv ha en bild och visa upp när är hos mamma än hos  pappa där syskonet ändå är på heltid, det kan man väl förstå ändå? Berätta att nu är jag storasyster, titta här på min lillebror! En stolthet.

    Hon är inte bara storasyster när hon är hos er, hon är storasyster på heltid, med eller utan lillebrors fysiska närvaro. Det handlar om hennes rättighet till att ha en bild på sitt syskon. Var är hennes rättighet? Ska den få offras för din nuvarandes svartsjuka? För att hon har problem fortfarande, med ditt ex?

    Jag hade haft mycket svårt  i mitt hjärta att säga nej till mitt eget barn att inte få lov att ha en bild på sitt nya syskon. Jag hade nog sagt något i stil med att ja, det här kom fram på det sättet att mitt ex framförde det här önskemålet men nu har mitt barn framfört det flera gånger och jag ser, märker att det kommer från henne, och jag vägrar ta mig fan neka henne det! Nu får du fan inse hur sjuk din svartsjuka är när det drabbar små barn på det här sättet. Nu måste jag som pappa sätta stopp för det här, det här handlar inte om oss, det här handlar inte om mitt ex, det här handlar om mitt barns rättighet. Ditt barn måste tycka det är jättekonstigt att bli förvägrad en bild på sitt nya syskon av sin egen pappa. Undra vad som händer? Måste vara jätteförvirrande. Kan till och med tolkas som att ditt äldsta barn är "fult", "smutsigt", "nedvärderad", "nummer 2" för att få lov att fotas eller få lov att ha en bild på sitt syskon, man vet inte hur barn kan tolka, känna, de pratar inte om det, bara att det känns fel. Det här känns nog inte bara fel för dig, utan för din äldsta med. Som sagt jag har alltid sett mig och (halv)syskon som en helhet, en familj i familjerna, och det ska ingen sjuk vuxen med egen agenda ge sig in i och försöka styra och förstöra. 

  • eva2killar

    Jag trot som många att det är viktigt att du respekterar din nuvarandes önskemål om att inte dela en bild, skicka ett inramat foto el dåligt till ditt ex. I alla fall inte nu. Men samtidigt är det ju viktigt att din dotter känner sig delaktig så kan det finnas kompromisser som handlar om att hon har en bild på lillebror och kanske en på dem tillsammans.  Då känner hon att hon fotas tillsammans med honom. Hon kan visa bilder på förskolan. Bilder skickas till dina släktingar etc. 

    Om ni (din nuvarande och du) kommit överens om att inte dela bilder på nätet får väl detta ske på gammalt vis. Inramade foton till farfar etc Förr kunde småflickor ha en medaljong (med bild i) i tunn kedja. Det kanske finns moderna armband el dylikt med liknande funktion.

    HUR kan ni kanske fundera på tillsammans med terapeuten men ATT hon ska ha foton och att det ska finnas foton med bägge barnen är inte något du ska rucka på för dotterns skull.

  • Anonym (Ct)
    pappaförlycka skrev 2024-05-05 12:51:23 följande:

    Min partner har såklart sina anledningar att känna som hon gör och jag vill respektera henne. Men detta känns fel.


    Därför att det är fel.

    Dessutom ska du aldrig göra som kvinnor säger utan vad du själv tyckre för annars respekterar de aldrig dig...

    Det är bara säga det är klart han ska vara med. Så har hon glömt det om en vecka..
  • Anonym (Ct)
    Anonym (Ct) skrev 2024-05-07 11:08:45 följande:
    Därför att det är fel.

    Dessutom ska du aldrig göra som kvinnor säger utan vad du själv tyckre för annars respekterar de aldrig dig...

    Det är bara säga det är klart han ska vara med. Så har hon glömt det om en vecka..
    Det är just det roligaste av allt..
    Hon har glömt det om en vecka, men vetskapen om att du simpat och gjort fel kommer alltid att vara med dig hela livet om du gör som hon har sagt.

    That's how they get you!
  • Anonym (S)

    Precis varannan vecka är inte att rekommendera till jättesmå barn. Därför rekommenderar de typ 2-2-3. Men skulle verkligen rekommendera båda att ha lika mycket umgänge för anknytningens skull men verkligen inte varannan vecka. 


    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-06 17:56:15 följande:
    Om de delar på sig blir mamman antagligen boendeförälder eftersom barnet är så litet. VV-boende rekommenderas först när barnet är några år. Men självklart blir det delad vårdnad, säkert mycket umgänge osv.

    Nej, ingen av dem låter som en olämplig förälder. TS nuvarande låter däremot olämplig som partner. 
  • Anonym
    Anonym (Ct) skrev 2024-05-07 11:08:45 följande:
    Därför att det är fel.

    Dessutom ska du aldrig göra som kvinnor säger utan vad du själv tyckre för annars respekterar de aldrig dig...

    Det är bara säga det är klart han ska vara med. Så har hon glömt det om en vecka..
    Sa den erfarne?

    Så dumt så att solen bestämde sig för att gå ner i öster.
Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter