• MrsHoppas

    Inositol, även efter ÄL?

    Hej på er, 
    Jag har testat äta Inositol sen senaste mensen då jag har väldigt oregelbunden mens (lätt pcos). Min cykel brukar variera 27-57 dagar. 

    Igår redan (dag 12) började tempen gå upp så jag kanske hade ÄL redan då, lite tidigt än att bekräfta. 

    Men min fråga är om någon vet om jag bör fortsätta ta inositol nu tills jag får ÄL bekräftat eller om jag ska vänta lite? 😊 Är det någon fara?

  • Svar på tråden Inositol, även efter ÄL?
  • Cececilia

    Det finns saker som tyder på att inositol kan vara fördelaktigt under graviditet, men det finns inte tillräckligt med studier för att säkert säga att det är 100% säkert. När jag blev gravid tog jag multivitaminer men inositol och behöll dem fram till vecka 6 ungefär innan jag bytte till en prenatal istället 😊

  • MrsHoppas
    Cececilia skrev 2024-05-07 18:00:49 följande:

    Det finns saker som tyder på att inositol kan vara fördelaktigt under graviditet, men det finns inte tillräckligt med studier för att säkert säga att det är 100% säkert. När jag blev gravid tog jag multivitaminer men inositol och behöll dem fram till vecka 6 ungefär innan jag bytte till en prenatal istället 😊


    Tack för svar ☺️ då låter det ju inte som att det är farligt i alla fall!
  • Anonym (H)

    Jag åt inositol varje dag fram tills hag plussade. Hade ingen tanke på att det kunde vara farligt... men nu är jag i 29 och bebis lever och mår bra så verkar inte vara någon fara.

Svar på tråden Inositol, även efter ÄL?