• Anonym (mammamu)

    Syskonnamn till Isabelle

    Vi väntar en liten flicka och har en flicka sedan tidigare som heter Isabelle.

    Min man gillar gamla, svenska, fornnordiska namn. Jag gillar dem med egentligen, men det är viktigt att de är internationellt gångbara och inte allt för konstiga i Mellanöstern där jag har rötter. 

    Vi har svårt att enas om ett namn, men det vi båda kan tänka oss just nu är Elsa. Funkar det ihop med Isabelle eller är det för likt? En nackdel är att ena barnet kommer ha ett långt namn och det andra ett kort namn, samt att de kommer dela namnsdag. Passar det en mörkhårig, brunögd liten en att heta Elsa eller är det för ?svenskt? associerat? 

    Jag välkomnar gärna fler förslag på syskonnamn!

  • Svar på tråden Syskonnamn till Isabelle
  • Anonym (Li)

    Elsa är jättefint!!

    Namn som liknar Isabelle: 
    Gabriella, Stephanie, Caroline, Juliana, Leonore, Estelle.

    Annars passar Agnes fint med Isabelle.

  • yny

    Elsa och Isabelle låter jättefint ihop! :) 

    Som någon skrev tidigare, Josefine - mitt absoluta favoritflicknamn! Om jag nånsin får en dotter ska hon få heta så 😊

    Sen har jag tyvärr dålig koll på vad som funkar i Mellanöstern. Men andra flicknamn som jag gillar och som jag tycker passar med Isabelle är Vendela, Emilia, Linnea, Olivia.

  • trollhona
    Anonym (mammamu) skrev 2024-05-05 21:47:14 följande:
    Syskonnamn till Isabelle

    Vi väntar en liten flicka och har en flicka sedan tidigare som heter Isabelle.

    Min man gillar gamla, svenska, fornnordiska namn. Jag gillar dem med egentligen, men det är viktigt att de är internationellt gångbara och inte allt för konstiga i Mellanöstern där jag har rötter. 

    Vi har svårt att enas om ett namn, men det vi båda kan tänka oss just nu är Elsa. Funkar det ihop med Isabelle eller är det för likt? En nackdel är att ena barnet kommer ha ett långt namn och det andra ett kort namn, samt att de kommer dela namnsdag. Passar det en mörkhårig, brunögd liten en att heta Elsa eller är det för ?svenskt? associerat? 

    Jag välkomnar gärna fler förslag på syskonnamn!


    Grattis till flickan.
    Elsa fungerar utmärkt på vilket barn som helst, oavsett hårfärg. Tror inte du behöver bry dig om längd på namnet, flickorna kommer vara egna personligheter och jag tror inte det blir problem.

    Lite fler tips i liknande stil:
    Selma
    Nora
    Disa
    Amalia
    Signe
    Agnes
    Alva
    Maja
    Sara
  • Anonym (JH)

    Jag har en Isabel (pappa har föräldrar från Chile, därav stavningen), en Alicia och en John. Tycker Elsa är fint :) 
    Mina barn har faktiskt olika pappor (och 15 års ålderskillnad mellan äldsta och yngsta) , Isabel är alltså halvchilenare, Alicia är 1/8 iranier och John är 1/4 gambian. Alla är brunögda men de yngre har ljusbrunt hår nu iallafall.

    Tycker också det är ganska viktigt att namnen funkar internationellt men det skulle jag nog säga att Elsa gör , speciellt nu efter Frost är det nog inte många som inte kan uttala det. Tycker det funkar när man inte ser typiskt svensk ut också. Kände förresten en Elsa när jag var yngre som var halvegyptier:)

  • Anonym (JH)

    Hade förresten en svarthårig brunögd (men svensk troligen med samiskt påbrå) mormor som hette Birgit :) 

  • Mrs Moneybags

    Inte kanske direkt fornnordiska, men Lina och Nora passar väl både här och i Mellanöstern?

    Även Selma och Alma. 

  • Anonym (Zw)

    Nej Elsa och fornnordiska namn passar inte. 


    Olivia
    Julia
    Louisa
    Nathalie
    Emilia
    Elvira
    Hanna
    Felicia
    Alicia
    Sara
    Joanna
    Känns som samma stil som Isabelle och kan passa bättre.

  • Anonym (mammamu)
    Anonym (Zw) skrev 2024-05-06 14:47:56 följande:

    Nej Elsa och fornnordiska namn passar inte. 


    Olivia
    Julia
    Louisa
    Nathalie
    Emilia
    Elvira
    Hanna
    Felicia
    Alicia
    Sara
    Joanna
    Känns som samma stil som Isabelle och kan passa bättre.


    Men Isabelle är inget fornnordiskt namn. Men tänker du att de andra namnen passar bättre? 
  • Anonym (Vår)

    Elsa är fint och det passar bra tycker jag.

  • Cathariiina

    Jag känner tre systrar som heter Julia, Amanda och Isabelle, och jag har alltid tyckt att de passar väldigt bra ihop. Julia och Amanda är även internationella namn, så ni får inte problemet med att ett alltför nordiskt/germanskt namn krockar med flickans utseende (jag säger inte att man behöver tänka så, men du tog ju själv upp det).  Annars kanske Julie, Junia eller Agnes?

    Elsa är ett tyskt smeknamn för Elisabet, som är den brittiska versionen av Isabelle - eller om man vill uttrycka det som att Isabelle är den spanska versionen av Elisabeth. Så det är samma namn, utom att det ena barnet får ett riktigt namn och det andra en smeknamnsvariant. Nä. Blir inte bra. 

  • Cathariiina
    Anonym (Li) skrev 2024-05-06 00:12:13 följande:

    Elsa är jättefint!!

    Namn som liknar Isabelle: 
    Gabriella, Stephanie, Caroline, Juliana, Leonore, Estelle.

    Annars passar Agnes fint med Isabelle.


    Isabelle och Estelle? Och så kan nästa syrra heta Marielle. Så blir det Knatte, Fnatte och Tjatte! Tomte

    Gabriella känns också olyckligt av den anledningen. Men jag gillar de andra du föreslår - såvida WT-stämpeln försvunnit från Stephanie nu? Det är ju egentligen ett gammalt, etablerat namn på kontinenten, det till och med förekommer i de furstliga familjerna. Men i Norden och de engelsktalande länderna kopplade i alla fall jag länge ihop det med Natalie, Nicole och liknande namn som var WT i generationen som föddes på1970-talet och in på 1980-talet.
  • Anonym (Li)
    Cathariiina skrev 2024-05-14 12:24:59 följande:
    Isabelle och Estelle? Och så kan nästa syrra heta Marielle. Så blir det Knatte, Fnatte och Tjatte!  // Tomte

    Gabriella känns också olyckligt av den anledningen. Men jag gillar de andra du föreslår - såvida WT-stämpeln försvunnit från Stephanie nu? Det är ju egentligen ett gammalt, etablerat namn på kontinenten, det till och med förekommer i de furstliga familjerna. Men i Norden och de engelsktalande länderna kopplade i alla fall jag länge ihop det med Natalie, Nicole och liknande namn som var WT i generationen som föddes på1970-talet och in på 1980-talet.
    😁
    Ja de känns lite tacky, förutom Caroline då, så de liknar ju varann på det sättet och att de är lite längre. Tänker på sk coola tjejer i rökrutan på skolgården. På vår skola hette de Isabelle, Gabriella mm 
    (och estelle är ju dels rökigaste kärringen i tv-historien och dels låter det som en strippa)
Svar på tråden Syskonnamn till Isabelle