• Anonym (Ät)

    Selektivt ätande

    Blir så otroligt trött på min partners barn som knappt äter något allt och sedan skyller han på att han är hungrig. Går ju inte att tvinga i ungen mat och vården gör inget för att hjälpa till. 

  • Svar på tråden Selektivt ätande
  • Anonym (Tea)

    Om han inte äter för att han är för hungrig ska ni nog ge mat oftare. Och ganska ordentliga mellanmål. Mitt barn har det lite så. Går det för lång tid får hen inte i sig nåt. Det liksom låser sig. 

  • Anonym (Tea)

    Vad för vårdkontakter har ni? Psykolog och dietist? 


    Hur gammal är sonen? 

  • Anonym (kan)
    Anonym (Ät) skrev 2024-05-06 07:36:55 följande:
    Selektivt ätande

    Blir så otroligt trött på min partners barn som knappt äter något allt och sedan skyller han på att han är hungrig. Går ju inte att tvinga i ungen mat och vården gör inget för att hjälpa till. 


    Äter han om han får man han tycker om, eller fungerar det inte heller? 

    Tyvärr är vården för barn med ätsvårigheter inte så väl utbyggd, men det finns hjälp att få om man söker aktivt. Men det kan vara vettigt att träffa en läkare och dietist som kan utröna om det handlar om aptiten, selektivitet eller om det finns någon fysik orsak till ätsvårigheterna.
  • Anonym (solveig)
    Anonym (Ät) skrev 2024-05-06 07:36:55 följande:
    Selektivt ätande

    Blir så otroligt trött på min partners barn som knappt äter något allt och sedan skyller han på att han är hungrig. Går ju inte att tvinga i ungen mat och vården gör inget för att hjälpa till. 


    Då skulle jag snarare bli trött på vården än på barnet. Barnet är ju ändå inte ditt ansvar. 

    Det är klart att barnet blir hungrigt om han inte äter något? 

    Är barnet en treåring eller en trettonåring? 
  • Anonym (Ät)
    Anonym (solveig) skrev 2024-05-06 09:19:11 följande:
    Då skulle jag snarare bli trött på vården än på barnet. Barnet är ju ändå inte ditt ansvar. 

    Det är klart att barnet blir hungrigt om han inte äter något? 

    Är barnet en treåring eller en trettonåring? 
    Barnet är 11 år. Har specialkost i skolan men äter knappt den. Vi har försökt med allt ska försöka få någon psykologtid eller nåt sånt. Barnet har någon typ av diagnos som skolan vill utreda men det har barnets pappa motsatt sig för att utreda eftersom barnet som han har 2 dagar i veckan inte har några problem....
  • Anonym (kan)
    Anonym (Ät) skrev 2024-05-06 11:26:12 följande:
    Barnet är 11 år. Har specialkost i skolan men äter knappt den. Vi har försökt med allt ska försöka få någon psykologtid eller nåt sånt. Barnet har någon typ av diagnos som skolan vill utreda men det har barnets pappa motsatt sig för att utreda eftersom barnet som han har 2 dagar i veckan inte har några problem....
    Så egentligen är det barnets pappa som är problemet. Inte barnet. 
    Kanske är pappan du ska vara trött på då...
  • Anonym (solveig)
    Anonym (Ät) skrev 2024-05-06 11:26:12 följande:
    Barnet är 11 år. Har specialkost i skolan men äter knappt den. Vi har försökt med allt ska försöka få någon psykologtid eller nåt sånt. Barnet har någon typ av diagnos som skolan vill utreda men det har barnets pappa motsatt sig för att utreda eftersom barnet som han har 2 dagar i veckan inte har några problem....
    Ja, som ovanstående skriver är det barnets far som är problemet! 

    Det är synd om barnet som sitter fast i en sådan situation. 
Svar på tråden Selektivt ätande