• Anonym (Troll tider)

    Vad tycker ni om SD:s Trollfabrik och desinformation

    Såg nyss Kalla Fakta och funderar över vad ni tycker 

    Är det OK att manipulera opinionen ?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om SD:s Trollfabrik och desinformation
  • klyban
    nattuw skrev 2024-05-29 22:30:41 följande:
    Missnöjespartier skapar inte "en känsla av missnöje. De kapitaliserar bara på det missnöje som redan finns.
    Med anonyma trollfabriker och "humor" de inte vågar stå för, uppenbarligen.
    nattuw skrev 2024-05-29 22:31:44 följande:
    Säg till om du hittar ett sådant parti.

    Det finns om man vill se utanför SD, men i SD så försöker de berätta de är enda som kan.


    Och samtidigt har de trollfabriker som försöker berätta alla andra är dåliga, även de dom samarbetar med :lol:


    Tom Araya skrev 2024-05-29 23:37:45 följande:
    I stort sett alla de etablerade riksdagspartierna, särskilt m och s har...
    -lojalitetsröster
    -skapat problem med sin politik
    -framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier och som i viss mån även tummar på sanningen.
     
    Detta säger mig att alla partier etablerade i riksdagen måste bort, vilket jag i stort sett håller med om.

    Dock så står de andra partierna för sina budskap och säga andra partier inte är så bra, SD de har anonyma trollfabriker och "humor" de inte vågar stå för.


     


    Du vet, den LILLA skillnaden :lol::lol::lol:


    Dom som måste bort är de som desinformerar medvetet och i syfte att destabilisera, du vet såna som hyllar ryssland pch putin som i dessa trollfabriker som SD visste inget om:lol::lol:


    Yeah sure Tomte
    Bara när de blir avslöjade agerar SD i bästa fall, andra ggr befordrar de dom istället.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tipw)
    Tom Araya skrev 2024-05-30 03:35:24 följande:
    Här finns ingen större skillnad mot andra partier.
    Se på hur snacket gick om konsekvenser för de moderater som ev röstade mot partilinjen i frågan om den nya könsbyteslagen. Detta trots att t.o.m. deras partiledare uttalade sig vara emot en åldersgräns på 16 år.
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-30 00:05:47 följande:
    Nej, inget parti kommer upp till sd:s trollande. Det är på en helt annan nivå, men det är det sd försöker sprida nu. 
    Det jag håller med om är speciellt med sd är att de haft avlönade personer som spridit propaganda från anonyma konton (den sk "trollfabriken").

    Detta är dock inte detsamma som att inte även andra partier sysslar med propaganda som i viss mån går in för att misskreditera de politiska motståndarna och däri även tumma på sanningen. Skillnaden är att det görs mer öppet i andra partier.Jag är inte insatt i vad just dessa har spridit. Är du?

    Men satir är satir oavsett källan. Om du tittar på de jag länkar till i inlägg #288, så är det uppenbar satir. Satir är inte sanning eller hävdad sanning i den bemärkelse att figurerna som spelas faktiskt har sagt eller gjort exakt det som de spelade figurerna gör, exempelvis inslaget från 'Herr Talman' (dockorna). Men den är baserad på en uppfattad sanning om att det skulle kunna vara så och håller man i viss mån med så blir det roligt. Eftersom politisk satir avser att göra humor på politikers bekostnad så kan den till viss del ses som en form av propaganda, av typ "haha, vad usel du/ni är", "vad korkat/märkligt du/ni resonerar/säger". De flesta av de jag länkade till riktar sig dock inte mot en enskild politiker eller parti (annat än i det enskilda inslaget), utan alla politiker kan omfattas av deras satir.
    Exempelvis skulle socialdemokraternas tvärvändning i frågan om svenskt NATO-medlemskap utgöra en utmärkt grund för politisk satir.

    Det är en milsvid skillnad mellan det sd pysslar med och andra partier. Tar vi nu exemplet med moderaterna så tycker jag det är bra med en viss oenig i ett parti. Det är ett hälsotecken, i stället för blind lojalitet med ja-sägare.Sd:s avlönade trolls syfte är att så missnöje och splittra folket. Känner själv att det inte finns ett parti som identifierar mina åsikter till 100% normalt sett så röstar man på det som ligger en närmast. Sd är ett gift som genomsyrar samhället där endast själva missnöjet är ett skäl för att rösta på dom. (Inte lösningar)


    Tycker du att den avlönade putinpropagandisten spred "satir"? Han sa själv att det var det. I så fall kan man dra satirkortet på allt möjligt. Nazisternas affischer mot judar är det väl ingen skillnad mellan en partiledare i en stridsvagn som skjuter människor i Rinkeby?

  • Meddelande borttaget
  • Tom Araya
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-30 13:38:09 följande:

    Tar vi nu exemplet med moderaterna så tycker jag det är bra med en viss oenig i ett parti. Det är ett hälsotecken, i stället för blind lojalitet med ja-sägare.


    Vad är det du har missat? Att alla i partiet ska rösta för förslaget är likställt med att vara JA-sägare.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-05-31 02:46:07 följande:
    Vad är det du har missat? Att alla i partiet ska rösta för förslaget är likställt med att vara JA-sägare.

    Vad vi vet är att SD hade en trollfabrik med massor av anonyma konton i syfte sprida "humor" som SD inte kan stå för, och desinformation.


    Det var så hemligt att det var tvunget att ljuga om det i över ett decennium.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-29 22:39:22 följande:
    En trollfabriks enda syfte är att skapa ett missnöje, så fungerar alla trollfabriker. Det borde du känna till. De var väl t ex inblandade i LVU som jag förstår. Så fungerar hjärntvätten. Det börjar med något litet, någon är missnöjd med invandringen, helt plötsligt så anser samma person att kd-politikern är en sopa, fast de var helt obrydda dessförinnan. 
    Det utsäde som hamnar på hälleberget kan inte gro och ge någon skörd. Utsädet måste hamna "i god jord".

    Därför kan inte en trollfabrik skapa missnöjet. De kan bara kapitalisera på det missnöje som finns. Ett missnöje som legat och grott bland gräsrötterna medan de som skapat missnöjet viftat bort det hela med att de som är missnöjda inte är värda att lyssna på.

    Vill du ägna dig åt hjärntvätt måste du kontrollera media så att inga obekväma sanningar eller åsikter kan störa den önskade likriktningen. Den makten har inte trollfabriker utan då handlar det om statskontrollerad media som kan stå oemotsagd.
  • nattuw
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-29 22:40:29 följande:
    Är du missnöjd?
    Med att politiker är mer intresserad av att gnälla på andra politiker än att föra fram sin egen politik? JA
  • nattuw
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-30 00:05:47 följande:
    Det är skillnad mellan att rösta på samma parti man alltid gjort och mellan att komma till blint, okritiskt försvarande av partiet.
    Det är samma blindhet. Bara lite olika uttryckt.
  • Padirac

    Såååå... 

    20% av svenska väljare som röstat på ett parti sprunget ur nazism, rasism, fascism har gjort det för att 'utsädet hamnat i god jord' - de var helt enkelt nazzar, rassar och fascister från början enligt din teori.

    Jag tror din teori haltar betänkligt.


    nattuw skrev 2024-05-31 19:54:06 följande:
    Det utsäde som hamnar på hälleberget kan inte gro och ge någon skörd. Utsädet måste hamna "i god jord".

    Därför kan inte en trollfabrik skapa missnöjet. De kan bara kapitalisera på det missnöje som finns. Ett missnöje som legat och grott bland gräsrötterna medan de som skapat missnöjet viftat bort det hela med att de som är missnöjda inte är värda att lyssna på.

    Vill du ägna dig åt hjärntvätt måste du kontrollera media så att inga obekväma sanningar eller åsikter kan störa den önskade likriktningen. Den makten har inte trollfabriker utan då handlar det om statskontrollerad media som kan stå oemotsagd.
  • klyban
    Padirac skrev 2024-05-31 20:49:28 följande:

    Såååå... 

    20% av svenska väljare som röstat på ett parti sprunget ur nazism, rasism, fascism har gjort det för att 'utsädet hamnat i god jord' - de var helt enkelt nazzar, rassar och fascister från början enligt din teori.

    Jag tror din teori haltar betänkligt.


    Vad snäll du är, det är ett intressant påstående att trollfabriker inte kan skapa missnöje, undrar om detta kommer från skademinimeringsgruppen.
    För det var ett mycket märkligt påstående faktiskt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Troll tider)
    Tom Araya skrev 2024-05-29 23:37:45 följande:
    I stort sett alla de etablerade riksdagspartierna, särskilt m och s har...
    -lojalitetsröster
    -skapat problem med sin politik
    -framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier och som i viss mån även tummar på sanningen.
     
    Detta säger mig att alla partier etablerade i riksdagen måste bort, vilket jag i stort sett håller med om.
    Du talar som en sann anarkist. Cool
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-05-29 23:37:45 följande:
    I stort sett alla de etablerade riksdagspartierna, särskilt m och s har...
    -lojalitetsröster
    -skapat problem med sin politik
    -framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier och som i viss mån även tummar på sanningen.
     
    Detta säger mig att alla partier etablerade i riksdagen måste bort, vilket jag i stort sett håller med om.
    nu ljuger du en hel del och för fram SDs försvar genom att spegla SDs agerande på de andra partierna...

    Särkilt SD har framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier som i stor mån tummar på sanningen.

    det här är ju det hela Trollfabriksavslöjandet om SD har visat!

    Istället framför du SDs narrativ att det är de andra partierna som gör det som tydligt visats att det är SD som gör.
Svar på tråden Vad tycker ni om SD:s Trollfabrik och desinformation