• Anonym (A)

    Kvinnor och romansbedrägerier

    Jag har sett flera dokumentärer om s.k. romance scams från både Sverige och andra länder och slutar aldrig förundras över hur man kan gå på det. 


    En sak som jag reagerar på är att fejkprofilerna alltid är mycket framgångsrika och stiliga män. 


    Jag är själv en medelålders kvinna (som är målgruppen för bedragarna) och ser väl ok ut men ingen modell. Jag är ensamstående med ett normalt kontorsjobb. 


    Om en mycket framgångsrik man som ser riktigt bra ut skulle kontakta mig på en dejtingsajt skulle jag direkt bli misstänksam. Missförstå mig rätt, jag anser att jag är en bra person med integritet så jag nedvärderar inte mig själv men en sådan man har mycket att välja på. 


    När jag har nätdejtat har jag visserligen blivit kontaktad av män med bra inkomst och karriär men det har varit män med normalt utseende och liv, inte en modellsnygg mycket förmögen man. 


    I den senaste dokumentären var kvinnan en rejält överviktig äldre dam som inte var konventionellt snygg och ?mannen? i vanlig ordning en mycket snygg, rik man.Nu kommer jag säkert bli anklagad för att vara cynisk men om jag var hon skulle jag bli misstänksam direkt. 

    Det finns också ett visst mått av hyckleri i de här fallen. Det är ju ingen slump att de fastnar för de rika, snygga männen i fejkprofilerna och inte en vanlig man med normalt utseende och ekonomi. 


    Enligt min erfarenhet är många kvinnor rätt orealistiska när det gäller relationer eftersom vi matas med chicklit och chickflicks som inte har med verkligheten att göra. Männen i fejkprofilerna skriver exakt sådant trams som man läser/ser i den typen av populärkultur riktad till kvinnor. 


    Jag menar inte att alla kvinnor tänker så, jag gör det inte själv, men kvinnorna som går på de här bedrägerierna kanske gör det. 


    Är många kvinnor orealistiska när det gäller relationer som i de här fallen? Är det därför de går på bedrägerierna?

  • Svar på tråden Kvinnor och romansbedrägerier
  • Anonym (Y75)
    Fjäril kär skrev 2024-05-17 13:00:29 följande:

    Alla glömmer en viktig parameter... hur folk mår... 

    Det är ju inte så att dessa bedragare väljer EN kvinna . Det är inte heller så att hon väljer honom..hon blir kontaktad..
    Han skriver till väldigt många samtidigt och det många har gemensamt som fastnar för dessa män är låg självkänsla,  uselt självförtroende  , naiv till sin läggning och tror gott om alla vilket gör att röda flaggor passerar utan att hon märker det. Kanske är hon sårbar för att hon har få eller inga anhöriga omkring sig, dåligt med vänner, dåliga erfarenheter av män som kanske behandlat henne illa osv.  Hon är ett lätt offer. Och vi kan alla hamna där... 

    Sen blir jag illa till mods av såna här åsikter om att det händer aldrig mig osv.. gissa hur många av dom kvinnor  som  blivit misshandlade som en gång sa samma sak?  Hur många av dessa kvinnor i romansbedrägerierna tror ni är högutbildade med bra yrken och är allmänt skärpta och bra människor?  Ändå hamnar dom där.... lurade ... utfattig. Psykiskt nedtryckt och misshandlad  av manipulation och hjärntvätt.   

    Skärp er.


    Håller med. Precis detta hände mannen i dokumentären jag hörde. Han hade skrattat åt och slängt flera liknande mail tidigare. Men nu befann han sig i ett jobbigt och osäkert läge i livet. Samma har jag hört av folk som fastnat i sekter. Normalt sett hade de inte blivit manipulerade, men av något skäl är de på en plats i livet där de har svårare att agera rationellt. Jag har träffat en som fastnade i en sekt och sen tog sig ur. Det mötet gjorde att jag insåg att vid fel tidpunkt i livet kan jag vara lika sårbar som vem som helst. 

  • Corrie

    En god riktlinje för alla borde vara att absolut inte blanda in pengar i samband med en nyare bekantskap. Efter allt man sett och hört om den här typen av bedrägerier så borde detta ha satt sig i ryggmärgen på folk mer än det uppenbarligen har gjort. 

  • Anonym (Love)
    Peterheter skrev 2024-05-17 10:49:34 följande:

    Jag tror inte det kommer ta många år nu innan den brutala verkligheten sjunker in hos både män och kvinnor, nämligen att förhållanden och kärlek i framtiden bara kommer vara förunnat en liten minoritet ? eliten.

    Alla sitter ju med ribban uppe i himlen och väljer bort alla som inte är perfekta. Vad fan tror folk att det leder till? Vi går med stormsteg mot en ensamepidemi.

    Om inte folk sänker ribban kommer de fortsätta vara ensamma.


    Det här är ju bara dumheter. 


    Tittar man omkring sig så är dom flesta normalvanliga, med normalvanliga partners.


    Tex jobbar jag på en helt vanlig kommunal arbetsplats. Vi är ca 300 st. Ålder 22-65. Några är fula, några är snygga, dom allra flesta är så vanliga man kan bli. Och dom allra flesta har relationer, familj, jobb. Givetvis finns det några singlar oxå, och några som är frånskilda, men det är ju verkligen inte en majoritet.  

  • Cathariiina

    För det första finns det män som går på nigeriabedrägerierna också: 

    www.tv4.se/artikel/4c0iaCb9KPlFo5WD9AZioB/miljonbedraegeriet-mot-magnus-foerlorade-allt-och-hamnade-i-faengelse




    Miljonbedrägeriet mot Magnus ? förlorade allt och hamnade i fängelse

    Ett av de största bedrägerierna i Sverige skildras i dokumentär ? Exfrun: ?Han blev torterad?


    Uppdaterad:Igår 13:13Publicerad:Igår 11:57


    IT-konsulten Magnus Gruvén blev offer för ett av de största mångmiljonbedrägerierna mot en privatperson i Sverige genom tiderna.
    I dag släpper Sveriges Radio en dokumentär om honom.
    ? Han förlorade allt han ägde och hade, säger Emilio di Stefano reportern i Nyhetsmorgon.


  • Anonym (Illy)
    Peterheter skrev 2024-05-17 11:36:10 följande:
    Jag tvivlar. Vi kan se ensamheten breda ut sig redan idag. I USA, Korea och Japan är det ännu värre. Folk har så orimliga krav för att de blir matade med perfekta kvinnor och män på sociala medier, så de väljer bort nästan alla.

    De som har så höga krav att de väljer bort nästan alla är ju nöjda med att vara själva. Jag skulle aldrig nöja mig med någon jag egentligen inte vill ha bara för att inte vara ensam. 

    I dina ögon ska människor bara para ihop sig med någon de inte älskar egentligen bara för att ha ett förhållande? de flesta lever nog hellre ensamma än att ha det så.

    Dessutom tror jag att de orimliga kraven du pratar om oftast är helt rimliga, medan de som är ofrivillig ensamma är en kategori människor som vägrar inse att de kanske behöver förändra sig själva istället för att anse att andra ska sänka sina krav och välja dem.


     

  • Cathariiina

    ...men visst, den största gruppen att falla för just romansbedrägerier är kvinnor 50-70 år. Jag brukar också titta på Catfished på Youtube, och jag tänker likadant. Det är obegripligt att dessa kvinnor inte ser att de inte är i samma liga. Det sista avsnittet jag såg t.ex.: det var en kvinna som var gammal och grå i huden (som storrökare brukar bli), mumifierad nästan, hemskt oattraktiv. Och så tror hon att en snygg och framgångsrik man, 20-30 år yngre än hon, ska bli tokkär bara över några mess - och så fotona på henne då... Död

    Det är skitkonstigt. Självbedrägeri de lux. Hur har de tänkt sig sexet, om de en dag skulle komma så långt? Kommer ihåg en tjock tant i 55-årsåldern också som till och med hade ordnat BRÖLLOPET redan, han skulle alltså komma dit och de skulle ses IRL första gången på själva bröllopet! Hon hade bjudit in gästerna, lagt ut massor, klätt sig i brudklänning... och den som hon trodde att hon kommunicerade med var en skitsnygg, smärt, muskulös soldat, ca 25 år. Spöke

    Vissa av dessa kvinnor har till och med saknat tänder, inte tagit hand om sitt yttre alls. Tänk om de skulle ha tagit de pengarna de skickade bort, och i stället satt in stifttänder, köpt lite smink och snygga kläder, klippt håret hos en frisör och färgat det litet, gått till en hudterapeut som kunde ha fräschat upp hyn litet... så hade de kanske kunnat träffa en hyfsat snygg man i sin egen ålder, t.ex. i en kyrka eller en förening.

    Samtidigt som jag tycker att det är alldeles förfärligt att de här scammarna i Nigeria och Ghana lurar av västerlänningar alla deras pengar på det sättet, så har jag svårt att tycka synd om offren också. Det är både naivitet, fåfänga och ofta även girighet (det ingår i scammen att mannen är väldigt rik, och att de två ska leva gott tillsammans på mannens pengar bara han får tillgång till dem). Ibland går kvinnan till och med med på att göra handlingar som hon VET är olagliga för att få det där paketet med guld och diamanter hem till sig, som han ska skicka till henne.


     
  • Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-05-17 11:04:54 följande:
    Nja, jag har nätdejtat en del och har träffat flera män på min nivå eller hur man ska uttrycka det men det kanske är en generationsfråga. Folk som är födda på 70-talet kanske är mer realistiska eftersom vi inte växte upp på nätet . 
    Nåja, det har funnits unga kvinnor i alla tider som har läst en massa Harlequin-romaner och kolportörsromaner, ballader och liknande, tittat på Hollywoodfilmer och väntat på att de skulle träffa en liknande prins eller lord som i böckerna och filmerna av en romantisk slump...

    Men jag uppfattar att det har gått högre upp i åldrarna nu. Idag kan 60-åriga kvinnor - både sådana som är änkor, frånskilda och som aldrig har haft ett förhållande - fortfarande tro att prinsen ska komma, förr eller senare. 
  • Cathariiina
    Anonym (Y75) skrev 2024-05-17 11:41:31 följande:

    Vad jag lärt mig efter ett antal dokumentärer om destruktiva sekter och bedrägerier är att de som utför dem är otroligt skickliga. De vet precis hur de ska göra för att manipulera människor och de gör det dagligen i många år och blir bara bättre och bättre på det. 

    Senaste jag hörde om var en P3-dokumentär om en man som lurades på många miljoner av ett nigeriabrev. Det var tydligt att bedragarna visste exakt vad de skulle säga för att hjärntvätta honom - precis som sektledare. De pressar så att personen blir stressad och måste ta beslut snabbt, beter sig vänskapligt för att kunna utöva känslomässig utpressning, ser till att personen inte får sova ordentligt vilket också ger dålig beslutsförmåga mm. Vidrigt är det. 


    Nja. De flesta människor svarar ju aldrig på det där första messet eller mailet. Man ser ju direkt att det är någon som inte har svenska (engelska, tyska...) som modersmål som har dragit samma standardmeddelande som alltid genom Google Translate. Det är helt otänkbart att det skulle vara en modersmålstalare, bara DÄR måste man ju vara lite lågbegåvad för att gå på det. Jag fick det här på Facebook senast idag från en supersnygg silvergrå herre i amerikansk militäruniform:

    Hello, 👋 How are you, I always enjoy what you share here on Facebook, but we are not friends yet, I would love for us to be friends, If you don't mind, forgive my manners. Thank you

    Skrattande Tomte  

    Intro
    Och det där att de skulle vara så skickliga annars heller, stämmer inte. Jag har sett många av de där konversationerna på Carfished, och det är så ENKELT, så SIMPELT De pratar inte om några djupa saker, utan det är bara typ:

    Hon: Jag gillar god mat. 

    Han: Det gör jag med.

    Hon: Vi har så mycket gemensamt!

    Han: Vilken är din favoriträtt?

    Hon: Fish and Chips.

    Han: Tänk, min också! Du är min själsfrände! Det var meningen att vi skulle mötas! Drömmer

    ...och sedan när de kärlekskranka kvinnorna ringer upp mannen. Man hör att det är en svart man med västafrikansk accent på andra sidan, det är uppenbart för precis alla utom kvinnan, och ofta låter nigerianen också loj och nyvaken. Men kvinnan vill så gärna:

    Darling! Jag bara måste få prata med dig! Jag älskar dig! Jag saknar dig! 

    Man blir beklämd... Allra värst är det när de är änkor och ger bort hela barnens arv efter sin far, när de har fått sitta i orubbat bo.
  • Anonym (A)

    Flera av de intervjuade kvinnorna säger att de tänkte med hjärtat i stället för hjärnan men de här fejkprofilerna är alltid en stereotyp av en framgångsrik man. 


    Jag förstår att många av offren befinner sig i en utsatt situation, en del har förlorat sin man och andra har precis skilt sig, men varför faller de för just de här rika framgångsrika männen?


    Om det bara handlade om känslor så skulle ju en fejkprofil med en man som ser helt vanlig ut och jobbar på typ posten kunna göra samma sak, fast så är det aldrig. Männen har alltid spännande, välbetalda jobb och ser oftast ut som modeller i reklam för herrkläder. 

    När incels gnäller över hur orättvist allt är får de oftast frågan om de har ansträngt sig för att nå sin yttersta potential utseendemässigt - bantat, tränat etc. I de fallen är det inga problem att hävda att de har orealistiska förväntningar, vilket de oftast har. 


    Jag håller med om de invändningarna. Man kan inte förvänta sig att träffa en skitsnygg framgångsrik tjej om man inte vårdar sitt yttre, saknar ambitioner och ens sociala liv går ut på att vältra sig i självömkan på nätet. 


    Så varför kan man inte tänka likadant med de här kvinnorna? Jag tänker så om mig själv - jag kan inte kräva sådant som jag inte själv kan ge. 


    Jag tycker synd om de här kvinnorna men det finns ändå ett visst mått av fåfänga och girighet från deras sida. 

  • Anonym (JM)
    Peterheter skrev 2024-05-17 10:49:34 följande:

    Jag tror inte det kommer ta många år nu innan den brutala verkligheten sjunker in hos både män och kvinnor, nämligen att förhållanden och kärlek i framtiden bara kommer vara förunnat en liten minoritet ? eliten.

    Alla sitter ju med ribban uppe i himlen och väljer bort alla som inte är perfekta. Vad fan tror folk att det leder till? Vi går med stormsteg mot en ensamepidemi.

    Om inte folk sänker ribban kommer de fortsätta vara ensamma.


    Åk ut till närmaste förort eller småstad så kommer du se att det är långt ifrån bara ?eliten? som har förhållanden och barn .. förekommer väl iförsej överallt haha men blir kanske lite extra tydligt till exempel där jag bor (riktig WT-förort). Kanske själv skulle räknas som WT också iförsej, bor kvar här och barn med tre olika men håller iallafall på att gå en högskoleutbildning nu.. 


    Jag lovar iallafall att det finns nån för alla :) 

  • Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-05-17 16:41:45 följande:

    Flera av de intervjuade kvinnorna säger att de tänkte med hjärtat i stället för hjärnan men de här fejkprofilerna är alltid en stereotyp av en framgångsrik man. 


    Jag förstår att många av offren befinner sig i en utsatt situation, en del har förlorat sin man och andra har precis skilt sig, men varför faller de för just de här rika framgångsrika männen?


    Om det bara handlade om känslor så skulle ju en fejkprofil med en man som ser helt vanlig ut och jobbar på typ posten kunna göra samma sak, fast så är det aldrig. Männen har alltid spännande, välbetalda jobb och ser oftast ut som modeller i reklam för herrkläder. 

    När incels gnäller över hur orättvist allt är får de oftast frågan om de har ansträngt sig för att nå sin yttersta potential utseendemässigt - bantat, tränat etc. I de fallen är det inga problem att hävda att de har orealistiska förväntningar, vilket de oftast har. 


    Jag håller med om de invändningarna. Man kan inte förvänta sig att träffa en skitsnygg framgångsrik tjej om man inte vårdar sitt yttre, saknar ambitioner och ens sociala liv går ut på att vältra sig i självömkan på nätet. 


    Så varför kan man inte tänka likadant med de här kvinnorna? Jag tänker så om mig själv - jag kan inte kräva sådant som jag inte själv kan ge. 


    Jag tycker synd om de här kvinnorna men det finns ändå ett visst mått av fåfänga och girighet från deras sida. 


    Har varit en del män också, och det är samma där. Männen är 50-70 år, feta, fula, ser ohälsosamma ut. Och så tror de att en 23-årig typisk toppmodell/glamourmodell/porrmodell ska ha råkat läsa deras kommentarer på nätet,och blivit tokkär i gubbens fina personlighet! Tomte
  • Anonym (Framstår som många)

    Internet har gjort att allt kan framstå som vanligt. Att tio kvinnor går på en scam som borde vart tydlig gör att de verkar vara många och vanligt. Men scammer-snubben har säkerligen kontaktat 100 olika för att lyckas blåsa tio. Är det då vanligt?

  • Anonym (Noppis)

    Det är nog vanligast att låg intelligens, naivitet, och isolering som ligger till grund för dessas lurendrejerier. Att ens öppna eller svara på dessa kontaktförsök är så lågbegåvat att offren ifråga förmodligen är i behov av någon typ av insatser för att inte råka illa ut. 

  • Anonym (jag)
    Fjäril kär skrev 2024-05-17 13:00:29 följande:

    Alla glömmer en viktig parameter... hur folk mår... 

    Det är ju inte så att dessa bedragare väljer EN kvinna .

    Det är inte heller så att hon väljer honom..hon blir kontaktad..


    Ja alla bedragare i alla slags sammanhang lägger ju ut många nät för att det ökar chanserna att nån fastnar

    Fast vad gäller hon väljer inte själv, hon blir kontaktad... är det inte så det är i 99% av fallen även med vanliga män. Det händer väl ytterst sällan att en kvinna själv tar kontakt med en man?

    Och när de väl fått kontakt så är väl att fortsätta ha kontakt med honom ett val det med? Varför fortsätter man ha kontakt med en man som helt plötslig börjar prata
    om pengar?

    Visst man kan väl hävda att han manipulerar henne, men den sortens manipulation fungerar ju inte på alla, några kommer haja till direkt, andra går på på det. Så man kan inte hävda att allt ansvar ligger på bedragaren (obs! nu pratar jag om ansvar som helhet för hennes välmående och inte ansvar för hans bedrägeri). Alla människor har trotts allt ett ansvar för sitt eget månde och vilka val man gör i livet och att vara väldigt naiv eller orealistisk är ju en personlig brist som man själv har ett ansvar för.

    Om du blir "förbannad" på att man kräver ett visst ansvar för sitt eget mående och vilka val man gör i livet så är det ju väldigt märkligt. Hur har du då tänkt dig att världen skulle fungera annars? Ska alla springa runt och göra vilka korkade val som och ingen behöver ta ansvar för det?

    Du pratar om psykiskt mående, vems ansvar är det menar du? Samhället? Ska  samhället tvångsomhänderta människor och tvinga dem att må bra igen? Vad händer om man inte vill det? Är det samhällets ansvar det med?

    Jag tror man ska vara försiktig med att göra offer av alla människor som råkar illa ut, ibland har man inget val, men rätt ofta har man det och då har man ju de facto delvist valt konsekvenserna själv genom de val man gjort. I ett fritt samhälle där individen ges frihet att göra egna val så finns det ALLTID oxå ett eget ansvar som man inte kan lägga på andra när det skiter sig.
  • Anonym (jag)
    Anonym (JM) skrev 2024-05-17 16:49:20 följande:

    Åk ut till närmaste förort eller småstad så kommer du se att det är långt ifrån bara ?eliten? som har förhållanden och barn .. förekommer väl iförsej överallt haha men blir kanske lite extra tydligt till exempel där jag bor (riktig WT-förort). Kanske själv skulle räknas som WT också iförsej, bor kvar här och barn med tre olika men håller iallafall på att gå en högskoleutbildning nu.. 


    Jag lovar iallafall att det finns nån för alla :) 



    Nejdå det gör det absolut inte, hade det varit så så hade ju inte typ hälften av befolkningen varit singlar. Sverige är en av de mest individualistiska länderna i världen men oxå en av de länder i världen där folk skiljer sig mest och med flest singelhushåll.

    "det finns nån för alla" är en floskel som bygger på naivt önsketänkande och en extremt grov generalisering. Hur länge dröjer det tex innan du träffar nån? När du är 20? 30? 50?. I verkligheten är det stenhård konkurrens som gäller och vissa lyckas bra och kan välja och vraka bland många medan andra lyckas inte alls. Och det är liksom ingen nyhet eller rocket science, det är ju så det funkar i naturen och människor är inget undantag, möjligen marginell skillnad men i det stora hela är de starkaste och mest framgångsrika för sina gener vidare de svaga gör inte det som fortfarande gäller i allra högsta grad, det enda som ändrats är vad stark och framgångsrik eller svag innebär.

    För dig som kvinna är det möjligen så, ser du någorlunda hel och ren ut så kommer du alltid ha många alternativ att välja mellan, och då är det lätt att säga "det finns nån för alla". Men för män är det absolut inte så. 
  • Anonym (A)
    Cathariiina skrev 2024-05-17 16:29:07 följande:
    Nja. De flesta människor svarar ju aldrig på det där första messet eller mailet. Man ser ju direkt att det är någon som inte har svenska (engelska, tyska...) som modersmål som har dragit samma standardmeddelande som alltid genom Google Translate. Det är helt otänkbart att det skulle vara en modersmålstalare, bara DÄR måste man ju vara lite lågbegåvad för att gå på det. Jag fick det här på Facebook senast idag från en supersnygg silvergrå herre i amerikansk militäruniform:

    Hello, 👋 How are you, I always enjoy what you share here on Facebook, but we are not friends yet, I would love for us to be friends, If you don't mind, forgive my manners. Thank you

    Skrattande Tomte  
    Intro
    Och det där att de skulle vara så skickliga annars heller, stämmer inte. Jag har sett många av de där konversationerna på Carfished, och det är så ENKELT, så SIMPELT De pratar inte om några djupa saker, utan det är bara typ:

    Hon: Jag gillar god mat. 

    Han: Det gör jag med.

    Hon: Vi har så mycket gemensamt!

    Han: Vilken är din favoriträtt?

    Hon: Fish and Chips.

    Han: Tänk, min också! Du är min själsfrände! Det var meningen att vi skulle mötas! Drömmer

    ...och sedan när de kärlekskranka kvinnorna ringer upp mannen. Man hör att det är en svart man med västafrikansk accent på andra sidan, det är uppenbart för precis alla utom kvinnan, och ofta låter nigerianen också loj och nyvaken. Men kvinnan vill så gärna:

    Darling! Jag bara måste få prata med dig! Jag älskar dig! Jag saknar dig! 

    Man blir beklämd... Allra värst är det när de är änkor och ger bort hela barnens arv efter sin far, när de har fått sitta i orubbat bo.

    Ha ha, du kanske ska driva lite med honom? Låtsas att du går på det och sedan be om pengar själv innan han ens hinner ställa frågan. Du befinner dig nämligen i Nigeria och har tappat ditt pass och behöver pengar för att ta dig hem. 


    Det finns en youtuber som kallar sig Kitboga och driver hejdlöst med scammers, men då handlar det om den klassiska indiska IT-bluffen där de ringer äldre personer och utger sig för att vara någon form av support som sedan tömmer gamlingarnas konton. Oerhört underhållande!
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kitboga_(streamer)

  • Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-05-17 19:13:10 följande:

    Ha ha, du kanske ska driva lite med honom? Låtsas att du går på det och sedan be om pengar själv innan han ens hinner ställa frågan. Du befinner dig nämligen i Nigeria och har tappat ditt pass och behöver pengar för att ta dig hem. 


    Det finns en youtuber som kallar sig Kitboga och driver hejdlöst med scammers, men då handlar det om den klassiska indiska IT-bluffen där de ringer äldre personer och utger sig för att vara någon form av support som sedan tömmer gamlingarnas konton. Oerhört underhållande!
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kitboga_(streamer)


    Om jag får tråkigt någon gång, så..! Solig
Svar på tråden Kvinnor och romansbedrägerier