Gå tillbaka   Mammasidan forum > Barnmorskan Liisa och doulan och sjukgymnasten Susanna > Liisa och Susanna deltar i diskussion och utveckling av goda råd

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 11-24-2009, 07:46 AM
FruForsberg FruForsberg är inte uppkopplad
Junior Member

Reg.datum: Nov 2009
Unhappy komplikationer

Hej! När jag var på UL i vecha 21 fick jag veta att jag har helt föreliggande moderkaka (placenta praevia). Jag har läst på internet vad detta innebär då hon inte sa något till mig på UL. Det enda var att jag fick en ny tid i vecka 32, dvs, i februari. Men nu e det så att jag även lider av ganska kraftig foglossing (detta är mitt tredje barn) och undrar om det ställer till det ännu mer. Alltså blir chansen mindre att moderkakan flyttar sig? Vore tacksam för svar då man är mycket orolig. Har redan misst ett barn och vill inte mista ett till...
Svara med citat
Gammal 11-28-2009, 08:28 PM
Barnmorska Liisa Barnmorska Liisa är inte uppkopplad
Super Moderator

Reg.datum: May 2009
Standard Sv: komplikationer

Hej!
Om det verkligen är så att din moderkaka är helt föreliggande (kan ibland vara svårt att avgöra exakt vid ulj runt v 20), kallas också placenta praevia, så är det ett hinder för att föda normalt. Vid helt föreliggande moderkaka föder man med planerat kejsarsnitt, då moderkakan i detta fall ligger för "utgången". Det är något vanligare med blödningar under graviditeten när moderkakan är föreliggande och viktigt att söka vård i händelse av blödning. Om det är så att din moderkaka sitter nära modermunnen, så kan det bli så att den flyttar sig uppåt i och med att din livmoder växer, och i så fall går det bra att föda normalt. Din foglossning har ingen betydelse i detta sammanhang. Lycka till!
Liisa, barnmorska
Svara med citat
Svara
Relevante artiklar: Relevante ämner:
Ingen träff
  • Ingen träff

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT. Klockan är nu 10:05 AM.

Annonser