Annons:
Hem > Amning > Mat vid amning - det här ska du äta
Mat vid amning - det här ska du äta

Mat vid amning - det här ska du äta

Graviditeten är över – dags att börja frossa! Nja, tyvärr får du nog planera matintaget ett litet tag til… i alla fall om du ska amma. 

Det viktigaste att ha i åtanke är att bebisen får sin näring via dig. Därför gäller det att fortsätta att vara noga med sina val.

LÄS ÄVEN: Varför ska man amma?

Undvik eller var extra noga med detta:

1. Alkohol

Det finns inga vetenskapliga bevis på hur alkohol påverkar amningen, i alla fall inte ett större intag. Rekommendationen vid amning är ett måttligt alkoholintag, det vill säga 1-2 glas vin, ett par gånger i veckan. Enligt forskning ska detta inte ha någon skadlig effekt på barnet. Dricker du mer än så finns det däremot ingen garanti för att det inte kan komma att påverka barnet, då det inte finns någon gedigen forskning på området. 

2. Extremt kryddstark mat

Mat som innehåller mycket kryddor, eller mat med mycket vitlök kan påverka hur bröstmjölken smakar. Om du har extra förkärlek till superstark mat eller är ett riktigt vitlöksmonster, var noga med så att bebisen inte plötsligt slutar ta bröstet. I sådant fall är det läge att dra ner på den här typen av mat. 

3. Mat och dryck som är uttorkande

När du ammar behöver du fylla på med extra vätska, då mer vätska går åt till produktionen av bröstmjölken. Drick vatten när du är törstig, och undvik läsk och saft – dessa gör dessutom att bebisen får i sig onödigt med socker och kalorier. 

 

… men ät gärna:

 

1. Fet fisk, till exempel lax, makrill och sill

Dessa är rika på omega 3-ämnet DHA vilket är bra näringsämne under tiden du ammar. 

2. D-vitamin. Detta hittar du främst i ägg och fisk, och i mejeriprodukter

Att gå ut på promenader i solljuset är även en källa som både är nyttig och en skön stund. 

3. Liksom under graviditeten, är folsyra något du behöver lite mer av

Bönor, linser, kikärtor och bär, liksom frukt, grönsaker och fullkornsprodukter är livsmedel du kan äta extra mycket av. 

4. Järn finns det även gott om i linser och bönor, tillsammans med spenat, ärtor och nötter

Leverpastej, blodpudding och kött är även säkra källor till det viktiga järnet som behöver fyllas på efter graviditeten. 

5. Jod får du genom vanligt salt med jod, och inte genom flig- eller örtsalter

Jod behövs under amningen, men överdriv inte med själva saltet för det! 

 

Källor: livsmedelsverket, popsugar moms 

Annons