Foralder

Får inte barnet delta i leken?

Språksvårigheter hämmar barn i lek och ger barnet problem i samspel med andra barn, visar ny forskning.

SPRÅKSVÅRIGHETER KAN GE SOCIALA UTMANINGAR: Språket har stor betydelse i förhållande till hur barnet inkluderas i lek.

Barn som har svaga språkliga färdigheter, hänger inte med i leken med jämnåriga. Om barnet inte får hjälp kan det falla utanför socialt i många år framöver, visar en färsk studie av språkforskare i Norge, enligt foskning.no.

Lek med jämnåriga är otroligt viktigt för alla barn, och de flesta leker fint med varandra. Men en del utvecklar sig senare än andra och med bristande språkfärdigheter är det lätt att falla utanför, då de kan bli exkluderade från leken.

LÄS OCKSÅ: Så blir barnet en språkvinnare

Språksvårigheter hämmar barn i lek

Bland språksvaga tvååringar är det bara 11 procent som klarar av att hänga med i lek med andra, och då missar de viktig social erfarenhet.

– Det är klart att barn med försenat språk kommer kunna uppleva att de inte får den samma kontakt med andra barn under lek, som kan leda till ett mindre socialt nätverk och färre lekkamrater. De kan bli utestängda från sociala situationer och lek, säger professor och barnpsykolog Willy-Tore Mørch.

Individuella skillnader

Det finns många olika orsaker till att barn kämpar med språket. En del har rätt och slätt bara svårt att knäcka språkkoden, utan att det är något mer allvarligt.

– En del barn ligger efter, detta är väldigt individuellt. Men ibland kan det vara på grund av understimulering, belastning hemma eller bristande omsorg, förklarar Mørch.

– Det är viktigt att de anställda i förskolan upptäcker att barnet har försenad språkutveckling. Om föräldrarna är bekymrade bör de inte tveka på att prata med personalen på förskolan, så att det tillsammans kan bestämma om det finns behov av specialpedagogisk hjälp.

Kan få konsekvenser senare

De flesta barn med försenad utveckling kan allt eftersom komma ikapp de jämnåriga, men de som inte får hjälp tidigt kan ligga efter i många år. Det kan då gå ut över inlärningsförmågan i tillägg till det sociala.

– Äldre barn med begränsat ordförråd får kämpa mycket i sociala sammanhang. De kan dra sig för att delta i samtal, tar sällan ordet och kan inte heller vara med i en diskussion. Därför är det viktigt att hjälpa barnet innan de börjar i skolan, säger Mørch.

Percentilschema: Ditt barn ska följa sin kurva

Kroppsspråk är viktigt

Eva Mariann Johansson, professor vid insistutet för förkollärarutbildningen vid UiS anser att kroppsspråk är viktigt när barnet kämpar med att formulera sig muntligt.

– Det handlar mycket om hela barnets kommunikation, till exempel att de visar intresse för lekkamraterna, uttrycker engagemang, glädje och nyfikenhet.

Johansson tycker att det finns mycket de vuxna kan göra för att hjälpa barn med språksvårigheter, och att dessa saker behöver göras i vardagen på ett lekfullt sätt.

– Prata mycket med barnet, lek med språket och läs böcker. Var uppmuntrande och gör inlärningen till en lek. Det är också viktigt att lyssna och stötta barnets eget sätt att uttrycka sig på.

Det kan finnas många orsaker till att barnet kämpar med språket. Förskolans miljö, vad de anställda gör och vilka lekkamrater barnet har kan vara avgörande.

– Se på vilka möjligheter barnet för att uttrycka sig och hur det kommunicerar med andra. Mindre grupper kan vara bra och det kan påverka språkutvecklingen i en positiv riktning.

LÄS OCKSÅ: Barn kämpar med att lära sig klockan