Hem > Forlossning > Andning som smärtlindring – så andas du rätt under förlossningen
Andning som smärtlindring – så andas du rätt under förlossningen

Andning som smärtlindring – så andas du rätt under förlossningen

Att föda barn gör ont. Hur du som födande upplever smärtan och tar dig an den är däremot individuellt. Att andas “rätt” kan göra stor skillnad. Men hur gör man det, och är det så lätt som det låter? Läs allt här.

Många gravida använder andning på ett eller annat sätt under värkarbetet. När värkarna blir mer intensiva är det dock lätt att glömma bort att fokusera på andningen och istället fokusera på smärtan. Att träna på att andas på rätt sätt under graviditeten kan hjälpa under förlossningen. 

 

En del förbereder sig med en profylaxkurs

Det finns flera olika typer av profylaxkurser du som gravid kan gå, tillsammans med din partner eller stödperson. De går ut på att ge dig verktyg som hjälper dig igenom förlossningen och smärtan på bästa sätt. Att inte vara rädd och se värkarna som något positivt och för dig närmare att träffa ditt barn. Att ha kunskap om födandets process och att smärtan inte är farlig kan göra att smärtan blir lättare att hantera. 

En trygg person som finns hos dig och stöttar dig genom förlossningen gör stor skillnad. Någon som påminner dig om att andas och slappna av under och mellan värkarna. För de flesta är det en partner, men det kan också vara en annan stödperson, en nära vän, släkting eller doula. Forskning visar att personer som föder med kontinuerligt stöd och närvaro faktiskt har mindre behov av medicinsk smärtlindring under sin förlossning. 

 

Andas lugnt och avslappnat

Det finns olika andningsmetoder och mentala bilder att använda sig av under förlossningen. Exempel på dessa kan vara så kallad hypnobirthing, dyktekniken eller andningsövningar man lär sig under gravidyogan. 

Ett sätt kan vara att andas in genom näsan och ut genom munnen, långsamt och avslappnat. Om andningen är lugn och kontrollerad är det också lättare att slappna av. Ju smärtsammare värkarna blir desto svårare kan det vara att andas just lugnt och avslappnat. De flesta kan säkert relatera till att slå i tån i soffbenet, instinktivt håller man andan och svär inombords över hur ont det gör. Försök nästa gång det händer att istället andas lugnt och djupt. Då kommer du märka att det faktiskt gör mindre ont, precis samma är det med förlossningsvärkar. De gör mindre ont om du andas rätt så kroppen får tillräckligt med syre ut i vävnaderna och musklerna. Livmodern är en stor muskel som behöver mycket syre. 

LÄS MER: Smärtlindringsmetoder vid förlossning – de här finns

 

Träna och förbered dig på förlossningen

Oavsett hur du tänker att du vill föda och vilken smärtlindring du vill prova är det bra att förbereda sig, gärna tillsammans med din partner eller stödperson. Att andas lugnt och kunna slappna av kan hjälpa även dig som föder med kejsarsnitt att slappna av på operationsbordet. Även om du är bra bedövad och kejsarsnittet inte är smärtsamt kan det kännas obehagligt. 

Det ska inte ligga någon prestige i hur du väljer att föda ditt barn. Se andningen som ett verktyg av många. För en del räcker det med andning och mentala förberedelser för att ta sig igenom förlossningen. Andra vill komplettera med andra smärtlindringsmetoder. Kom ihåg att det är DIN förlossning och bara du kan avgöra vad du behöver för att föda ditt barn på bästa sätt. 

 

LÄS MER: Epiduralbedövning – så går det till

 

Texten är skriven av Rebecca Nilsson, leg. Barnmorska.

Har du frågor om smärtlindring under förlossningen? Maila rebecca.nilsson@lifeofsvea.se

 

Bildkälla: Artem Varnitsin/Shutterstock