• Sencha

    Kamomilla - gammal och ny version?

    När jag var liten hade jag ett band med Kamomilla.
    Nyligen har vår son fått en skiva med Kamomilla.

    Att det är olika inspelningar är helt uppenbart (hans är inspelad långt efter att jag slutade lyssna på barnband).

    Men jag tycker att det är mer som inte stämmer. Har jag rört ihop det helt...? För jag har för mig att det fanns en liten tös som hette Columbine eller nåt sånt, som sjöng eller spelade en egen liten sång? Och det känns som att det är någon annan sång som också fattas...?

    Som sagt var, jag kan ju ha rört ihop det... Men det kunde vara skönt att veta vilket

  • Svar på tråden Kamomilla - gammal och ny version?
  • Temugg

    Visst fanns Colombine med! Hon spelade piano och sjöng en egen visa;
    Hör så fint jag spelar
    tretakt åttondelar
    en o två o tre o en o två o tre...

  • Temugg

    Nu har jag gått en stund med låten i huvudet och här kommer fortsättningen - som jag kommer ihåg den!

    Hör så fint jag spelar
    tretakt åttondelar
    en o två o tre o en o två o tre

    Liten vals som heter
    fyra små trumpeter
    en o två.....

    Jag kan nog behöva
    spela på och öva
    en o två.....

    Lära mig så många
    stycken riktigt långa
    vänta ni tills jag blir stor ska ni få se
    en o två o tre!

  • Pellerbom

    Låna boken på biblioteket! "Folk och rövare i Kamomilla stad" av Thorbjörn Egner, läs och jämför! Där har du i alla fall originalet!

  • Sagast

    jag hade också det bandet hemma och saknar flera låtar jag med, papegojan från Amerika och jag är en gammal dromedar också!


    Imponerad av verserna  på Colombines visa men det saknas en vers 


    räkna jämt och riktigt 
    det är mycket viktigt
    en och två? 

    lyssnar på Spotify nästan dagligen med barnen men saknar den gamla versionen 😢

  • Norrut

    Saknar också den andra versionen, älskade papegojan som barn!

    Däremot vet jag inte om den är äldre, kan vara olika versioner av samma inspelning? Verkar ju vara samma röstskådespelare och min man lyssnade tydligen på den här "nya" när han var barn (90-tal, vi är exakt lika gamla).

Svar på tråden Kamomilla - gammal och ny version?