• peterg

    Arbetslös??.... Ta INTE ut dom 10 pappadagarna!!

    Har en dålig erfarenhet, som jag vill dela med mig....

    När vårt lilla son föddes i julas, så tog jag ut dom 10 dagarn som alla sa att man måste som far.
    Chocken kom när jag fick ersättningen från F-kassan: en 1000 lapp mindre för 2 veckor.
    Nu är det så, att om man är arbetslös, så alla pengar man missar käns hårt! Därför vill jag varna alla som har dålig ekonomi:
    Stämpla i stället, du vinner på det!!

    Hälsningar
    PeterG

  • Svar på tråden Arbetslös??.... Ta INTE ut dom 10 pappadagarna!!
  • Gumlan

    Jag är ju då inte pappa :) men undrar varför det blir så? Min pojkvänn är arbetslös och vi ska snart ha, men föräldrapenningen ska ju vara lika mycket som a-kassan? eller är det bara för oss mammor det är så? låter ju konstigt om det ska vara så olika?

  • Lea

    *funderar*
    Kan det vara så att det är för att de 10 pappadagarna bara tas mån-fre och a-kassan får man för 7 dagar i veckan!?
    Bara en fundering...

  • kixan

    Gumlan: Som jag har fattat så är a-kassan 80% av ens SGI, FP är 80% av 80% av SGI typ... så man får mer i a-kassa än man får i FP..
    Min sambo har inte tagit ut någon föräldrapenning alls, vi skulle båda förlora på det eftersom jag får jättelåg a-kassa och han får låg FP men hög a-kassa...

  • hummelhonung

    Kixan: Som jag förstått det så är a-kassan 80% av SGI, och FP också 80% av SGI. Taket i a-kassan är 18 900 kr/mån och taket i FP ca 23 000 kr i månaden tror jag.

  • Roisin Dubh

    Svaret är nog detta:

    FP är 80 % av SGI men den dagpenning man får är utslagen på alla årets dagar. Så för att verkligen få 80 % måste man ta 7 dagars FP i veckan. Tar man bara 5 dagar får man mindre än stämplingen. A-kassans dagpenning är bara beräknad på arbetsdagar och är högre men å andra sidan får man bara 5 dagar i veckan.

    Alltså:
    5 dagars stämpling ska vara ungefär samma som 7 dagars föräldrapenning.

  • petrusjka

    En dum fråga bara, varför tar man ut pappadagar om man ändå är hemma? Något jag missat?

  • Mickis74

    Petruska.........

    jag skulle tro för att spara stämplingsdagar, åtminstone har vi resonerat så här hemma.

  • Gumlan

    kixan - va? :( men när jag kollade upp det sa dom att a-kassan och fp är den samma, för att båda är 80% av senaste tjände lön...

  • kixan

    Gumlan: Jag har blivit överbevisad.. I alla kontakter jag har haft med fk har jag fått uppfattningen att det är så som jag skrev ovan, men det måste ha varit dåliga handläggare på att förklara, eller så är det jag som är ovanligt korkad..

  • Gumlan

    kixan - ååh va bra :) jag blev riktigt orolig ju. hehe, korkad tror jag då inte, "sånna där" brukar inte vara bra på att förklara sig så att vi "normala" människor ska fatta nått ;)

Svar på tråden Arbetslös??.... Ta INTE ut dom 10 pappadagarna!!