• sleeping angel

    Nån som har koll på mina rättigheter som gravid student?

    Ja som jag skrev i rubriken...vad är mina rättigheter som gravid student?
    Jag är reserv på en utbildning som jag verkligen vill gå på KI. Men också gravid med BF den 14/11. Får jag göra stuieuppehåll? Får jag börja och sen återuppta studierna eller kommer jag att förlora min plats när jag går hemma? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nån som har koll på mina rättigheter som gravid student?
  • raspberryrevolution

    Du har rätt att ta studieuppehåll och behålla din plats.

  • Tecken
    raspberryrevolution skrev 2008-08-07 19:40:55 följande:
    Du har rätt att ta studieuppehåll och behålla din plats.
    Får man verkligen göra det första terminen? Vet att frågan har diskuterats tidigare (bara några dagar sedan) här på FL.
  • Venna

    Nu ska jag inte svära på detta, men jag har för mig att man måste ha studerat minst en termin för att få behålla sin plats. Iallafall var det så när jag pluggade, men det kan ju ha ändrats det senaste året eller så.

  • Meleah

    Jag vet inte hur det är om man påbörjar sina studier, men jag kunde skjuta upp min studieplats ett år, från HT07 till HT08, utan problem för att jag var mammaledig. Och då började jag inte ens studera. Om du kommer in som reserv tycker jag att du ska kontakta skolan. Jag fick skriva ett personligt brev och förklara situationen samt skicka in en ansökningsblankett om att skjuta upp studietiden.


    Vilya 1 år - 2008-05-29
  • jembe

    Nä man får ju inte alltid ta studieuppehåll första terminen men alla univeritet har nog sina egna riktlinjer.
    Anstånd om studiestart är inte alltid man har rätt att få för graviditet heller, beroende på t.ex. om man är intagen på ordinarie urval eller annat.
    Bara att ringa skolan och fråga t.ex. en studievägledare vad som gäller.

  • sleeping angel

    Ok, men om jag börjar då och sen helt enkelt missar resten av terminen och SEN tar studieuppehåll termin 2, får jag göra det?

  • jembe

    Ja studieuppehåll pga föräldraledighet ska man få ta...Man brukar få platsgaranti tills man vill komma tillbaka oxå. För andra uppehåll (t.ex. för att man vill pausa och jobba) ger ju inte alltid platsgaranti så då kanske man inte får komma tillbaka just när man vill om det skulle vara fullt just då. Men som sagt brukar det ge platsgaranti för föräldraledighet.

    Men det du missat i slutet på första terminen måste du ju tenta upp för studiemedels skull, innan du kommer tillbaka beroende på hur mkt rest du drar på dig. CSN har ju vissa regler för hur mkt man får missa utan att förlora studiemedel nästa termin/läsår man läser. Finns info på csn:s hemsida.

    Vad skulle du helst vilja, börja läsa nu och hinna ca halva terminen och sedan fortsätta ett år längre framåt, eller få skjuta upp starten till nästa höst med platsgaranti?

  • sleeping angel

    Helst skulle jag vilja skjuta upp till nästa höst med platsgaranti, då kan jag ta det lugnt med graviditeten och behöver inte vara nervös för att den lilla ska komma tidigt eller något annat ska gå snett.

  • essarf

    På min högskola gällde att man var tvungen att klara vissa studiekrav första terminen, inte bara vara registrerad.

  • Doris1982

    jag går på YH och ville ta studieuppehåll pga föräldraledighet, jag klarar inte studier med en 12 veckors bebis, men skola vill jag att jag gör avbrott. Jag har sagt att jag har rätt att behålla min plats pga föräldraledighet. Jag har inte fått svar än. Kanske ska jag vända mig om YH myndighet?

Svar på tråden Nån som har koll på mina rättigheter som gravid student?