• myslisa82

    Progynon inför FET

    Hej allihop=)
    Jag ska börja ta progynon inför en FET idag eftersom min efterlängtade mens kom idag. Sköterska sa till mig att ta 3 tabletter på kvällen den dagen jag fick mens. Men jag undrar ska man fortsätta ta alla 3 tabletterna på en gång sen eller man ska ta en och en????
    Någon som vet ungefär hur länge man brukar få ta tabletterna innan man är redo för återföring? Förstår att det e olika, men hur länge behövde ni ta??=)

    Hoppas ni alla får en bra nyårsafton imorgon=)=) 2010 måste vara alla vi ivf-kämpars år eller vad tror ni!!!!!

  • Svar på tråden Progynon inför FET
  • Embla82

    hej igen, jag svarade dig i andra tråden men tänkte säga att jag åt progynon med start från dag mensdag 2 tror jag i 12 dagar innan det blev fet. Jag tror dock att det var lite väl snabbt, för min slemhinna var lite tunn, bara mm - men läkaren sa att det räckte... men jag tror inte det eftersom det blev minus. De flesta andra jag läst om här på fl äter i omkring 20 dagar innan det är dags för fet-dagen.
    Hur många har ni i frysen?

  • myslisa82

    Vi har bara ett ägg i frysen.....känns väl sådär men jag hoppas verkligen att det är vår lilla guld eskimå=)
    Sköterskan jag pratade med sa att jag skulle ta de från första mensdagen.....hoppas inte det är fel bara!
     Tack för dina svar!
    Kram

  • Embla82

    man kan nog göra olika. Gör som sköterskan säger och börja direkt! Ju fortare får du tid för fet

  • myslisa82

    Hej igen!
    Jag läste på pappret jag fick o där står från första mensdagen. LÄngre ner står det att om det blir ett positivt gravtest så ska jag fortsätta ta 3 tabletter på kvällen.
    Förstår det som att jag ska ta alla på kvällen hela tiden, men på tabletterna står det en tablett tre gånger dagligen.

  • Embla82

    ja, blir du gravid ska man fortsätta äta tabletterna + vaggisarna tills moderkakan tar över, ungefär v. 10 tror jag. Hmm... det går säkert att ta alla tre samtidigt, men min läkare sa att jag skulle sprida ut den över dagen så det är det jag tror mest på. Men antagligen spelar det ingen roll då. 

  • Meal

    Jag började på progynon i lördags. Jag ska ta två om dagen i en vecka, en om morgonen och en om kvällen. Så ska jag ta tre om dagen i en vecka till, också detta morgon, middag, kväll. Jag ska in på UL på dag 12, har fått veta att det är vanligt med ET mellan dag 15-20, allt efter som när slemhinnan är tillräckligt tjock.

    Tycks ju vara lite olika vad man får höra angående hur man ska ta pillerna.

    Lycka till!

  • kroppknopp

    Hej!
    En liten undran; varför tar ni Progynon inför FET? Hur tjock bör slemhinnan vara inför FET?
    Jag ville göra FET nu under hösten men fick inga hormoner. Dock blev slemhinnan aldrig tillräckligt tjock för Fet så det blev inget.

  • Rasmusnalle

    Vilka kliniker går ni på? Alla verkar göra så olika. I mitt första FET så åt jag progynon eftersom jag inte har en naturlig ÄL..fick fruktansvärd huvudvärk av dem. Nu vid det här sista FET så berättade de på kliniken att de har slutat helt med just progynon eftersom det visade att missfallsrisken ökade så jag blir förbannad över att inte alla kliniker är samspelta med varandra. Om det har kommit fram sån information så ska man vl inte låta andra ivf:are äta dem tabletterna. Vi kämpar med blod, svett och tårar för att få ett barn..ge oss åtminstone en chans.

    Jag fick ta Gonal-f sprutor i en lägre dos fram till ÄL och min slemhinna va jättetjock och fin vid återförandet.
    Ett tips är att äta extra e-vitamin (tillskott eller avokado, strö vetegroddar på filen mm för att öka på lite) OBS!! Överdosera INTE e-vitamin..inte heller bra.

    Är gravid idag i v.7-8 Äntligen!!


  • Meal

    Rasmusnalle: Hjälp, det har inte jag hört. Jag äter ju progynon nu. Blev lite ledsen och orolig nu känner jag. Ska defintivt ta upp det med min klinik. Kan jag fråga vilken klinik som sa det till dig? Och grattis till graviditeten

  • Rasmusnalle

    Meal: Jag går i Falun och jag vet att de ligger lite före med forskningen där. Jag ville absolut inte oroa nån av er..de har kört med progynon ganska många år och det är så få som får mf pga av tabl..men man bli ändå så ledsen varför inte alla gör lika. De vill oxå köra helt ostimulerat för alla men för såna som jag som inte har en naturlig ÄL så måste jag få nån hjälp för att göra slemhinnan tjockare.
    Tror eg inte du behöver vara orolig men jag ville ändå berätta för er att det finns andra sätt att göra det här.

    Visst läkarna tycker inte om att vi vet mer än dem men det är ju ändå våra kroppar och i har rätt att ställla krav..vi läser, forskar djupare än de tror eftersom många av oss har fått flertalet mf och då dyker man på sån här information ibland. 
    Falun är en fantastisk klinik med bred kunskap och duktiga läkare.

    Tack..går fortfarade lite som på nålar eftersom jag har haft 2 mf tidigare så man är lite nervös.

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag klampade in i er tråd med de här kommentarerna..jag vill bara väl, inte göra nån ledsen.
    Prata med era läkare vad de tycker finns för alternativ till progynon.


  • Embla82
    Min klinik resonerar som så att har man egen äl så är det bäst att göra fet i ostimulerad cykel, dvs utan hormoner alls. Men i mitt fall så har jag ingen egen äl, då brukar man oftast stimulera fram det med pergotime. Men - jag får sällan äl av det, och då går man vidare till sprutor. För mig funkade inte det heller (blev överstmiulerad, det är ok med några ägg, men inte så många jag hade). Så lyckas man inte få till en äl så finns alltså progynon att ta hjälp av. 
    Angående missfallsrisken så vet man inte varför den är lite högre med patienter som äter progynon. De flesta som får progynon är överviktiga kvinnor med pco, eftersom dom inte har egen äl. SÅ man vet alltså inte om missfallen beror på just progynonet eller på att kvinnorna är överviktiga med pco, om jag fattat saken rätt.  
    Nackdelen med progynon är också att kroppen inte bygger upp någon egen gulekropp och man måste därför fortsätta med tabletter och vaggisar tills moderkakan tagit över omkring v. 10-12. 

    Rasmusnalle skrev 2010-01-02 22:22:15 följande:
    Vilka kliniker går ni på? Alla verkar göra så olika. I mitt första FET så åt jag progynon eftersom jag inte har en naturlig ÄL..fick fruktansvärd huvudvärk av dem. Nu vid det här sista FET så berättade de på kliniken att de har slutat helt med just progynon eftersom det visade att missfallsrisken ökade så jag blir förbannad över att inte alla kliniker är samspelta med varandra. Om det har kommit fram sån information så ska man vl inte låta andra ivf:are äta dem tabletterna. Vi kämpar med blod, svett och tårar för att få ett barn..ge oss åtminstone en chans. Jag fick ta Gonal-f sprutor i en lägre dos fram till ÄL och min slemhinna va jättetjock och fin vid återförandet. Ett tips är att äta extra e-vitamin (tillskott eller avokado, strö vetegroddar på filen mm för att öka på lite) OBS!! Överdosera INTE e-vitamin..inte heller bra. Är gravid idag i v.7-8 Äntligen!!
  • bambi7

    åhh jag har precis oxå börjat med progynon igen!
    Gjorde ett FET i höstas o blev gravid men fick missfall o undrar nu om det var progynonet som gjorde det??? hade så ont i magen under de veckorna jag var gravid...kändes fel....
    Finns det någon här eller som vet någon som blivit gravid med progynon o som de lyckats hela vägen för??

    Ska verkligen fråga kliniken om detta imon!

  • Rasmusnalle

     Bambi: Va tråkigt att höra Jag åt progynon inför mitt FET men ägget klarade aldrig upptiningen men jag hade jätteont i magen när jag slutade med tabletterna och fick en jättekraftig blödning.
    Fråga vad de har för alternativ..säg att du mådde dåligt av progynontabl sist så att du vill ha nåt annat.


    Det finns så mång


  • Rasmusnalle

    tagentbordet lever sitt eget liv här..

    Det finns så många olika sätt att bygga upp slemhinnan på inför ett FET men de flesta har nog valt progynon tyvärr..


    Hoppas det löser sig..du ska inte behöva gå och vara orolig i onödan.


  • Embla82

    Bambi7, ja, det finns många som blivit gravida när det ätit progynon och som det gått jättebra för. Tråkigt med ditt missfall nästa gång går det bättre!

  • Rasmusnalle

    Bambi: Jag fick 2 missfall trots att jag INTE år progynon..så. Det finns nog många orsaker till det. I mitt fall låg problemet i för överaktivt immunförsvar som jag har ätit prednisilon mot den här gången (cortison) tror vi iaf..


    Håller tummarna för att det går bättre den här gången


  • Babe

    Hej hej! 


    Jag har just varit på VUL dag 12 inför stimFET med femanest... slemhinnan var 6mm vilket de tyckte var just i underkant, den bör vara minst 7-8mm nu. Nu får jag knapra på extra femanest och vänta till dag 16 för nu VUL och hoppas... Slemhinnan min var 11mm när vi gjorde FET och lyckades, då också med femanest, då i dag 19. 
    Hur har era slemhinnor varit i dag 12/ FET-dagen? Hur har det gått då? Vad BÖR slemhinnan vara i dag 12/FET för att det ska vara riktigt bra???
    Lycka till alla / Babe
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Svar på tråden Progynon inför FET