• sarungen

    Poliser/lastbilschaffisar - se hit! (angående vilotid och förlossning)

    Hej!
    Har en fundering. Sambon kör lastbil och när man ligger ute måste man ju vila ett visst antal timmar innan man kör igen - kör man tidigare så får man böter.
    Men hur funkar det om jag ringer honom på hans vila och säger att bebis är på G och han måste åka hem? Får han böter ändå då (eftersom polisen är stenhård med detta), eller är det ett undantag?


    Man tycker ju att det är ett undantag men man vet ju aldrig hur pass hårda de är...?

  • Svar på tråden Poliser/lastbilschaffisar - se hit! (angående vilotid och förlossning)
  • untensyu
    sarungen skrev 2010-03-03 18:07:34 följande:
    Hej! Har en fundering. Sambon kör lastbil och när man ligger ute måste man ju vila ett visst antal timmar innan man kör igen - kör man tidigare så får man böter.Men hur funkar det om jag ringer honom på hans vila och säger att bebis är på G och han måste åka hem? Får han böter ändå då (eftersom polisen är stenhård med detta), eller är det ett undantag? Man tycker ju att det är ett undantag men man vet ju aldrig hur pass hårda de är...?
    Det är ju fortfarande olagligt, oavsett vad han/hon har för avsikter att bryta sin vilotid... tyvärr! Men det beror ju lite på vad polisen är på för humör eller personlighet.
    Jag är själv lastbilschaufför och får höra både de ena och andra skitlöjliga historier om kollegor och andra chaufförer som fått feta böter bara för att de överskridit sin körtid med EN ynka minut! Eller bara att de skrivit stads-förkortning på färdskrivarkortet så har dom fått böter.

    Så jag tror att det är lite upp till honom själv om han vill ta en risk på jättehög böter eller om det är riktigt illa bli av med körkortet. Beror på hur mycket tid han överskrider och vad han kör för last. Om inte annat får han lämna lastbilen och ta en taxi! Får hoppas att han har en riktigt bra chef!

    Lycka till!!!
  • sarungen

    Okej.... tack för ditt svar.
    Varför spelar det roll vad det är för last? Han kör lite allt möjligt, takplåt o skit till bönder och containrar till o från hamnar mest.
    Chefen är bra, trebarnspappa dessutom, som 'tur' är. :)

  • sarungen

    Har nu pratat med svärfar som kört lastbil mer än halva hans liv och han säger att om man har ett giltigt skäl till att överskrida kör- eller vilotid så är det OK. Förlossning räknas som giltigt skäl. Tur. :)

Svar på tråden Poliser/lastbilschaffisar - se hit! (angående vilotid och förlossning)