• Barbaboo

    Myom - Operera eller inte?

    Jag blir gaaaalen!

    Gyn ringde precis och berättade att allt var klart för att börja min "förbehandling" med Cynarela inför myom-operation.
    Så nu ska jag alltså bestämma mig för hur jag ska göra.

    Gjorde en skrapning av mitt 5 missfall igår.

    Jag är 39 år, tiden går...

    OM jag opererar mig så ska jag vänta med spraystart till min mens kommer tillbaka, vi säger i slutet av mars.
    Sen ska jag spraya i 3 månader. Då är jag i slutet av juni. Sen sker operationen och ska vänta minst 3 månader innan vi ska försöka bli gravida igen. Då är jag i slutet av september...

    Det är ju en hel livstid och vänta känns det som...

    Myomet sitter i livmoderväggen och buktar INTE in i livmoderhålan.
    Myomet är 3-4 cm stort i omkrets.
    De har tittat in i livmodern med kamera och sa då att myomet INTE hade med missfallen att göra.

    Det läkaren sa efter mina misslyckade progesteron och fragminbehandlingar var:
    "Vi vet inte vad vi ska göra längre, vi KAN erbjuda dig att ta bort myomet och det är absolut inga garantier och vi har svårt att tro att det är det som orsakar dina missfall, det är DITT beslut".

    Jag har även träffat en erfaren gynekolog för en "secont opinion" och hon säger samma sak som de sa från början, att myomet INTE har ngt med missfallen att göra..

    Å här står jag och ska bestämma mig..

    Hur tänker ni?

    Jag har ett barn på 9 år med samma man.
    Vi har gjort missfallsutredning som inte påvisar något fel.

  • Svar på tråden Myom - Operera eller inte?
  • Mamma matte hustru

    Du måste avgöra själv jag hade fullt med små små hundratals myom i hela livmodern den är bortopererad nu men jag har ändå fött 2 gigantiska barn trots att jag haft dessa...

  • Barbaboo

    Hej MammaMatteHustru =)

    Varför tog du bort livmodern till slut? Var det för myomen eller?
    Hur små små var dina myom och satt de också utanför livmoderhålan?

    Tack för svar och jag puffar samtidigt vidare..

  • Mamma matte hustru
    Barbaboo skrev 2011-02-18 19:54:01 följande:
    Hej MammaMatteHustru =)

    Varför tog du bort livmodern till slut? Var det för myomen eller?
    Hur små små var dina myom och satt de också utanför livmoderhålan?

    Tack för svar och jag puffar samtidigt vidare..
    Jag hade sådana blödningar har haft det sen första mensen att mitt liv blev en planeringssak första 5 dagarna på varje mens var jag tvungen att ha tillgång konstant till toalett bytte minst 1 gång per 30 minut. Däremellan var jag sjukt trött inte konstigt med all blodförlust.  Minns ej vad de sa att de satt och läkaren sa bara att det var fullt av små myomer.
  • Barbaboo

    Hello, nope ingen operation och ingen graviditet än. Har inte varit gravid sedan sista skrapningen i feb, har endast försökt 1 gång nu i juni/juli med det tog sig inte.. men jag ger mig inte, tror fortf inte det är myomet som stör..

  • jeji

    Hoppar in här med en liten fråga.. Jag har myom som sitter i livmodersväggen. De har pratat om operation men då har det endast varit tal om att ta bort livmodern... Vad är det för typ av operation du får göra?

  • Barbaboo

    För mig handlade det om att försätta mig i klimakteriet under någon månad eftersom
    man ville krympa myomet. Sedan skulle man ta bort själva myomet, inte ta bort livmodern.
    Kanske beror det på.. de vet ju om att jag försöker få barn.. sen hur stort myomet är..
    Mitt är 3x3 cm ca..

    Det finns ju olika sätt att ta bort myomet, googla vettja :)

  • Astakvasta

    Hoppar in här.
    Jag har ett myom som är så stort att det förstorar lm och detta verkar vara orsaken till jag inte blir gravid.
    Har behandlats med synarela, som sätter mig i klimakteriet och gör att kroppen krymper i hop myomet, i 80 dagar nu och mår inte alls bra av den behandlingen. 
    På torsdag har jag en efterlängtad tid för operation, laparotomi, då den äntligen ska väck. Sen slipper jag biverkningarna från hormonbehandlingen och kan när jag läkt försöka blir gravid igen.

    "Trevligt" med andra i samma sitvation. Jag har inte sett många skriva om myom här i aktuella trådar. Lite konstigt då det statistiskt är vanligt med myom.

  • Lumo

    Hej hej. Tror denna tråd är rätt död, men kan såklart väckas till liv med lite aktivitet. Det finns en mycket mer aktiv tråd med gravida med myom däremot. Jag är en av dem. Titta in där om du är intresserad.

    Berätta gärna här hur det går med operation o allt. Förr eller senare finns ju risken att man själv hamnar på operationsbordet pga myomet. Blä...

    Lycka till på op! :)

  • Barbaboo

    Tack för att ni skriver!

    För att besvara er här (ska även gå in i den andra tråden, tack för den).
    Jag har åter igen varit i kontatk med gyn som verkar ha ändrat uppfattning om myomet.. nu säger de till mig att de rekomenderar mig att ta bort det, men jag är fortfarande osäker. Jag vill prova att bli gravid en gång till innan.

    Nu är det oktober och hade jag gjort operationen från början så hade jag varit fri från den idag och kunnat börja prova bli gravid, jag hoppas innerligt att jag inte fattat fel beslut. Eftersom jag blir 40 nu i december så har jag inte lång tid på mig..

    Men planen är att jag kommer att börja ta synarela i januari om jag inte blivit gravid innan.
    Men jag är fortfarande inte säger på att jag kommer ta bort myomet efter det, men jag hoppas att myomet minskar så mkt att den är obefintlig och då prova att bli gravid..

    Men jag vill så gärna slippa denna process, så jag önskar att jag blir gravid nu och att allt går bra =)

    Optimist, ja visst!

  • Jag är bara jag

    marieh: var sitter myomet och hur förhindrar det att få barn menar dom? Jag har ett stort inne i väggen som inte ska hindra alls påstår dom,träffat många läkare genom åren p.g,a barnlöshet,men jag har haft flera m.f så visst undrar man... Enda jag vet bestämt är att vid mitt MA satt fostret på rakt motsatta sidan mot myomet så den gången hade det inte utgjort nån fara i alla fall. Och vem får opas egentligen? Var går gränsen för när man får det betalt av landstinget? Jag är snart 43,de säger väl nej då antar jag även om nån läkare skulle säga att det behövdes ta bort. Mitt växer inte heller och ger inga symtom förutom svårt att se hö. äggstock.

  • Barbaboo

    Mitt myom sitter i "bryggan" som de kallar det. Liksom i taket högst upp.
    Min gyn sa att de allra flesta ägg vill fästa uppe vid taket och det kan orsaka genomströmningen..

    Men jag har hört lite olika så jag tar det där med en nypa salt.

    Jag tror inte att det är myomet som orsakar, men när man får upprepade missfall så vad ska man till slut försöka med? Man vill ju också försäkra sig om att man gjort allt..

  • Astakvasta

    Marieh, även om du väljer att inte operera ska ju Synarelan lura myomet och få det att skrumpna i hop. Jag fick spraya med det 3 månader innan min op ( men mina var fler och större än ditt). Jag fick mkt biverkningar och mådde inte bra av sprayen, men det gäller inte alla.
    Kan inte påstå att jag vet något av detta, och inte blir jag klokare av allt jag läser. Den ena tycker si och den andra så. Men säger en läkare att du ska spraya tycker jag också att det verkar bra. Att myomet drar ihop sig är ju toppen, vad du än väljer att göra sen.

    Heja!

  • Barbaboo

    Hej Astakvasta

    Ja, det är den anledningen som jag tänker spraya, att krympa myomet och hoppas på att det inte behövs ngn op.

    Men nu får jag vänta tills jag vet hur denna graviditet går.. plussat och är i v 4+1. Har redan haft en liten blödning under 1 dag.. Blödningen var BIM-1 och mkt sparsam.. så inte vet jag, blir tokig av olika anledningar..

    MEN om detta misslyckas nu så börjar jag spraya så fort jag kan!

    Tjingeling!

  • Barbaboo

    Vill bara skriva att jag blev gravid igen och fött ett friskt barn, utan ngn behandling för mitt myom :)

Svar på tråden Myom - Operera eller inte?