• Strangely

    sambon tränar 6 dgr/v. läs!

    Vi har en son på 2 ½ år. Sambon jobbar heltid och slutar kl 15 varje dag. Efter han vart hemma ca 1 timme åker han till gymmet och tränar och är i snitt borta 1 ½ -2 timmar. Veckorna ser oftast ut att han tränar 6 gånger/ vecka kan ibland bli undantag och det blir som minst 4 gånger i veckan. Ska tilläggas att han vart mycket överviktig och gått ner 38kg på egen hand. Det är därför jag tycker dett är så svårt och känner att jag skulle behöva lite råd ifrån andra. Han är nu nere på normal vikt och personligen tycker jag inte han behöver gå ner mer. Detta har pågått såhär i ca 1år och jag börjar bli så trött på att alltid vara själv. Jobbar ca 2-3 ggr/v då jag jobbar väldigt långa pass åt gången. Så jag och sonen är ju ensamma ganska mycket på dagarna. hur hade ni gjort i min situation? när jag pratar med han om detta så säger han bara att han tycker de är så kul, och att han ska gå ner lite till för att sedan trappa ner, men att han alltid kommer att träna minst 4 gånger/ vecka. 

    tacksam för svar  

  • Svar på tråden sambon tränar 6 dgr/v. läs!
  • arwen00

    tycker att han borde kunna träna på kvällarna efter att sonen gått och lagt sig...

  • brallison

    Jag skulle definitivt prata med honom ang om han fortsätter så här "bara lite till" så missar han sitt barns uppväxt och det är mycket viktigare än träning, tycker jag. Han blev väldigt bekväm med att han undviker sina pappa-skyldigheter genom att dra till gymmet men man måste bryta det. Han kan gå långa promenader och kanske t o m bära på sonen om han vill träna - det är absolut inte lättare det är att sitta i en timme på en dum maskin på gymmet...

  • Trynträ

    Jag tycker inte det är rätt mot dig och barnet. Man är fler i en familj och kan inte bara tänka på sig själv. Hitta på nåt du med som är skoj och säg att du vill ha x antal kvällar i veckan för din hobby. Då får han anpassa sig.

  • jennypåstenen

    Han kan ju börja jogga nu när våren drar i gång. Barnet är så pass stort att det funkar. Eller köpa en vagn som man kan fästa på en cyckel så kan han ut å motionera på det sättet. Eller så ser du till att boka upp dig på egan aktiviteter och så får du se hur han tycker att det känns. Säg att du också vill börja träna för att hålla dig i form.

  • SJBE

    Kan han itne tränga när barnet lagt sig?

    Min sambo tränar också ganska mycket, men han går iväg på kvällarna när dottern lagt sig vid kl 19.
    Då sätter jag mig och pluggar (läser distans). På så vis får vi lite tid tillsammans hela familjen när han kommer hem från jobbet (16.30).
    Sedan kommer han hem från träningen vid ca 21.30. Och då får han och jag våran tid tillsammans.

  • firefighterdad

    Klart han ska få träna, även 6 dagar i veckan om han så vill. Framförallt om man vägt så mycket innan och nu gått ner. Slutar han träna, så kommer garanterat kilona rasa på igen och så blir det en lika tuff väg tillbaka ännu en gång.

    Det kan ju däremot vara en idé att träna innan jobb kanske, eller som några andra skriver här, efter att barnet somnat!

  • Mineralvatten

    du har rätt till lika mkt fritid som han.

    det där med att träna när barnet somnat är ett gnissel för många, eftersom flera inklusive jag själv inte kan träna på kvällen för att man då blir jättepigg hela natten, och dessutom vill jag inte träna efter middagen eftersom jag vill äta ordentligt efter att jag har tränat.

    varför går han inte direkt och tränar efter jobbet?

  • Mineralvatten
    arwen00 skrev 2011-03-23 15:46:16 följande:

    tycker att han borde kunna träna på kvällarna efter att sonen gått och lagt sig...


    SJBE skrev 2012-03-01 12:22:34 följande:
    Kan han itne tränga när barnet lagt sig?

    Min sambo tränar också ganska mycket, men han går iväg på kvällarna när dottern lagt sig vid kl 19.
    Då sätter jag mig och pluggar (läser distans). På så vis får vi lite tid tillsammans hela familjen när han kommer hem från jobbet (16.30).
    Sedan kommer han hem från träningen vid ca 21.30. Och då får han och jag våran tid tillsammans.

    för att han kanske inte kan träna efter middagen för att få en god sömn. jag kan inte det. skulle jag gå till gymmet vid 19 och komma hem vid 21:00 så behöver jag ju dels äta en rejäl måltid eftersom jag tränat hårt  och jag skulle inte kunna sova dels på grund av alla endorfiner i kroppen och dels eftersom jag ätit en stor måltid.
  • Natulcien

    Självklart ska han få träna. Men det måste ju ske på rimliga villkor. Och du måste ju också få tid att göra saker som du vill, om det nu är att träna, träffa vänner, gå på bio eller något annat.

    Både jag och min sambo tycker att träning är viktigt och tränar åtminstone 4 dagar i veckan vardera. Men vi är ju väldigt flexibla med när vi tränar. Vi passar ju alltid på att träna lite extra på helgen när vi båda är hemma, vi tränar kvällar när sonen har somnat etc.

    Du måste ställa krav och ni får göra upp en gemensam plan som ger utrymme åt er båda, samt vettig umgängestid med er son.

    Det verkar ju t.ex. idiotiskt att han ska ge sig iväg på em. Gymmet är väl öppet sent på kvällen också? Eller tidiga mornar innan jobbet etc.?

Svar på tråden sambon tränar 6 dgr/v. läs!