• Ann Onyme

    Gult vatten?!

    Igår köpte jag ett 54 L akvarium i present till sambon som velat ha det länge.
    Fick hem en liten manual och följde den till punkt och pricka.
    Nu har jag finkornigt sand i, en liten stenprydnad och 4 växter (som enligt försäljaren skulle vara "idiotsäkra" och omöjliga att döda).
    Igår var akvariet jättefint med klart vatten, och idag... GULT!
    Så tråkigt! Vad kan ha gjort vattnet gulaktigt?
    Hjälp en nybörjare!

    FÖRE:



    EFTER:

  • Svar på tråden Gult vatten?!
  • Ann Onyme
    missteddy skrev 2011-04-22 14:28:41 följande:
    har ni något medel i ?
    Ja, vi hade i ActiClean i dubbel mängd eftersom vi precis fyllt upp akvariet...
  • Ann Onyme
    missteddy skrev 2011-04-22 17:32:50 följande:
    har ni testat vatten med dropp test eller sticka?
    Nej, vi har inte köpt detta än, men vi ska ta med lite vatten till zoobutiken imorgon samt köpa eget kit.
    Vi har ett filter som heter fan filter plus, och på den går det ut en liten plastslang till utsidan, men på den sitter en lite "kork" som blockar luftinflödet. Kan det vara så att den inte ska sitta där? Utan att luften ska strömma in fritt?
  • Cig35

    Först, ifrågasätt alla råd gällande akvarier du får på internet. Cool Det gäller även mina.

    Att vattnet skiftar färg på bara ett dygn tycker jag tyder på att något i akvariet färgar av sig lite, eventuellt stenen eller sanden. Tvättade ni stenen och sanden innan ni la i den? Det skulle eventuellt också kunna vara lite algtillväxt även om det låter lite för snabbt.
    Mitt råd skulle vara att inte bli nervös utan att vänta och se hur det utvecklar sig, ett akvarium är en levande miljö och balansen utvecklas med tiden.

    Det viktigaste vid uppstart av ett nytt akvarium är att få igång bakterietillväxten som hanterar nitrifikationsprocessen. För att denna tillväxt ska kunna ske krävs det att någon typ av avfallsprodukt tillförs akvariet. När dessa avfallsprodukter bryts ned bildas ammonium vilket en viss typ av bakterier sedan bryter ner till nitrit och efter detta tar en annan typ av bakterier över och bryter ner nitriten till nitrat. Både ammonium och nitrit är extremt giftigt för fiskar och halten av dessa ska i princip vara 0 medan en viss mängd nitrat inte är någon fara. Att låta akvariet stå tomt under en tid innan man släpper ner fiskarna innebär alltså ingen fördel om man inte under den tiden tillsätter någon typ av avfallsprodukt som bakterierna kan bryta ned och som gynnar bakterietillväxten. Själv brukar jag i nystartade akvarier direkt första dagen släppa ner en liten mängd tålig fisk just för att få igång bakterieproduktionen. Jag brukar även helt skippa vattenprepareringsmedel då jag har egen brunn och slipper problemet med klor/kloramin.

    Att testa vattnet är en god ide. Vad du nu bör kolla är hårdhet och pH så att du vet vilken typ av fisk som kommer att trivas. (Har ni planerat vad ni vill ha för fiskar ännu?)
    Innan nitrifikationsprocessen startat så bör ett vattentest visa att både ammonium- och nitrithalten är 0 om ert kranvatten är OK. Efter det börjar sedan först ammoniumhalten stiga, och när den börjar sjunka så stiger nitrithalten i stället och slutligen så börjar nitrithalten sjunka och då stiger nitrathalten. I ett väletablerat och balanserat akvarium kan sedan växterna utnytttja nitrat som gödningsämne, vilket gör att nitrathalten inte stiger i lika snabbt som i ett akvarium utan växter.

    Sedan gäller regelbundna delvattenbyten vars främsta uppgift är att hålla nere nitrathalten. Hur mycket och hur ofta man ska byta beror till största delen på belastningen, dvs mängden fisk, i akvariet. 20-25% av vattnet en gång i veckan kan ofta vara lagom, men behovet kan variera mycket. I samband med detta bör man rengöra filterpatronen till pumpen i det akvarievatten man tagit ut ur akvariet. Inte i vatten direkt från kranen då detta innehåller klor eller kloramin, om det är kommunalt vatten, som dödar en del av de nyttiga bakterier som växer i filterpatronen. Under en uppstartsprocess kan man bli tvungen att göra tätare och större delvattenbyten även för att hålla nere ammonium- och nitrit-halterna.

    Gällande vattenpumpen/filtret så har den ett par skilda syften. Dels så har den en mekanisk filtrering av avfallsprodukter som sker i den filterpatron (skumplast) som sitter inuti den och dessutom är filterpatronen en utmärkt plats för bakterietillväxten att ske då det finns en stor yta för bakterierna att sitta på. Utöver detta så syresätter den vattnet genom att skapa en cirkulation vid vattenytan. Om du kan se att vattenytan rör på sig ordentligt så har du en vattencirkulation som bör vara tillräcklig för att syresättningen ska räcka. Vad korken på slangen till pumpen gör är att den tillåter dig att få en viss inblandning av luft (mängden går ofta att reglera antingen genom att vrida korken eller genom att dra ut den olika mycket) i den utgående vattenstrålen från pumpen. Detta kommer att förbättra syresättningen en del men personligen tycker jag inte att det behövs i de flesta fall. Dessutom ökar det ljudnivån från akvariet otdentligt. Däremot tycker jag att pumpen i de akvariesatser som säljs i många fall är något snålt dimensionerad. Men det är inget ni behöver bekymra er för i första taget.

    Det där var lite grundläggande akvariekemi och förhoppningsvis något vettigt skötselråd för ert nya akvarium.

Svar på tråden Gult vatten?!