• bustösen

    Hur ska jag prioritera -10h/ vecka eller pengar?

    Jag kan inte bestämma mig, inget av alternativen känns givet. 
    Situationen är såhär, jag har två barn, en tvååring på heltid och en 11-åring som jag har varannan vecka.  
    Jag funderar på att gå ner i arbetstid till 75% för att få mer tid med mina barn. Kanske framför allt mer ork till mina barn, jag arbetar som förskollärare och man är rätt trött på konflikter och trots ibland när man kommer hem

    Det som gör att jag inte kan bestämma mig, är pengar. Det skiljer ca 4000kr/månad och för oss är det mkt pengar. jag vet ju att det kommer bli mkt vab i höst igen, min lille ska börja på ny förskola med nya baciller. Och det behövs alltid mer kläder under vinterhalvåret.
    Med 4000kr/månad skulle vi kunna unna oss mer, hitta på roliga saker tillsammans och köpa fina julklappar osv till barnen.

    Hur ska man nånsin kunna välja? 

  • Svar på tråden Hur ska jag prioritera -10h/ vecka eller pengar?
  • vittra

    Jag tycker det är mycket enkelt. För barnen är tiden med dig (och en mamma som orkar med dem) mycket viktigare än vad fina julklappar och dyra aktiviteter någonsin kommer bli.

  • MalinEddie

    Jag tror att den tid man spenderar med barnen är viktigare än dyra julklappar och utflykter. Barn uppskattar nöjen som inte kostar så mycket eller gratis också. Klarar ni er bra när det gäller räkningar, mat och kläder och kan spara något skulle jag gå ner i tid om jag var du.

  • bustösen
    vittra skrev 2011-06-07 20:23:19 följande:
    Jag tycker det är mycket enkelt. För barnen är tiden med dig (och en mamma som orkar med dem) mycket viktigare än vad fina julklappar och dyra aktiviteter någonsin kommer bli.
    men det handlar inte om dyra aktiviteter, utan att göra aktiviteter öht... om jag är hemma och det blir lika mkt vab som förra året så blir det inte ett öre kvar till annat än mat och boende. 
  • pigglet

    Jag skulle gått ner i tid, bara jag klarat mig ekonomiskt. Är också förskollärare, arbetar 40%. Lyxigt!

  • vittra
    bustösen skrev 2011-06-07 20:25:46 följande:
    men det handlar inte om dyra aktiviteter, utan att göra aktiviteter öht... om jag är hemma och det blir lika mkt vab som förra året så blir det inte ett öre kvar till annat än mat och boende. 
    Nej ok, jag menade aktiviteter överlag. Det är sån hets nu för tiden att barnen ska iväg på massa saker hela tiden, så mycket hets att de ofta inte ens har tid att bara vara hemma och ta det lugnt längre. Allra helst barnen som bor växelvis som jag uppfattat det, för då vill föräldern som "ta igen" för all förlorad tid och drar iväg barnet på allt möjligt roligt för att barnet ska få en "rolig tid" och roliga upplevelser med just den föräldern. Barn behöver faktiskt inte det. De behöver faktiskt en lugn och trygg tillvaro hemma i första hand, allra helst minsta som bara är 2 år!
  • Luloo

    du kan inte "bara" gå ner till 90%.. det gör väldigt stor skillnad.. faktiskt...


    ★min lilla stjärna★16/6-08★
  • vittra
    pigglet skrev 2011-06-07 20:26:18 följande:
    Jag skulle gått ner i tid, bara jag klarat mig ekonomiskt. Är också förskollärare, arbetar 40%. Lyxigt!
    Håller med, många klarar sig ju inte alls med mindre än heltid, har man så "lyxigt" att man klarar sig men inte kan "unna sig" en massa så tycker jag det är givet...
  • Tow2Mater
    bustösen skrev 2011-06-07 20:25:46 följande:
    om jag är hemma och det blir lika mkt vab som förra året så blir det inte ett öre kvar till annat än mat och boende. 
    Låter som risk för konflikter inom familjen att leva så om du har ett annat val.
  • Gladskit

    Jag har jobbat 90% ett par år (har en son född feb-06) och det är stor skillnad som någon skrev.
    Riktigt lyxigt faktiskt!
    Jag kan träna på morgonen utan att behöva ta ikapp den tiden, och få mer tid för familjen på kvällen.
    Jag kan korta lunchen och gå ännu tidigare.
    Och det är helt klart värt mer i tid än i pengar.

    Nu byter jag precis jobb och kommer att jobba heltid året ut. Vi får se om det fungerar, annars går jag ner i tid igen efter nyår

  • anyXX

    Jag ska jobba 90 % till hösten o vara ledig varanna fredag, tor det kommer göra mycket. Men det beror ju på er ekonomiska situation. Inte kul om man måste snåla med allt, pengar är inte allt absolut inte men till en viss gräns behöver man ju dem....


    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Hur ska jag prioritera -10h/ vecka eller pengar?