• Iam

    Barn gör som vuxna gör.

    När man tittar runt på det här forumet slår det mig att väldigt många användare använder sig av ren och skär mobbning som "argumentationsteknik".
    Om åsikter är avvikande går många genast till personangrepp och använder ord som idiot, ointelligent, korkad, efterbliven, obildad osv.
    Det finns ingen hejd på dom nedvärderande ord som används. 

    Om detta beteende är så utbrett bland föräldrar, är det då så konstigt att det även är utbrett bland barn?
    Om barn växer upp med föräldrar som beter sig på det sättet så är det inte alls helt otroligt att dom själva får samma människosyn. Dvs, om du inte är som jag, tycker som jag och står bakom mina åsikter, då har jag rätt att förnedra dig och sen kan jag gömma mig bakom ursäkten att jag bara uttrycker min åsikt.

    Fler vuxna människor borde lära sig att argumentera i sakfråga i motsats till att gå till personangrepp.

    Tänk, en dag är det ditt barn som råkar ut för att bli mobbat. Den dag det händer kommer du inte tycka att det är ok längre, det lovar jag!  

  • Svar på tråden Barn gör som vuxna gör.
  • Konstantine

    Jag tror nog bara att det är så att det är mer mobbning på nätet överlag. Just det här att man inte ser ansiktet med den man pratar med förstör så mycket. Det är ju ingen människa (med känslor) man pratar med, utan bara text.
    Jag tycker för övrigt att det oftast är helt omöjligt att diskutera på familjeliv, alla tolkar det jag skriver som dom vill. Det spelar ingen roll om jag förklarar mig hundra miljoner gånger, vartenda ord feltolkas iallafall. Skitirriterande.   

  • Iam
    Konstantine skrev 2011-10-15 23:54:36 följande:
    Jag tror nog bara att det är så att det är mer mobbning på nätet överlag. Just det här att man inte ser ansiktet med den man pratar med förstör så mycket. Det är ju ingen människa (med känslor) man pratar med, utan bara text.
    Jag tycker för övrigt att det oftast är helt omöjligt att diskutera på familjeliv, alla tolkar det jag skriver som dom vill. Det spelar ingen roll om jag förklarar mig hundra miljoner gånger, vartenda ord feltolkas iallafall. Skitirriterande.   
    Visst är det så. Sakliga diskussioner är nästintill omöjliga. 
    Mycket för att folk läser det dom VILL läsa för att dom ska kunna säga det dom VILL säga.
    Istället för att läsa det som faktiskt står och kanske inte kunna vräka ur sig all sin bitterhet och ilska.  
  • LinneaJosie

    Det är ett intressant fenomen. Jag har aldrig varit på ett forum där så många inte kan bete sig som folk. Man möter dessutom ett visst motstånd när man påpekar att det kanske är olämpligt att kalla människor vad som helst bara för att man inte tycker som dom. Tydligen så är man en tråkig människa som stryker kreti och pleti medhårs bara för att man inte har lust att vara omotiverat otrevlig. Att man kan få fram sin kritik utan att gå till personangrepp verkar gå vissa förbi.

  • Konstantine
    Iam skrev 2011-10-16 00:50:25 följande:
    Visst är det så. Sakliga diskussioner är nästintill omöjliga. 
    Mycket för att folk läser det dom VILL läsa för att dom ska kunna säga det dom VILL säga.
    Istället för att läsa det som faktiskt står och kanske inte kunna vräka ur sig all sin bitterhet och ilska.  
    Lustigt det där. Jag själv vill tro att jag visar lika mycket empati på nätet som jag gör i verkliga livet. Varför ska jag va elak mot alla för? Det är ju bara deprimerande... 

    Du skulle ha lagt tråden så att man kunde svara anonymt, då hade du nog fått lite mer bitska svar. Flört
     
  • Iam
    Konstantine skrev 2011-10-17 22:51:10 följande:
    Lustigt det där. Jag själv vill tro att jag visar lika mycket empati på nätet som jag gör i verkliga livet. Varför ska jag va elak mot alla för? Det är ju bara deprimerande... 

    Du skulle ha lagt tråden så att man kunde svara anonymt, då hade du nog fått lite mer bitska svar. Flört
    Ja, jag skulle nog det. 
    Det bevisar väl tydligt att dom som beter sig illa trots allt är medvetna, och vågar inte göra det när dom inte kan gömma sig bakom anonymiteten.
    Det borde vara ett positivt tecken, om än tragiskt att lite anonymitet kan locka fram sådana hemska sidor.  
Svar på tråden Barn gör som vuxna gör.