• WildestChild

    Förstår fortfarande inte..

    Vår son dog av syrebrist efter en mycket svår förlossning där det mest troligt begicks fel.
    Vårt friska barn som sparkade i magen på mig bara några timmar tidigare, dog.

    Förlossningen var det värsta jag någonsin varit med om och bilderna och minnena av smärtan från den förföljer mig varje kväll. Saknaden av vår son likaså. Tomheten som jag hört alla änglaföräldrar prata om går inte att beskriva.

    Nu har vi dessutom kommit in i en ny fas, verkligheten kan man kalla den. Sjukskrivning går ut (fast jag egentligen inte vill), anmälningar ska göras och hoppet om ett nytt plus på stickan finns där. Samtidigt är rädslan så oerhört stor för en ny sorg.

    Börjar känna att jag inte vet hur jag ska hantera det här, trots samtalshjälp och bra stöd.. Och jag ser i min sambos ögon att det är likadant för honom. Vet inte vad jag vill ha sagt med den här tråden egentligen, mer än att få ur mig det i rätt forum bara.

  • Svar på tråden Förstår fortfarande inte..
  • Lisastina

    Det var väldigt sorgligt att läsa din ts! Jag har inga råd att ge i din svåra situation, bara min sympati, så jag sänder  en varm kram till dig. Och hoppas att du snart skall få en ny liten "inneboende". 

  • Ina 67

    Det är så ofatbart och oförståligt när man förlorar ett barn, man kan bara inte förstå det, jag tror aldrig att man riktigt förstår. Många dagar är natt svarta, men så småningom kommer vissa lite ljusare dagar och de blir fler och fler även om man inte tror det.
    Det går inte en dag utan att ens lilla ängel finns där i ens tankar.
    Sänder mitt djupaste deltagande och beklagar sorgen. Stor kram.


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • WildestChild
    Lisastina skrev 2012-01-25 19:28:58 följande:
    Det var väldigt sorgligt att läsa din ts! Jag har inga råd att ge i din svåra situation, bara min sympati, så jag sänder  en varm kram till dig. Och hoppas att du snart skall få en ny liten "inneboende". 
    Tack! kram
    Ina 67 skrev 2012-01-25 19:41:09 följande:
    Det är så ofatbart och oförståligt när man förlorar ett barn, man kan bara inte förstå det, jag tror aldrig att man riktigt förstår. Många dagar är natt svarta, men så småningom kommer vissa lite ljusare dagar och de blir fler och fler även om man inte tror det.
    Det går inte en dag utan att ens lilla ängel finns där i ens tankar.
    Sänder mitt djupaste deltagande och beklagar sorgen. Stor kram.
    Ja visst är det så. Och jag är ju egentligen medveten om att jag just nu är i en deppig fas. Tidigare var det chock, gråt i omgångar, ilska och lite glädje.
    Den här fasen är värre då den är där hela tiden och inte vill gå över.
    Men som du säger så kommer ju tankarna på ens ängel alltid att vara där, och det välkomnar jag.

    Och tack. Kram!
  • dealinda

    Beklagar verkligen. Har inte personligen varit med om det, men min bror förlorade sitt barn nov 09 i vecka 39.....det var otroligt jobbigt för alla, men självklart värst för min bror och hans tjej(det var deras andra barn).....

    I april 2010 blev jag gravid.... och det visade sig att min bror också blev gravid i samma veva, men de berättade inte om barnet förrens väldigt sent i graviditeten vilket jag har full respekt och förståelse för. ... en månad efter att min son föddes, föddes även min brors barn, en fullt frisk liten kille. Men min bror hade inte köp något til bebisen och de hade inte berättat för för hennes föräldrar om att de var gravida förrens en någon månad innan... de hade fått gå till spec. mvc nder graviditeten för att hålla extrakoll på bebisen och även fått hjälp med kurator från kvinnokliniken.....

    vad jag försöker säga är att din nästa graviditet med största sannorlikhet kommer gå alldeles utmärkt, men att du nog bör se till att få så mycket stöd och hjälp inför-, men även under nästkommande graviditet. Det samma gäller så klart din man också!!  Sänder en styrkekram till er båda!!!!

  • WildestChild
    dealinda skrev 2012-01-25 20:05:38 följande:
    Beklagar verkligen. Har inte personligen varit med om det, men min bror förlorade sitt barn nov 09 i vecka 39.....det var otroligt jobbigt för alla, men självklart värst för min bror och hans tjej(det var deras andra barn).....

    I april 2010 blev jag gravid.... och det visade sig att min bror också blev gravid i samma veva, men de berättade inte om barnet förrens väldigt sent i graviditeten vilket jag har full respekt och förståelse för. ... en månad efter att min son föddes, föddes även min brors barn, en fullt frisk liten kille. Men min bror hade inte köp något til bebisen och de hade inte berättat för för hennes föräldrar om att de var gravida förrens en någon månad innan... de hade fått gå till spec. mvc nder graviditeten för att hålla extrakoll på bebisen och även fått hjälp med kurator från kvinnokliniken.....

    vad jag försöker säga är att din nästa graviditet med största sannorlikhet kommer gå alldeles utmärkt, men att du nog bör se till att få så mycket stöd och hjälp inför-, men även under nästkommande graviditet. Det samma gäller så klart din man också!!  Sänder en styrkekram till er båda!!!!
    Tack!
    Och jag beklagar sorgen för er också. Vet att även familjen blir drabbad.

    Logiken säger att min nästa graviditet kommer gå hur bra som helst, det kommer bli kejsarsnitt, med en annan läkare och barnet kommer även nästa gång att med största sannolikhet att vara frisk. Men oron finns ju där ändå.. Det är ju inte konstigt. Och jag förstår din brors agerande, jag kommer säkert att berätta när jag är gravid, men jag känner inte samma sug för ett sånt meddelande som jag gjorde sist. Mycket för att jag vet att mina nära och kära tog detta mycket hårt dom med, inte bara det att ett barn dog utan att just HAN dog. Och hur ersätter man det? Det går ju inte.

    Kram!
  • WildestChild
    NICU skrev 2012-01-25 21:09:16 följande:
    Beklagar verkligen WildestChild!! Hjärta
    Tack!!
  • dealinda

    Hej igen!

    Ja, såklart är det bara just HONOM som alla saknar, inte bara barnet i sig!!!! Han kommer alltid att vara ert först barn, han kommer alltid att vara era framtida barns storebror! Ni kommer aldrig att kunna ersätta honom, men tiden kommer göra att det blir lättare att hantera att han inte finns hos er.

    Jag tror på att ni måste prata prata och prata om det! Om ni bara orkar!  Dock tror jag att för att ni skall kunna kommer tillbaka till ett så drägligt liv som möjligt så måste ni vara ärliga mot er själva och andra. BErätta för era nära och kära hur ni vill att de skall bete sig, vill ni att de skall prata om honom, eller vill ni att de inte skall prata om honom.

    Prata med vänner, med era familjer osv.... alla som kan vara stöd. Det är ok att vara både ledsen och arg, besviken, ja alla känslor som komme upp är normala.

    För oss som anhöriga så var det svårt att veta hur vi skulle bete oss.... min bror har aldrig själv tagit upp ett samtal om deras son, och därför har vi inte heller gjort det...dock har han pratat med mamma, och mamma och jag har pratat lite, men jag har faktiskt till dags dato  inte riktigt förstått  hur de egentligen mår... och så länge min bror inte tar upp det så kommer inte jag heller att göra det. 

    Kan verkligen inte föreställa mig vilken smärta som i känner, men det är en stor styrka att skriva ett inlägg som du gjort, så tänk på att du är en stark person!!

  • ekbo86

    Sänder dig en stor varm kram. Vi förlorade våran dotter i v 39 den 1 dec -11 pga spd. dumma dumma knutar säger jag bara. Vi är snart också tillbaks på jobbet och verkligeheten..tomheten gör bara så ont och var dag blir man påmind om att vår Ingrid ska ha funnits hos oss..finns ingen rättvisa alls.

    när föddes er älskade ängel??

    vi finns här för varandra!!! kram 

  • WildestChild

    Dealinda: Visst är det så.. och det gör vi. Pratar alltså. Men i vissa stunder räcker inte ens det känns det som. Men vi tar oss framåt, det gör vi, även om det inte känns så just när man mår som sämst.

    jag förstår att det måste vara jättesvårt som anhörig. Jag är osäker på om jag skulle veta vad jag skulle göra om någon jag känner skulle bli drabbad. Det finns liksom inget att göra. Inget som kan göra det bättre. Men för oss har det varit viktigt att vi får prata om honom utan att någon tar illa upp (men det kan man ju i så fall inte rå för), och att vi får prata om förlossningen. Att få prata om hur fin han var, vad vi hade hoppats på och drömt om som inte blev av. Han är som sagt för förstfödde, min mammas första barnbarn osv. Han är för alltid speciell.

    Det enda som sårar mig är som sagt när någon säger nåt i stil med "ja men ni är unga ni får fler barn" eller, "ja men det var ju tur att han inte hann bli äldre i alla fall".
    Det är verkligen bara en spark i magen. Ett barn är ett barn. Oavsett ålder. Man är inte mer värd eller älskad bara för att man är 1 år, 15 år eller 45 år.

    Vi vill ha ett till barn, men sorgen över vår son kommer finnas där ändå. Naturligtvis.


    ekbo86 skrev 2012-01-26 21:05:43 följande:
    Sänder dig en stor varm kram. Vi förlorade våran dotter i v 39 den 1 dec -11 pga spd. dumma dumma knutar säger jag bara. Vi är snart också tillbaks på jobbet och verkligeheten..tomheten gör bara så ont och var dag blir man påmind om att vår Ingrid ska ha funnits hos oss..finns ingen rättvisa alls.

    när föddes er älskade ängel??

    vi finns här för varandra!!! kram 
    Jag beklagar verkligen.. Ingen ska behöva se sitt barn död eller begravd. Ja tankarna finns där varje dag, det känner jag igen.

    Vår son föddes i 5 november, på allhelgona.. Jag var då i v39.
    Stor kram till dig!
  • Mynneja

    Beklagar sorgen och förstår precis hur du känner. Förlorade min son i fredags efter brister av sjukvården. Min son var också frisk, men dog pga att BM missat kontrollera hur han låg, så han föddes i säte och fastnade med huvudet och fick slitas ut.

    Det är fruktansvärt tungt och man vill bara skrika och gråta och slå och sparka på någon. Sorgen och smärtan går nog aldrig över, men förhoppningsvis lär man sig att leva med den.

    Kram till dig!

Svar på tråden Förstår fortfarande inte..