• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Årets bild vecka 34
  • Flo

    Jag hinner inte ge så mycket kritik, så det blir ett kort inlägg.

    Bild 1 och bild 4 tilltalade mig mest. 

    Röstade på 4an, pga den helt underbara färgen och skärpan!
    Kunde blivit ännu bättre om "bladet" längst upp på stjälken inte fanns där.

    Även bild 2 och bild 3 tycker jag också är bra och fina bilder, men personligen känner jag att trean var för färglös/kall/stel och tvåan är "way too much". Jag skulle vilja ha ännu bättre fokus på bilden eftersom insekten längst ner i bilden "stör" mitt intresse på bilden. Fokus på insekten eller bort med insekten så hade jag kanske röstat på bild 2. Mer färg och liv i bild 3 så hade det blivit dött lopp.

  • rudbeckia

    1. Läcker bild med en otrolig stämning. En klar favorit.

    2. Underexponerad, bilden hade nog tjänat på du exprementerar lite med olika vinklar när du tar bilden och beskär bilden. Det är lite för mycket information i bilden och kan upplevas som lite rörig.

    3. Enkel och stilren bild men lite för mycket underexponerad.

    4. Min egen bild

  • Pompeia01

    Röstade på bild nr 2. Men eg. var det svårt att välja mellan den och bild nr 4. Trean gillar jag inte, för att det antingen är en knopp som inte FÅTT slå ut för att den plockats, eller för att den dött i förtid av t.ex. frost. Känns sorgligt. Och ettan gillar jag inte alls på grund av pojkens frisyr. Jag tycker att det är fel att spöka ut barn så - det kan påverka hur andra barn och vuxna ser på dem, i en ålder då de själva inte förstår konsekvenserna.


    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Nilenna

    Vart är den konstruktiva kritiken här Pompeia? Tycker det mest låter som fördomar och att du dömmer.

    Men visst har du rätt. Det finns många människor i den här världen som är så pass fördomsfulla och okunniga, människor som egentligen har noll koll på vart mohikanen kommer ifrån. Vad jag vet iaf är att min sons frisyr har gett honom ökat självförtroende då väldigt många (både barn och vuxna) kommer fram till honom och ger komplimanger för frisyren, säger att han är cool och häftig. Som tur är så har vi inte behövt stöta på några sådana här ointelligenta och fördomsfulla människor som dömer honom på grund av frisyren. 

  • Flo
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 23:21:02 följande:
    Röstade på bild nr 2. Men eg. var det svårt att välja mellan den och bild nr 4. Trean gillar jag inte, för att det antingen är en knopp som inte FÅTT slå ut för att den plockats, eller för att den dött i förtid av t.ex. frost. Känns sorgligt. Och ettan gillar jag inte alls på grund av pojkens frisyr. Jag tycker att det är fel att spöka ut barn så - det kan påverka hur andra barn och vuxna ser på dem, i en ålder då de själva inte förstår konsekvenserna.
    Hur menar du nu? 
    Att pojken inte ska få se ut som han själv vill för att andra kan ha åsikter om det?
    Ska han behöva ändra på sig själv för att "passa" in på vad andra tycker och tänker?
  • elsewhere

    Men det är klart, man ska lära sig TIDIGT att anpassa sig efter vad "alla andra" tycker så man kan motsvara förväntningarna från "folket" för det är ju vad andra tycker om en som räknas högst! Det vet väl alla......

    OBS, ironi. 

  • iMHotEP
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 23:21:02 följande:
    Röstade på bild nr 2. Men eg. var det svårt att välja mellan den och bild nr 4. Trean gillar jag inte, för att det antingen är en knopp som inte FÅTT slå ut för att den plockats, eller för att den dött i förtid av t.ex. frost. Känns sorgligt. Och ettan gillar jag inte alls på grund av pojkens frisyr. Jag tycker att det är fel att spöka ut barn så - det kan påverka hur andra barn och vuxna ser på dem, i en ålder då de själva inte förstår konsekvenserna.
    Knoppen ligger på min brors kista, precis som knoppen så fick han heller aldrig slå ut och bli klar med livet, det hade bara börjat. Knoppen hade av någon okänd anledning gått av och trillat ner på plattorna vid krukan, så jag tog med den och la den på kistan innan begravningen. Så känslan jag ville förmedla med bilden var sorg. 
  • Flo
    iMHotEP skrev 2012-09-03 11:52:42 följande:
    Knoppen ligger på min brors kista, precis som knoppen så fick han heller aldrig slå ut och bli klar med livet, det hade bara börjat. Knoppen hade av någon okänd anledning gått av och trillat ner på plattorna vid krukan, så jag tog med den och la den på kistan innan begravningen. Så känslan jag ville förmedla med bilden var sorg. 
    Då stämmer bilden och bildens mening perfekt överens! 
    Om man vet din bilds syfte så är bilden väldigt genomtänkt och väl utförd.

    Men i den här tävlingen så läser man oftast inte meningen med bilden (det är inte det som är poängen i alla fall), därför uppfattade jag din bild som väldigt "stel och kall". När du nämner att bilden symboliserar sorg och din bror blir bilden för mig genast mycket mer intressant och genomförd. 

    Däremot röstar jag alltid på den bild som mest väcker mitt intresse, utifrån endast bilden. 
    Nu vet jag inte vad de andra hade för mening med sina bilder, men om alla hade lagt ut en presentation till bilden och skrivit sina tankar kring sin bild så skulle resultatet förmodligen bli väldigt annorlunda. DVS om man röstade utifrån sambandet mellan bild och syfte. 

    Kanske skulle vara ännu ett tips på en fototävling att man fotograferar och röstar utifrån enbart tema, där den bild som symboliserar temat bäst vinner, oavsett om det inte är den bästa fotografiska bilden. Då skulle även nybörjare kunna vara med i tävlingen! Men jag fotar ej, jag röstar bara så jag vet ju inte vad ni och andra (nybörjare som inte är med i er tävling ännu) tycker om den idéen.
  • Pompeia01
    iMHotEP skrev 2012-09-03 11:52:42 följande:
    Knoppen ligger på min brors kista, precis som knoppen så fick han heller aldrig slå ut och bli klar med livet, det hade bara börjat. Knoppen hade av någon okänd anledning gått av och trillat ner på plattorna vid krukan, så jag tog med den och la den på kistan innan begravningen. Så känslan jag ville förmedla med bilden var sorg. 

    Det kunde man ju inte veta. Hade varit bättre om du tagit bilden så man såg att det var en kista - då hade symboliken ju blivit perfekt! Det är ju inget fel i att en företeelse är sorglig om det är i rätt sammanhang.

    Beklagar sorgen förresten! 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Flo skrev 2012-09-02 00:11:49 följande:
    Hur menar du nu? 
    Att pojken inte ska få se ut som han själv vill för att andra kan ha åsikter om det?
    Ska han behöva ändra på sig själv för att "passa" in på vad andra tycker och tänker?

    Fast tror du att ett så pass litet barn SJÄLV kommer på att han vill se ut så där..? Han var inte ens påtänkt när punken var modern i Sverige. Tror att det är mors drömmar han blir tvingad att leva ut... eller i alla fall PÅVERKAD, om inte tvingad.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01


    Nilenna skrev 2012-09-01 16:43:47 följande:
    Vart är den konstruktiva kritiken här Pompeia? Tycker det mest låter som fördomar och att du dömmer.

    Men visst har du rätt. Det finns många människor i den här världen som är så pass fördomsfulla och okunniga, människor som egentligen har noll koll på vart mohikanen kommer ifrån. Vad jag vet iaf är att min sons frisyr har gett honom ökat självförtroende då väldigt många (både barn och vuxna) kommer fram till honom och ger komplimanger för frisyren, säger att han är cool och häftig. Som tur är så har vi inte behövt stöta på några sådana här ointelligenta och fördomsfulla människor som dömer honom på grund av frisyren. 

    Jag vet var fjäderbusken kommer ifrån också, men jag skickar inte min son till skolan i en sådan ändå... Du får mig aldrig att tro att din son kom på det där helt själv. Och det jag säger är sant: det kan påverka hans framtid i negativ riktning. Om lärarna och andra vuxna förknippar frisyren med negativa egenskaper som han kanske inte har, så kan de komma att behandla honom annorlunda. Jag menar, att de kanske tänker att en pojke som ser ut så inte kan vara duktig i matematik t.ex. - och så stöttar de honom inte. Och då blir han sämre i matematik.  

    Du ska i alla fall vara medveten om riskerna - men sedan är det ditt val ändå, såklart! 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    elsewhere skrev 2012-09-02 00:14:13 följande:
    Men det är klart, man ska lära sig TIDIGT att anpassa sig efter vad "alla andra" tycker så man kan motsvara förväntningarna från "folket" för det är ju vad andra tycker om en som räknas högst! Det vet väl alla......

    OBS, ironi. 

    Nä, men om ett barn möts med negativa förväntningar ifrån många vuxna, så tenderar det att leva upp till det som de vuxna tror om det. Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig, så att man inte sätter igång sådana negativa spiraler för sitt barn. Detta gäller ju även andra saker: att man inte skickar barnet till skolan smutsigt, stinkande och med trasiga kläder, att man inte ger det ett namn som förknippas med White Trash, att man inte själv går till skolgården berusad...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Flo
    Pompeia01 skrev 2012-09-07 11:31:20 följande:
    Fast tror du att ett så pass litet barn SJÄLV kommer på att han vill se ut så där..? Han var inte ens påtänkt när punken var modern i Sverige. Tror att det är mors drömmar han blir tvingad att leva ut... eller i alla fall PÅVERKAD, om inte tvingad.
    Du menar att man inte har egna åsikter när man är barn? 
    Pojken är åtminstone 5-8 år.

    Och jo, barn bryr sig också om sitt utseende och har rätt att se ut hur de vill så länge det inte skadar någon.
    Min storebror ville ha en hel del frisyrer, kläder, och till och med smink (!!) när han var liten. Mamma ville inte alls att han skulle ha t.ex blå tuppkam, svart nagellack och byxor som var 2 storlekar för stor. Men hon insåg att även barn har rätt att bestämma över sin kropp. Håret växer ut, kläder kan man byta, smink kan man tvätta bort.

    Vad är problemet om ett barn vill "hitta" sig själv och skapa en attityd?
    Alla människor finner inspiration någonstans ifrån, även vuxna.  
  • Nilenna
    Pompeia01 skrev 2012-09-07 11:31:20 följande:
    Fast tror du att ett så pass litet barn SJÄLV kommer på att han vill se ut så där..? Han var inte ens påtänkt när punken var modern i Sverige. Tror att det är mors drömmar han blir tvingad att leva ut... eller i alla fall PÅVERKAD, om inte tvingad.



    Han är 6 år. Såklart har han egna åsikter om vilka kläder han vill ha, frisyr osv. Anledningen till att han valde den frisyren var då vi googlade runt för att hitta en frisyr han ville ha och han såg en bild på Kingston Rossdale i turkos mohawk. Han ville också vara lika cool. Vad skulle jag vara för mamma då ifall jag nekade honom det pga vad folk kan tycka? Jag tycker att det är bra att han vågar gå emot "normerna" och vågar vara sig själv. Jag är uppväxt i en familj där man skulle vara som alla andra, alltid låtsas som att allt var bra fast man mådde skit. Utåt sett var jag strömlinjeformad...och då ska ni veta vilken revolt jag hade när jag var 15-17. Så jag låter min son se ut som han själv vill och vara nöjd. Såklart låter jag inte han gå till skolan i skitiga klädeinte precis som att han börjar bete sig som en punkare för att han har en mohawk, vilken inte ens ursprungligen kommer från punkare. Men du vet väl redan de.
  • Pompeia01
    Nilenna skrev 2012-09-07 15:44:41 följande:



    Han är 6 år. Såklart har han egna åsikter om vilka kläder han vill ha, frisyr osv. Anledningen till att han valde den frisyren var då vi googlade runt för att hitta en frisyr han ville ha och han såg en bild på Kingston Rossdale i turkos mohawk. Han ville också vara lika cool. Vad skulle jag vara för mamma då ifall jag nekade honom det pga vad folk kan tycka? Jag tycker att det är bra att han vågar gå emot "normerna" och vågar vara sig själv. Jag är uppväxt i en familj där man skulle vara som alla andra, alltid låtsas som att allt var bra fast man mådde skit. Utåt sett var jag strömlinjeformad...och då ska ni veta vilken revolt jag hade när jag var 15-17. Så jag låter min son se ut som han själv vill och vara nöjd. Såklart låter jag inte han gå till skolan i skitiga klädeinte precis som att han börjar bete sig som en punkare för att han har en mohawk, vilken inte ens ursprungligen kommer från punkare. Men du vet väl redan de.

    Fast nu blandar du äpplen och päron. Att inte låta ett barn visa att det mår dåligt, är något helt annat än att inte skicka det till skolan i punkfrisyr. Faktiskt. Men vi får nöja oss med att vi tycker olika...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Flo
    Pompeia01 skrev 2012-09-07 16:35:23 följande:
    Fast nu blandar du äpplen och päron. Att inte låta ett barn visa att det mår dåligt, är något helt annat än att inte skicka det till skolan i punkfrisyr. Faktiskt. Men vi får nöja oss med att vi tycker olika...
    Jag tycker du bara ser bokstäverna och inte innebörden av det Nilenna skriver. 

    "Jag är uppväxt i en familj där man skulle vara som alla andra, alltid låtsas som att allt var bra fast man mådde skit. " 

    Du förstår inte att folk mår dåligt av att inte få vara sig själv? Om någon hade tvingat mig att ha rosa hår skulle JAG må dåligt, speciellt om jag förväntades spela glad över det hela. Likaså skulle jag må dåligt om någon tvingade mig att ha klänning varje dag när jag gick till skolan. Jag skulle inte vara mig själv och det skulle jag må dåligt över. 

    Fast du kanske är en sådan som låter din familj bestämma hur du ska se ut?
    Jag antar att du inte har några egna åsikter och låter de välja dina kläder, din frisyr och din hårfärg? För annars förstår jag inte hur du INTE kan se sambandet mellan att må dåligt och inte få vara sig själv.
  • Pompeia01
    Flo skrev 2012-09-07 16:42:45 följande:
    Jag tycker du bara ser bokstäverna och inte innebörden av det Nilenna skriver. 

    "Jag är uppväxt i en familj där man skulle vara som alla andra, alltid låtsas som att allt var bra fast man mådde skit. " 

    Du förstår inte att folk mår dåligt av att inte få vara sig själv? Om någon hade tvingat mig att ha rosa hår skulle JAG må dåligt, speciellt om jag förväntades spela glad över det hela. Likaså skulle jag må dåligt om någon tvingade mig att ha klänning varje dag när jag gick till skolan. Jag skulle inte vara mig själv och det skulle jag må dåligt över. 

    Fast du kanske är en sådan som låter din familj bestämma hur du ska se ut?
    Jag antar att du inte har några egna åsikter och låter de välja dina kläder, din frisyr och din hårfärg? För annars förstår jag inte hur du INTE kan se sambandet mellan att må dåligt och inte få vara sig själv.
    Fast jag tror inte att en sexårig kille har ett sådant behov av att "vara sig själv", som måste uttryckas med punkfrisyr. Tror DU det, på riktigt..? Däremot skulle ett barn i den åldern mycket väl kunna skämmas och må dåligt, om mamman tvingade honom att ha avvikande kläder och frisyr gentemot de andra barnen. Vare sig det är rosa tuppkam eller rosa prinsessklänning på en pojke...

    Jag tror för övrigt inte ens att tonåringar mår dåligt av att inte få ha punkfrisyr i skolan eller på jobbet... Jag tror barn och ungdomar mår bäst av att få veta från början att det finns vissa regler och normer. Att man inte kan se ut hur som helst på en skola eller en arbetsplats. Om man ska fungera här i samhället, få ett jobb, och därmed en bostad, och bli självständig... Vem anställer en punkare, liksom..?

    Angående mig själv, så kände jag aldrig något behov av att spöka ut mig som barn eller ung. Däremot råkade jag ut för en släng av modehysterin - att det skulle vara vissa märken, vissa modeller, och att man inte ens kunde ärva av ett äldre syskon för då hade plagget blivit "omodernt". SÅDANT är jag så IN I HELVETE emot!

    Men nu har vi kommit bort från fototävlingen, känner jag..!     
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Årets bild vecka 34