• Busen77

    Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?

    Fick precis hem journalen för alla spermaprover som vi lämnat. De två sista aug och sep 2012. Finns det någon därute som kan hjälpa mig att tyda alla "konstiga" förkortningar och procent? Vissa saker har jag kläm men mycket är "grekiska" för mig.

    Viskositet: ua
    Spermiers koncentration: 3.6 milj/ml
    Spermier, total: 16.4 milj
    Total motilitet: 34 %
    Progressiv motilitet: 23 %
    Non progressiv motilitet: 11 %    
    Immotilitet, IM: 66 %
    Agglutination: 0
    Aggregat: 0
    SCSA, DIF: 29 %
    SCSA, HDS: 15 %
    Morfologi, normala: 1 %
    Morfologi, huvudefekter: 93 %
    Morfologi, hals, mellanstycke: 42 %
    Morfologi, svansdefekter: 16 %
    Morfologi, cytoplasmadroppe: 9 %
    Morfologi, omogna: 6 %

    Svarskommentar: Oligo-astheno-teratozoospermi
    DFI=29%. MAR test negativ                   

      
  • Svar på tråden Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?
  • drömmaromsmått

    motilitet är i alla fall rörlighet så 34% rörliga spermier och 66% orörliga, ungefär som vårt första spermaprov, vi hade 30% rörliga.

  • Busen77
    Philippa skrev 2012-10-05 13:10:44 följande:
    Oj, menar de att du ska kunna tyda detta själv??

    Jag har fått det hemskickat för att jag skulle vilja se hur spermaproverna ser ut. Men jag blir inte så mycket klokare på detta. Det finns inga förklaringar eller hjälprader så jag tänkte att jag prövar här. Vissa är helt otrolig duktiga pga att de får "leka" läkare själva pga att vården inte alltid hjälper till.
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:16:16 följande:
    motilitet är i alla fall rörlighet så 34% rörliga spermier och 66% orörliga, ungefär som vårt första spermaprov, vi hade 30% rörliga.

    Tack för hjälpen Glad

    Du har ingen aning vad svarskommentaren betyder?  "Oligo-astheno-teratozoospermi DFI=29%. MAR test negativ" 
  • drömmaromsmått

    översatte en dansk text i google translate

     Till exempel är det största problemet med dålig spermiekvalitet inte ovanligt att spermier rörelseförmåga är nedsatt (kallas: asthenozoospermi). Detta kan kombineras med det faktum att det också finns några spermier, och att dessa är morfologiskt onormala. Tillståndet kallas oligo-astheno-teratozoospermi - eller vardagligt enkelt OAT.

    Vet inte om det gjorde dig klokare på själva svarskommentaren i analysen.. 

  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:22:55 följande:
    översatte en dansk text i google translate

     Till exempel är det största problemet med dålig spermiekvalitet inte ovanligt att spermier rörelseförmåga är nedsatt (kallas: asthenozoospermi). Detta kan kombineras med det faktum att det också finns några spermier, och att dessa är morfologiskt onormala. Tillståndet kallas oligo-astheno-teratozoospermi - eller vardagligt enkelt OAT.

    Vet inte om det gjorde dig klokare på själva svarskommentaren i analysen.. 

    Stort tack för hjälpen! Jag blev faktiskt mycket klokare när det gäller svarskommentaren.
  • drömmaromsmått

    angående DFI hittade jag ytterligare information på danska som översattes så här

    DFI
    , DNA Fragmenture Index. Den procentuella fördelningen av spermier med normal "packat" och fragmenterade DNA-material i sædcellehovedet.

  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:26:09 följande:
    angående DFI hittade jag ytterligare information på danska som översattes så här

    DFI, DNA Fragmenture Index. Den procentuella fördelningen av spermier med normal "packat" och fragmenterade DNA-material i sædcellehovedet.

    Oj vilken bra information Du hittar Glad

    DFI handlar alltså om DNA. Oj, detta avvek spermaprovet ifrån (* framför de siffror som avvek på spermaprovet) kanske är något viktigt eftersom de noterar detta i svarskommentaren.  
  • drömmaromsmått
    Busen77 skrev 2012-10-05 13:32:19 följande:

    Oj vilken bra information Du hittar Glad

    DFI handlar alltså om DNA. Oj, detta avvek spermaprovet ifrån (* framför de siffror som avvek på spermaprovet) kanske är något viktigt eftersom de noterar detta i svarskommentaren.  

    Ha ha ja som du själv skrev vissa får själva leka läkare.. vi fick kommentaren "god prognos att bli gravid på egen hand" av vår läkare trots våra prover och hon vägrade ge oss remiss till ivf..  när vi väl fick vår remiss efter tre år hade proverna blivit ännu sämre och vid första provet på ivf-kliniken visade det sig att det bara fanns runt 8000 levande spermier i provet som lämnades inför uppstarten, efter två ivfer sa läkarna på kliniken att det inte längre var någon ide, vi kastade bara bort dyrbara landstingsförsök.

    Be att få komma in och gå igenom provet så ni får allt förklarat för er ordentligt så har ni allt svart på vitt och slipper fundera över vad allt betyder helt enkelt.   
Svar på tråden Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?