• minbosse

    Mössen tar kaninens mat

    Hej.
    Jag har en kanin, han är ungefär ett och ett halvt år. Han bor utomhus i en bur som står på altanen (det är inga "ben" som buren står på). Bakom/bredvid hans bur så bor det möss, just nu som jag vet är det 2 stycken. Dom har bott där ganska länge nu. Problemet är att mössen springer in i hans bur och äter upp hans pellets. 
    Mössen har inte skadat kaninen än, vad vi vet i alla fall. Men kan möss skada kaniner? Och hur blir vi av med dom? Vi funderar mycket på råttfälla, (det finns ett ställe där mössen kommer åt där inte kaninen kommer åt) men kaninen blir väll inte rädd för "smällandet" när en mus går på fällan? 
    Jag har försökt att hitta fakta om detta på andra hemsidor, men jag har inte hittat något.
     

  • Svar på tråden Mössen tar kaninens mat
  • minafinastebarn

    Samma undran här med..
    I somras va ingen fara.. Men nu när det är kallare så kommer de in till kaninerna.
    Undrar oxå om de kan skada kaninerna??

  • Dr Mupp

    Sätt ben på buren är problemet ur världen.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nell

    Möss kan bära på diverse ohyra som kan smitta kaninen, de kan ju även bita kaninen men kaninen kan garanterat bita tillbaka. Det är dock inte nyttigt att mössen har närkontakt med kaninen på grund av smittorisken (utöver ohyra kan de ju bära på sjukdomar).


    Dr Mupp skrev 2012-11-20 09:30:25 följande:
    Sätt ben på buren är problemet ur världen.
    Är du allvarlig? Du tror väl inte själv på det där? Obestämd Möss är väldigt duktiga klättrare.
  • Bambusa

    kan ni inte ha buren utanför altanen då? vi har två kaniner ute, men har valt att ha dom 1½m från hus och altan just för möss mm, dom vill ju gärna söka sig innåt, sen har vi en väldigt duktig katt med, ibland lite för duktig, han tog en kanin som rymde när sambon mata dom en kväll.. och har hoppat på våran ena hund på 4kg (de kan dock varit lek då hon inte fick några märken) han har valt att vara ute till 90%  men är supergosig och social ändå konstigt nog.. hade en mus i källarn förra vintern, då fick han sova i pannrummet två nätter (va ut på dagarna såklart) sen va problemet ur vägen, bara en liten fläck på golvet kvar...  man vill ju verkligen inte ha in sånna skadedjur..

    men de ja tänker på om kaninen är att den borde få för mkt pellerts om mössen äns hinner på.. våra kaniner smäller i sig allt utom hö väldigt snabbt.. höt har dom kvar av på morgonen.. för oftast är ju möss/råttor aktiva på natten, så kan ni inte ge pellerts på morgonen ist isf??  kaniner ska ju inte ha för mkt pellerts iaf.. dom ska ju mest ha hö, och de tror ja inte mössen är lika intresserade av som pellerts..   om ni skulle ha buren mer ute kanske andras katter går runt där och kikar efter möss om ni inte har nån egen katt..

Svar på tråden Mössen tar kaninens mat