• mamma 86

    frågor om endometrios (äggstockar och progesteron)

    har ett par frågor 

    1. är det någon annan vars äggstockar har vuxit samman/varit fixerade mot livmodern? har ni kunnat bli gravida ändå? i min jornal står det att äggstockarna är mindre rörliga men att det ena inte ter sig vara helt fixerad mot uterus och att den andra verkar ha en förhårdnad mellan äggstocken och livmodern.

    2. har läst mycket om östrogendominans och endometrios, att man ofta har överskott på östrogen. det kan väl leda till missfall? någon som testat progesteronkräm? hjälpte det och gjorde ni något prov hos läkaren innan ni började med det? 

  • Svar på tråden frågor om endometrios (äggstockar och progesteron)
  • Adina15
    mamma 86 skrev 2013-02-08 20:55:51 följande:
    har ett par frågor 

    1. är det någon annan vars äggstockar har vuxit samman/varit fixerade mot livmodern? har ni kunnat bli gravida ändå? i min jornal står det att äggstockarna är mindre rörliga men att det ena inte ter sig vara helt fixerad mot uterus och att den andra verkar ha en förhårdnad mellan äggstocken och livmodern.

    2. har läst mycket om östrogendominans och endometrios, att man ofta har överskott på östrogen. det kan väl leda till missfall? någon som testat progesteronkräm? hjälpte det och gjorde ni något prov hos läkaren innan ni började med det? 
    hej mamma86
    hur har det gått för dig?

    jag känner inte igen mig i din problematik som fråga1 men har en lång historia med en rad olika försök till att få barn (inseminationen, ivf:er, missfall). sjukhusvistelserna har varit många och hormondoseringar starka. har iaf just fått upp ögonen för progesteronkräm och dess effekter som verkar helt enastående positiva. har precis börjat testa och hoppas på tur även för mig.

    det stämmer att man ofta har för mkt östrogen som inte är bra varken för att bli gravid eller att behålla graviditeten. när man gör t ex ivf får man progesteron i syntetisk form (som alla läkemedel är) vilket tydligen inte är optimalt för kroppen, varför jag nu testar med bioidentiskt naturligt preparat.  
  • Äppelkaka

    Hej! Sammanväxningar kan ge stora poblem att bli gravod eftersom äggledarna och äggstockarna då inte är rörliga på det sätt som behövs. Jag har mycket sammanväxningar och har inte blivit gravid på naturlig väg, någonsin. Däremot är väntar jag andra barnet efter ivf, så det är abssolut inte kört

    Har inte några problem med hormonbalansen enligt blodprover som tagit innan ivf och jag har som sagt lyckats bli gravid bara vi fått hjälp.

  • Adina15
    Äppelkaka skrev 2013-04-02 11:13:10 följande:
    Hej! Sammanväxningar kan ge stora poblem att bli gravod eftersom äggledarna och äggstockarna då inte är rörliga på det sätt som behövs. Jag har mycket sammanväxningar och har inte blivit gravid på naturlig väg, någonsin. Däremot är väntar jag andra barnet efter ivf, så det är abssolut inte kört

    Har inte några problem med hormonbalansen enligt blodprover som tagit innan ivf och jag har som sagt lyckats bli gravid bara vi fått hjälp.
    grattis till att det funkar bra för er trots motgångar. vi håller tummarna för att det fortsätter väl med syskonbarnet!
  • emelita

    Hej har barn. gjort abort , haft systor, fått misfall m.m.
    Vi kämpar med att få barn i över 1år var gravid i aprilmen fick misfall...
    Finns det nåt recept fritt jag kan prova för att bli gravid?
    el nån medicin jag kan prata med gyn om? de mitsänker endometrios 98 % säkra 

  • mamma 86

    Jag har ett barn sen innan och blev gravid för ett år sen men fick mf (försökte inte aktivit bli gravid och har gått på p-piller sedan dess då jag inte önskar bli gravid nu). Men längre fram vill jag gärna ha ett till barn. Vet inte alls om jag har mycket sammanväxningar men tror inte det. Får väl se hur det blir senare. 

    Jag är väldigt nyfiken på progesteronkrämen, det kanske hjälper mot smärtan ockdå? Vet inte alls om mitt mf berodde på min endo, det är ju jättevanligt med tidiga missfall 

  • Adina15

    vad skönt att slippa stressen med att önska få barn just nu, att kunna slappna av och se det som att det kanske kommer senare..
    du kan ju alltid testa krämen och se hur du mår, kanske funkar suveränt för dig och ditt fysiska välmående mot  smärtor osv

  • Cornelia Rockhammar

    Hej Mamma86!

    Ge inte upp! Vi har tre friska barn och jag, har det visat sig i efterhand, har haft äggstockar som växt samman med varandra och baksidan av livmodern! Sammanväxten var en följd av den endometrios som upptäcktes i samband med borttagandet av min livmoder efter den senaste graviditeten!

    Cornelia

  • Adina15
    Cornelia Rockhammar skrev 2013-04-25 08:26:11 följande:
    Hej Mamma86!

    Ge inte upp! Vi har tre friska barn och jag, har det visat sig i efterhand, har haft äggstockar som växt samman med varandra och baksidan av livmodern! Sammanväxten var en följd av den endometrios som upptäcktes i samband med borttagandet av min livmoder efter den senaste graviditeten!

    Cornelia
    Grattis till 3 barn och tack för du delade med dig. sådana som oss behöver lite solskenshistorier som lättar upp den annars nattsvarta frustrationen. verkligen peppande att höra om sånt här!
Svar på tråden frågor om endometrios (äggstockar och progesteron)