• mamma 86

    ni med endometrios som blivit gravida på naturlig väg

    Ni med endometrios som blivit gravida på naturlig väg, var har er endometrios suttit? har ni haft sammanväxningar och isf var?

  • Svar på tråden ni med endometrios som blivit gravida på naturlig väg
  • MissN

    Hej!

    Jag har endometrios som växer på ena äggstocken. Det är två st. Den ena fast i den andra. Jag fick veta detta 2009. Har fått mitt tredje barn sen dess. Blev gravid naturlig väg alla tre gångerna. Cystorna är fortfarande kvar. Ska på kontroll om nån månad för att operera bort de. Blev helt knäckt när läkarna sa att det skulle vara svårt att bli gravid. Men jag är överlycklig över att det har gått så bra med alla graviditeter trots cystorna.

  • Trinity78

    Jag har djup endometrios där livmoder och tarm är sammanväxta och ena äggstocken är fastväxt i bukväggen. Läkaren trodde inte att jag skulle kunna bli gravid spontant så vi blev skickade till ivf. Vi gick igenom tre misslyckade ivf-försök och sen sökte jag hjälp på Endometrioscentrumet i Uppsala. Där förklarade de att man ibland måste nedreglera så pass länge att all gammal livmoderslemhinna försvinner eftersom den innehåller antikroppar som gör att ägget inte fäster. I mitt fall handlade de om sex månader. Sen tog det sig helt spontant första menscykeln! Nu är min son två år gammal :)


    Reproductively challenged
  • Sarika83

    Jag hade en cysta på ena äggstocken, samt "några små härdar" bakom livmodern. Vet inte exakt vad det betyder. Men jag fick först göra en titthålsoperation där de punkterade cystan (akut operation för att jag hade så fruktansvärt ont då den blödit ut i buken). Efter ett knappt år började jag få de där hemska smärtorna igen och det blev ytterligare en operation då cystan vuxit tillbaka och p-piller inte fick den att minska i storlek. Då tog de ut äggstocken och skrapade bort cystan för att sedan sätta tillbaka den. Jag åt p-piller i ca ett halvår och slutade ett par månader efter operationen. Blev gravid efter två månader.

  • bellbar

    Hej!

    Här är en som lyckats bli gravid via normala vägen, son född -11 och nu gravid igen via normala vägen (!)... Fantastiskt!

  • MrsM88

    Hej!
    Jag opererades i april 2013 och hade små cystor på äggstockarna.
    Fick igår ett Plus efter att vi försökt få barn sedan oktober, känns underbart!
    Ingenting är omöjligt Hjärta

  • Lovisa09

    Haft diagnosen sedan 2001, operation då visade cystor på äggledare, livmoder, urinnlåsa och ute i buken. Inget som
    var sammanväxt dock Det var "massvis" med cystor enl kirurgen. Vi försökte få barn i ett år innan vi sökte hjälp, spolade då äggledare och det resulterade i ett plus och sen blev jag spontant gravid igen då syskon planerades. Oerhört tacksam då de sa till mig att " vänta inte för länge med att planera och skaffa barn" jag väntade i 10 år och det gick väldigt bra ändå:)

  • längtarefterbarn

    Vill gärna puffa upp denna tråden lite för mina medsystrars skull.


     


    Jag fick diagnosen för ca 1 år sen. Fick veta att jag nog aldrig kunde bli gravid på naturlig väg. Det blev en akut OP och sen blev jag satt på P-Piller för att torka ut endon. Detta kändes dock SÅÅÅ fel för min kropp och hjälpte inte alls så jag började p-piller vägra, till min läkares förtret.


     


    Istället läste jag massa rapporter om endo och sambandet mellan östrogendominans och trötta binjurar. Började med endometrios-kost och kosttillskott för att balansera upp hormonerna, + stärka binjurarna. Läste även att trötta binjurar (=stress/utmattning) innebär att progesteronet i kroppen går åt till att tillverka kortisol istället, så detta förstärker obalansen i kroppen så man får brist på progesteron och för mycket östrogen och prolaktin.


    Besvären minskade en månad efter jag slutade med p-piller och började med hemmakuren.


    3 månader senare var jag gravid, men slutade i MF. Nu 3 månader senare tror jag att jag är gravid igen. Ska bekräfta med ytterligare ett test imorn Glad Använder progesteron-kräm nu för att minska risken för MF pga just progesteronbrist. Tror det var det som sket sig förra gången.


     


    och framför allt, för första gången på flera år behöver jag inte använda smärtstillande!! Inget morfin, inge ipren och inte ens panodil!! Allt bara fungerar ändå och all min PMS är som bortblåst och mensen är inte handikappande längre. Jag har fått mitt liv tillbaka.


     


    Läkarna säger att det inte finns något bot så man ger lätt upp, men livsstilsförändringar kan göra SÅÅÅ stor skillnad. Endon slukar jäkligt mkt näring så det är värt att testa kosttillsktt och extra vitaminer och mineraler!! Vissa t..o.m. över dagligt rek. intag.


     


    kan göra en lista över bra tillskott för den som är intresserad :)

  • Mar14

    Jag håller helt med dig längtanefterbarn -  jag tror livsstils- och kostförändringar kan göra jättestor skillnad för oss med endo, men man måste läsa på för att hitta det som passar en själv. Personligen har jag t.ex. aldrig känt av gluten, däremot verkade kroppen må mycket bättre när jag strök mejeriprodukter (är vegetarian sedan innan, så en del saker var ju redan uteslutna ändå).

    För mig har också kosttillskottet Pycnogenol hjälpt mycket för att hålla endosmärtorna i schack. Det beskrivs som ett "mirakelmedel", men jag tror det är det att det är starka antioxidanter som främst hjälpt. Tror också mycket på att försöka lära känna sin kropp för att kunna upptäcka eventuell obalans i hormonerna och liknande.

    Jag hade två cystor, en på vardera äggstock, opererades för det och höll sedan på med IVF i 2-3 år, innan jag plötsligt blev gravid naturligt.

    Det finns massor som läkarna inte säger/känner till när det gäller endometrios, så att läsa på själv är nästan en nödvändighet.


  • längtarefterbarn
    Mar14 skrev 2014-01-13 14:02:40 följande:
    Jag håller helt med dig längtanefterbarn -  jag tror livsstils- och kostförändringar kan göra jättestor skillnad för oss med endo, men man måste läsa på för att hitta det som passar en själv. Personligen har jag t.ex. aldrig känt av gluten, däremot verkade kroppen må mycket bättre när jag strök mejeriprodukter (är vegetarian sedan innan, så en del saker var ju redan uteslutna ändå).

    För mig har också kosttillskottet Pycnogenol hjälpt mycket för att hålla endosmärtorna i schack. Det beskrivs som ett "mirakelmedel", men jag tror det är det att det är starka antioxidanter som främst hjälpt. Tror också mycket på att försöka lära känna sin kropp för att kunna upptäcka eventuell obalans i hormonerna och liknande.

    Jag hade två cystor, en på vardera äggstock, opererades för det och höll sedan på med IVF i 2-3 år, innan jag plötsligt blev gravid naturligt.

    Det finns massor som läkarna inte säger/känner till när det gäller endometrios, så att läsa på själv är nästan en nödvändighet.

     


    jag har läst en del om pycnogenol och funderade på att testa det, men det blev bättre innan jag hann prova. Använde då binjureextrakt ihop med efamol och munkpeppar + ökat intag av alla vitaminer och mineraler och uteslutande av soya m.m.


    Jag blev också bättre av att utesluta mjölk helt. Först körde jag på laktosfritt men det gjorde ingen skillnad. Körde även glutenfritt ett tag men gjorde ingen skillnad förrän jag uteslöt vetepreodukter helt, även såna som glutenet var borttaget från.


     


    tycker efamolen är det som haft störst inverkan på humöret. Jag är ingen hormon-häxa längre.


     


    det är som du säger, man får läsa läsa läsa och sen testa sig fram tills man hittar sin rätta balans :)

  • mamma 86

    längtarefterbarn: varför trodde läkaren aldrig att du skulle kunna bli med barn på naturlig väg? till mig har de bara sagt att de inte kan veta alls, för vissa går det kätt och för andra inte. ja såvida inte man kan se att tex äggledarna är helt blockerade eller nått.

    jag tar neovletta p-piller och mår tack och lov bra av dem, har inga planer på barn nu

  • längtarefterbarn
    mamma 86 skrev 2014-01-14 15:27:57 följande:
    längtarefterbarn: varför trodde läkaren aldrig att du skulle kunna bli med barn på naturlig väg? till mig har de bara sagt att de inte kan veta alls, för vissa går det kätt och för andra inte. ja såvida inte man kan se att tex äggledarna är helt blockerade eller nått.

    jag tar neovletta p-piller och mår tack och lov bra av dem, har inga planer på barn nu

    vet inte exakt varför. han frågade om jag ville ha egna barn i framtiden, sen sa han att det kanske inte skulle gå, men om jag ville försöka så skulle jag vara tvungen att börja försöka omgående och ge det max 3 försök och sedan gå via klinik för jag skulle inte ha råd att vänta längre. Vet inte kanske hade med min ålder att göra också..

    mina äggledare och äggstockar såg bra ut, det är väl mer den hormonella störningen som ställer till det. Har fel nivåer av allting i kroppen, hyperkänsligt immunförsvar m.m. kanske var det han syftade på, att jag måste få hjälp med fertilitetsbehandling på klinik för att ha en chans..

  • csg016

    Hej! Jag fick diagnosen -10 och de brände bort en hel del härdar på livmodern och urinblåsan. Jag fick beskedet att jag hade 1 år på mig att bli gravid eftersom äggledare och äggstockar såg fina ut. Det ingen visste var att jag redan var gravid under operationen. En vecka innan op gjordes ett vul och då såg gynekologen att jag hade äl. Vi hade ju myst kvällen innan och det var 1 gång typ var tredje månad på den tiden. Men ut kom en liten frisk kille som nu är 2,5 år. Nu försöker vi med nr 2 och har precis avslutat tredje försöket! Är orolig för hur endometriosen ser ut i dag. Har mått jätte bra efter graviditeten men har de senaste månaderna kännt att den är tillbaka och oroar mig förstås hur allvarlig den är den här gången...

  • Fam Grönlund

    Jag fick beskedet 08 efter att ha kommit i kontakt med privatgyn. Vi sökte eftersom vi hade försökt i 3 år utan att nått hände. Hon gjorde ett vaginalt ultraljud och upptäckte då att jag hade en cysta stor som en tennisboll. ( hade inte nån aning om detta och hade heller inte haft ont). Efter 1 mån fick jag en operationstid och när jag hade vaknat så fick jag träffa läkaren som sa till mig att jag hade den värsta sortens cystor och att 1 på 6 blir gravida på " vanligt" sätt. När dom ändå tog bort och brände bort cystorna så spolade dom för att kolla så det inta var stop nånstans och det var det inte. Efter detta beskedet så kände jag å min man att vi kämpar inte mera nu utan det får bli som det bli för vi båda tyckte då att det var jobbigt att kämpa mån efter mån. Jag började läsa och fick annat å tänka på och när skolan var slut i juni så visade det sig att jag var gravid. Så för oss tog det 6 mån efter op. Nu är vi här igen och har börjat försöka med nr 2 jag var inne på Gyn för några månader sen för att jag har fått ont och vill försäkra mig om att jag inte behövde gå igenom en op igen. Men allt såg bra ut inga cystor som dom såg så nu får vi köra på och se hur detta går.

  • Mingella

    Jag har endometrios och efter min titthål operation så fick jag beskedet att jag aldrig skulle få barn naturlig väg utan med IVF. Jag slutade med p pillerna och fem mån senare blev jag gravid naturlig väg och jag gick 2 veckor över tiden och idag är han en pigg glad snart 3 årig grabb. Jag mådde bra inga smärtor under graviditeten och han kom normalt utan snitt. Jättebra förlossning. Idag har jag plussat och är jätte glad. Även denna baby helt naturligt :) så inget är omöjligt. Och med första ringde 3 läkare och grattade till den 'omöjliga graviditeten som blev ett mirakel'

    Hoppas även denna grav går bra o att vi slipper snitt här med:) vill fråga hur ni gjort med mediciner under graviditeten?

Svar på tråden ni med endometrios som blivit gravida på naturlig väg