• Solkattan

    Fragmin, Trombyl o progesteron...

    jag har fått hjärnsläpp. Ska vid äl omslag åka iväg o stoppa tillbaks ett upptinnat ägg. Har fått ut trombyl, fragmin och progesteron. På lapparna på burkarna står det två ggr dagligen osv. MEN jag har helt glömt NÄR jag ska börja ta dem...!!
    Har nåt svagt minne av att hon sa samma dag som återföringen. Men gällde det alla tre medicinerna...??
    Vilka förordningar har ni fått med dessa mediciner ? (Vid FET och ej ET då).

    Sen så har jag försökt lura ut om Omega -3 är lämplig eller olämplig att ta samtidigt..?

    Vore jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Fragmin, Trombyl o progesteron...
  • Zinfandel

    Omega 3 bör du ta långt i förväg. Angående resten så föreslår jag att du kollar med den läkare som ordinerat det. Det skiljer sig nämligen beroende på anledningen och från läkare till läkare och du ska du ta det som är avsett för just dig. Prog brukar man dock börja med nån dag före FET. {#emotions_dlg.flower}

  • Solkattan

    Zin: tack för ditt svar!
    Jag har en svag känsla av att det var nåt jag skulle börja med tidigare... antagligen progesteronet då.
    Har ätit Omega -3 i snart tre månader. Är det "länge"?  Är lite orolig för att man kanske blir lite väl "blodförtunnad" om man kombinerar Trombyl/Fragmin/Omega-3...?
    "anledningen" till medicinering i mitt fall är 2 missfall (ET o FET) och 35+ (åldern).. (allt är dock på egen begäran)

    Men som du säger så är det väl säkrast att försöka få tag på läkaren. Men jag är lite nyfiken på hur andra har blivit ordinerade. Fick tex progesteronet utskrivet för att jag mer eller mindre tjatade. Men har läst någonstans att progesteron kan motverka effekten av det blodförtunnande...?
    Även trombylen o fragminet är nåt som jag själv tjatat mig till. Iom att apc resistens provet var positivt så ville jag testa denna kombo.

    Usch det känns jobbigt att inte veta vad som är mest optimalt.... känns som om allt bara är chansningar... :(
    Och läkarna jag pratat med känns så okunniga..? Är mest svar av typen "tja.. du kan ju alltid prova". Önskar att de var mer angelägna o ville ta fler prover... :(

  • Zinfandel

    Bra med Omegan! Nej då, det är en vanlig ordination med alla 3. Tror jag brukar börja med prog 2 dagar före FET?! En del immunläkare ordinerar Frag & Tromb på ET + 2, en del från CD 2. Ja, de är tyvärr okunniga men oftast även ointresserade Skrikandes Tar du 5000 ie Frag & 75 mg Tromb?

  • Solkattan

    Tror (har inte medicinerna på jobbet) att det var 2500 på Fragminet. Och 75mg på Trombylen...
    CD 2 är det mensens andra dag..?
    Min läkare tror jag sa samma dag som ET skulle jag börja med Frag o Trom. Hmm... undra vilket belägg hon har för det. Vet du varför de väljer tex ET + 2 dagar....? Läser på nätet och som du skriver tycks de flesta inte ta frag/trombyl förrän några dagar efter ET./FET..
    Man vill ju optimera det hela så bra som möjligt. Läkaren jag har är inte superbra på svenska och det är lite svårt att "diskutera" med henne... men jag är dock oerhört tacksam att hon villigt skriver ut vad jag ber om... :)
    Bara tron på att medicinen hjälper känns hjälpande i mitt fall... ( tro kan ju enligt talesättet försätta berg).
    Hur (när) har du tagit frag/trombyl? *nyfiken*

  • Zinfandel

    De brukar ordinera Frag 2 dagar efter ET eftersom det trots allt ökar blödningsrisken. Frag ger hemska blåmärken, lägg en isbit mot sprutstället före och efter så lindrar det. Jag har alltid börjat efter ET men vet inte vilket det blir nästa gång! Håll hårt i henne!!

  • Solkattan

    Tyvärr fick jag reda på att jag som privat betalande patient inte var välkommen till ferten här i stan. De tog ett beslut i förra veckan högre upp i sjukhus hirarkin. Så nästa försök får jag själv leta upp nåt privat alternativ. Ringde imorse till ferten o fick svar om medicinerna. Prog dagen innan fet o frag/trom samma dag som fet. Dock skulle jag kolla med akademiska om de vill att jag ska ta på morgonen eller kvällen..

  • Zinfandel

    Okej, det där fattade jag inte riktigt.... Du går på en klinik nu men måste byta vid ev nästa försök...? 

    Det spelar ingen roll vilken tidpunkt tu tar Frag & Tromb.  

  • Solkattan

    Jag bor i Karlstad o har gått på fertilitetsmottagningen här sen 2008. Iom. Att vi behöver donation så måste vi i Sverige gå inom landstinget. Men nu har de avsagt sig alla privat betalande patienter... :( Sen har vi sen 2008 blivit skickade till akademiska för själva ivf:en.

Svar på tråden Fragmin, Trombyl o progesteron...