• emmake

    Ductusoperation

    Hej, jag undrar om det finns någon där ute med erfarenhet av ductusoperation? Min tjej kommer förmodligen behöva göra en i Lund och vi hoppas hon hinner bli stor nog för att göra operationen via kateter i ljumsken. Alla synpunkter och erfarenheter är välkomna!!

  • Svar på tråden Ductusoperation
  • lillahallonets

    Hej! Min son opererades i Gbg samma dag som han föddes, direkt efter förlossningen. Dom gick in via ljumsken och han var sövd med narkos. Han var ju nyfödd så trött redan på grund av det men efter 1-2 dygn hade han nog återhämtat sig och vaknat till rätt bra efter att varit sövd.
    Hur gammal är dottern?

  • emmake

    Tack för svar! Hon är nästan 12 veckor gammal nu. Hur kom de sig att de gjorde den så fort? Ductusen stänger sig ju av sig självt i normala fall inom något/några dygn som jag förstått det? Här där jag är (Linköping) säger de att de ger den ett halvår på sig att stänga sig självt innan de opererar. De säger även att hon måste väga minst 8 kg för att de ska kunna göra operationen via ljumsken, annars får de gå in på sidan under revbenen.

  • lillahallonets

    Dom ville hålla den öppen fram till nästa operation som gjordes när han var 7 dagar. Han har ett hjärtfel som heter tga, dom stora artärerna har bytt plats så han hade i princip noll i syresättning. Men det är korrigerat nu så idag är han snart 4mån och som vilken bebis som helst :)
    Han ska dock göra en till mindre op till via ljumsken efter nyår och kommer bli sövd så också. Jag vet faktiskt inte varför dom vill hon ska väga över 8kg? Det borde ju såklart vara lättare om artärerna är större men det kanske är av någon annan anledning? :S

Svar på tråden Ductusoperation