• Sen

    Dagis problem, ( orolig mamma)

    Som rubriken lyder,

    våran 2 åring har börjat på dagis, vilket går jättebra tills vi kommer till maten.
    Han varken dricker eller äter något under tiden han är där. Brukar vara ca 7-8 timmar om dagen.
    Dagis fröken säger att det kommer var ej orolig, men det är ju klart man är orolig om det går så pass många timmar.

    Han har lite svårigheter med att tugga maten, sväljer helst bara och sätter då i halsen, har sagt detta till dem och de menar att de delar maten så mer kan de ej göra.

    vad ska jag göra? när började ert barn äta på dagis? 

  • Svar på tråden Dagis problem, ( orolig mamma)
  • Sen

    Glömde säga att när vi väl kommer hem så är han ju jätte hungrig och törstig, och dricker hela tiden

  • viseversa

    Men varför dricker han inte? Det är ju inget som behövs tuggas liksom. Min dotter kunde inte heller äta bitar i början. Hon kräktes rakt ut LÄNGE av bitar. Men såklart ungen måste få mat så förskolan mixade hennes mat tills dess hon lärde sig äta bitar sakta men säkert.

  • Sen
    viseversa skrev 2015-08-12 16:11:08 följande:

    Men varför dricker han inte? Det är ju inget som behövs tuggas liksom. Min dotter kunde inte heller äta bitar i början. Hon kräktes rakt ut LÄNGE av bitar. Men såklart ungen måste få mat så förskolan mixade hennes mat tills dess hon lärde sig äta bitar sakta men säkert.


    när började din äta bitar?

    de är ganska dåliga med att ge dem vatten på dagis.
    De får ett halv glas vatten eller mjölk till lunchen och ett halvt glas till mellanmålet, vilket är för sällan tycker jag.

    Vet ej varför han ej dricker där heller :(
  • Sen
    viseversa skrev 2015-08-12 16:11:41 följande:

    Ta med en egen flaska han kan ha där som han kan dricka ur. Om det skulle bli bättre?!


    han har sin flaska alltid hemma så han dricker bra hemma. lämnade en på dagis men de säger att han ej vill ha den.

    Tvekar på om de verkligen erbjuder han den men än en gång
  • viseversa
    Sen skrev 2015-08-12 16:14:00 följande:
    när började din äta bitar?

    de är ganska dåliga med att ge dem vatten på dagis.
    De får ett halv glas vatten eller mjölk till lunchen och ett halvt glas till mellanmålet, vilket är för sällan tycker jag.

    Vet ej varför han ej dricker där heller :(
    Ja det är på tok för sällan och jag jade nog mailat förskolechefen ang det om jag var du. Barnen ska få dricka vatten när dom är törstiga och det över HELA dagen. Hon var väl ca 2 år om inte äldre. Var något med just bitar hon inte klarade av. Hon kväljde och kräktes av bitar så små som risgryn. Nu är hon 8år och har inga problem alls med sånt längre.
  • Sen
    viseversa skrev 2015-08-12 16:21:43 följande:
    Ja det är på tok för sällan och jag jade nog mailat förskolechefen ang det om jag var du. Barnen ska få dricka vatten när dom är törstiga och det över HELA dagen. Hon var väl ca 2 år om inte äldre. Var något med just bitar hon inte klarade av. Hon kväljde och kräktes av bitar så små som risgryn. Nu är hon 8år och har inga problem alls med sånt längre.
    ja min är 2 nu och har väldigt svårt för de,

    Enligt dem så får dem vatten så fort de ber om det, men min lilla gosse är inte så värst duktig på att tex säg jag är törstig eller jag vill ha vatten.


  • Milleman

    Min son är 4 och har gått på sin förskola i 2 år och äter fortfarande inte lunchen. En macka till mellanmål. Ibland är han där i 10 timmar. Vi är inte oroliga (hade varit annorlunda om han var undernärd).

    Har ditt barn skolats in nu precis tycker jag inte att du ska oroa dig än. Klart att barn måste få i sig vätska, en vattenflaska i hallen kanske kan locka?

  • viseversa
    Sen skrev 2015-08-12 16:30:01 följande:
    ja min är 2 nu och har väldigt svårt för de,

    Enligt dem så får dem vatten så fort de ber om det, men min lilla gosse är inte så värst duktig på att tex säg jag är törstig eller jag vill ha vatten.


    Nej men dom är ju dumma i huvudet om dom på allvar tror att ca 1,5 dl vätska räcker en hel dag. Slår vad om att dom själva dricker mer ofta. Jag hade som sagt pratat med personalen igen och ev mailat rektorn.
  • Sen
    Milleman skrev 2015-08-12 16:38:36 följande:

    Min son är 4 och har gått på sin förskola i 2 år och äter fortfarande inte lunchen. En macka till mellanmål. Ibland är han där i 10 timmar. Vi är inte oroliga (hade varit annorlunda om han var undernärd).

    Har ditt barn skolats in nu precis tycker jag inte att du ska oroa dig än. Klart att barn måste få i sig vätska, en vattenflaska i hallen kanske kan locka?


    Oj vad lång tid , är det ej jobbigt?

    Har gett dem en flaska som han kan ha där men som sagt de säger att han ej vill ha den. Osäker på om de erbjuder han den överhuvudtaget.

    Så fårt vi hämtar han o ger han flaskan tar han den direkt och dricker länge. så törstig är han ju
  • Sen
    viseversa skrev 2015-08-12 16:40:49 följande:
    Nej men dom är ju dumma i huvudet om dom på allvar tror att ca 1,5 dl vätska räcker en hel dag. Slår vad om att dom själva dricker mer ofta. Jag hade som sagt pratat med personalen igen och ev mailat rektorn.
    Tack Viseversa får nog ta och göra det, maila chefen
  • Grön elefant

    Min dotter var 2 år och 4 månader när hon började på dagis. Hon åt knappt något heller den första tiden. Personalen sa att vi kunde ha med välling som de kunde ge henne en gång under dagen. Vi tog med en flaska med pulver i och hon drack den (även andra nya barn gjorde så). Efter ett par veckor behövdes det inte längre, även om hon inte är någon storätare när hon inte får välja maten. Angående vattnet så får väl personalen fortsätta erbjuda, oftare.

  • Sen
    Grön elefant skrev 2015-08-12 17:06:43 följande:

    Min dotter var 2 år och 4 månader när hon började på dagis. Hon åt knappt något heller den första tiden. Personalen sa att vi kunde ha med välling som de kunde ge henne en gång under dagen. Vi tog med en flaska med pulver i och hon drack den (även andra nya barn gjorde så). Efter ett par veckor behövdes det inte längre, även om hon inte är någon storätare när hon inte får välja maten. Angående vattnet så får väl personalen fortsätta erbjuda, oftare.


    Vilken bra lösning.
    Tyvärr äter ej min lillkille välling längre slutade med det när han va 1år
  • Milleman
    Sen skrev 2015-08-12 16:41:47 följande:

    Oj vad lång tid , är det ej jobbigt?

    Har gett dem en flaska som han kan ha där men som sagt de säger att han ej vill ha den. Osäker på om de erbjuder han den överhuvudtaget.

    Så fårt vi hämtar han o ger han flaskan tar han den direkt och dricker länge. så törstig är han ju


    Det var jobbigt innan men vi insåg att han inte äter mer för att vi tjatar och oroar oss. Han får bra mat hemma och äter bra och då är det ingen fara.

    Jag tror du gör bäst i att slappna av. En 2-åring äter vid hunger och dricker vid törst. Enda gången man verkligen ska truga är väl vid högsommar eller magsjuka typ.
Svar på tråden Dagis problem, ( orolig mamma)