• amanda1998

    Mensvärken blir outhärdlig utan p-pillrena och får oss tappa hoppet.

    Hej!

    Jag och kille försöker skaffa barn och har därför slutat med mina p-piller som jag inte tagit på lite mer än ett år nu.

    Problemet är att vi fortfarande inte lyckats under detta året och mina kraftiga menssmärtor blir outhärdliga utan p piller som dämpade ner smärtan väldigt mycket.

    Det blir dubbel gråt varje gång mensen kommer, ett för att den kommer och två för smärtan. Har en riklig mens i ca 2-3 dagar sedan trappar den ner och små blöder ca 4 dagar till. Det är bara den första och ibland andra dagen smärtan kommer men det är som knivar som hugger och smärtan är otroligt grov.

    Har hört att det kan vara någon sjukdom om man har kraftig mensvärk och svårare att få barn.

    Har någon erfarenheter utav detta, på grund av åldern får vi inte söka hjälp för att bli gravida ännu vilket tar ner på oss ännu mer.

    Min mina frågor är nu följande:
    1. Finns det något alternativ till p-piller som tar ner mens smärtan men inte skyddar mot graviditet?.
    2. Är det någon som har erfarenheter av något liknande och kan komma med något råd.

  • Svar på tråden Mensvärken blir outhärdlig utan p-pillrena och får oss tappa hoppet.
  • Orkide

    Hej, jag har samma problem med mensvärken. Jag tar tre naproxen tabletter dag ett, sen kan jag ta två till men en åt gången det dygnet. Dag två tar jag 2 naproxen tabletter.. Sen brukar jag inte behöva mer.

    Har det gått ett år sen ni började försöka kan ni väl göra en utredning? Vi hade svårt att bli gravida o misstanke om endometrios fanns men jag gjorde ingen vidare utredning då jag blev gravid av pergotime.

  • Nonym

    Jag hade inga problem att bli gravid, men jag har precis som du problem med extrema mensvärkssmärtor (fick p-piller som 12-åring vid min tredje menstruation pga smärtan) och det som hjälper mig allra bäst mot smärtorna är faktiskt sex och orgasmer (även då med vibrator).

    Känns kanske inte så fräscht, men jag äter tradolan/tramadol mot smärtorna och ändå viker mig dubbel och tom kräks, så jag var glad att jag hittade nåt som hjälpte..

  • Erla

    Tycker du ska söka hjälp, för de smärtorna du beskriver låter som endometrios. Hormonerna i p-piller gör att sjukdomen inte utvecklas och för att bli av med det bör man opereras. Min mor hade endometrios som upptäcktes när hon var gravid i v.8 (efter 8 år av försök!!!) och fick opereras akut. Hon riskerade därmed att förlora fostret, som trots allt klarade sig. Där fick hon svart på varför det tog sån tid att bli gravid. Efter operationen lyckades hon ploppa ut tre ungar till :P och inga smärtor hade hon. Min sambos mamma var tvungen att opereras för endometrios, för att ens kunna bli gravid. Även hon hade kraftiga menssmärtor. 

    För det andra är det helt normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid efter p-pillerstopp, men p.g.a smärtorna du beskriver tycker jag verkligen att du ska söka vård så du slipper smärtorna. 

  • amanda1998
    Orkide skrev 2016-03-31 21:11:30 följande:

    Hej, jag har samma problem med mensvärken. Jag tar tre naproxen tabletter dag ett, sen kan jag ta två till men en åt gången det dygnet. Dag två tar jag 2 naproxen tabletter.. Sen brukar jag inte behöva mer.

    Har det gått ett år sen ni började försöka kan ni väl göra en utredning? Vi hade svårt att bli gravida o misstanke om endometrios fanns men jag gjorde ingen vidare utredning då jag blev gravid av pergotime.


    Tack så mycket för tipset! Fick du det utskrivet eller går det att köpa recept fritt?

    Angående utredningen så får vi ingen hjälp på grund av att jag är 18 år gammal. Min kille är 24, han jobbar, vi har boende, ekonomi osv. ( Vill tillägga allt detta då foolk alltid reagerar på att vi vill ha barn så " tidigt". Hur som helst så får vi ingen hjälp innan jag fyllt 20 år vilket gör ont i hjärtat.

    Misstänker själv endometrios. Vad är pregotime, något att testa kanske.

    Tack för ditt svar!
  • amanda1998
    Nonym skrev 2016-03-31 21:21:37 följande:

    Jag hade inga problem att bli gravid, men jag har precis som du problem med extrema mensvärkssmärtor (fick p-piller som 12-åring vid min tredje menstruation pga smärtan) och det som hjälper mig allra bäst mot smärtorna är faktiskt sex och orgasmer (även då med vibrator).

    Känns kanske inte så fräscht, men jag äter tradolan/tramadol mot smärtorna och ändå viker mig dubbel och tom kräks, så jag var glad att jag hittade nåt som hjälpte..


    Tack för tipset!
    Problemet där för mig är nog att jag hela tiden känner mig äcklig under mensen så har så svårt att få till det om jag själv inte känner mig fin och fräsch men vi får väl se om det går att testa, hehe.

    Tabletterna du tar, finns dem på apoteket? De påverkar inte fertiliteten negativt på något sätt heller?
  • amanda1998
    Erla skrev 2016-03-31 21:24:47 följande:

    Tycker du ska söka hjälp, för de smärtorna du beskriver låter som endometrios. Hormonerna i p-piller gör att sjukdomen inte utvecklas och för att bli av med det bör man opereras. Min mor hade endometrios som upptäcktes när hon var gravid i v.8 (efter 8 år av försök!!!) och fick opereras akut. Hon riskerade därmed att förlora fostret, som trots allt klarade sig. Där fick hon svart på varför det tog sån tid att bli gravid. Efter operationen lyckades hon ploppa ut tre ungar till :P och inga smärtor hade hon. Min sambos mamma var tvungen att opereras för endometrios, för att ens kunna bli gravid. Även hon hade kraftiga menssmärtor. 

    För det andra är det helt normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid efter p-pillerstopp, men p.g.a smärtorna du beskriver tycker jag verkligen att du ska söka vård så du slipper smärtorna. 


    Tack för svaret!
    sökte vård idag men blev illa bemött av personalen i telefonen som sa att de hellre lät mig leva med smärtorna än att hjälpa en 18 åring till en graviditet då de bara skulle få extra jobb när jag senare skulle komma in och vilja göra abort. Blev helt, helt förstörd alltså men ska vända mig till ett annat sjukhus nu!

    Tack för ditt svar!
  • Bug

    Prata med din gynekolog om Cyklo-F kan vara något för dig, det hjälpte mig.

  • Nonym
    amanda1998 skrev 2016-03-31 23:36:18 följande:

    Tack för tipset!

    Problemet där för mig är nog att jag hela tiden känner mig äcklig under mensen så har så svårt att få till det om jag själv inte känner mig fin och fräsch men vi får väl se om det går att testa, hehe.

    Tabletterna du tar, finns dem på apoteket? De påverkar inte fertiliteten negativt på något sätt heller?


    Ja.. Känner mig inte heller fräsch när jag har mens, men då jag kommit på att det hjälper så får man bita ihop ibland.. brukar dock använda kondom när jag har mens för det känns fräschare då (både på vibrator och på mannen)

    Är morfin så visst finns de på apotek, men inte utan recept.. kolla med hälsokost vad de har att erbjuda?
  • Erla
    amanda1998 skrev 2016-03-31 23:40:01 följande:

    Tack för svaret!

    sökte vård idag men blev illa bemött av personalen i telefonen som sa att de hellre lät mig leva med smärtorna än att hjälpa en 18 åring till en graviditet då de bara skulle få extra jobb när jag senare skulle komma in och vilja göra abort. Blev helt, helt förstörd alltså men ska vända mig till ett annat sjukhus nu!

    Tack för ditt svar!


    Men va!? Är man 18 så är man ju för tusan myndig och om du vill skaffa barn eller inte har inte de något med att göra. Fy f*n vilken inkompetent personal, som dessutom inte gör sitt jobb!

    Och det värsta är att om du inte skulle berätta om att du ville bli gravid skulle de bara sätta dig på nya P-piller :/ trots att det är känt att bara operation kan fastställa och ta bort endometrios. Tyvärr väldigt vanligt att endometriospatienter inte tas på allvar. Ge inte upp! Du har rätt till vård! Oavsett om du vill ha barn nu eller inte!
  • Orkide
    amanda1998 skrev 2016-03-31 23:32:48 följande:
    Tack så mycket för tipset! Fick du det utskrivet eller går det att köpa recept fritt?

    Angående utredningen så får vi ingen hjälp på grund av att jag är 18 år gammal. Min kille är 24, han jobbar, vi har boende, ekonomi osv. ( Vill tillägga allt detta då foolk alltid reagerar på att vi vill ha barn så " tidigt". Hur som helst så får vi ingen hjälp innan jag fyllt 20 år vilket gör ont i hjärtat.

    Misstänker själv endometrios. Vad är pregotime, något att testa kanske.

    Tack för ditt svar!
    Naproxen kan du köpa på apoteket. Pergotime är däremot receptbelagd. Jag vet att en del provat munkpeppar som är en naturpreparat. Du kan ju själv läsa på om det.
  • Hedgehog

    Hej! Jag känner igen mig i din berättelse. Vi försökte med barn nummer 2 i 2,5 år. Har också haft problem med menssmärtor sen 13 års ålder. Blev värre efter första barnet. Opererades då för att undersöka om jag hade endometrioshärdar. Jag har endometrios. Minns hur det var dubbla ångestkänslor varje gång mensen kom när vi försökte... Att få utstå en månad till med mens, och en månad till med smärta. Jag råder dig att försöka tänka på annat. Det är svårt, men när jag började fokusera mindre på att försöka bli gravid, så blev jag det plötsligt. Jag blev rådd att äta diklofenak under de åren. Tog de ibland men de hjälpte verkligen ingenting. Ta inte dem. Det står att man inte ska ta dem om man försöker bli gravid, märkte jag efter cirka 2 år... För mig hjälper det att röra på mig, även om de gör ont. Jag har mens i 7 dagar, nästan lika mycket alla dagar. Outhärdligt ibland. Värmekuddar kan lindra lite ibland, sånna microvarianter. Jag tror att du har endo så som du beskriver dina smärtor. Undersök dig <3

  • amanda1998
    Erla skrev 2016-04-01 07:58:57 följande:
    Men va!? Är man 18 så är man ju för tusan myndig och om du vill skaffa barn eller inte har inte de något med att göra. Fy f*n vilken inkompetent personal, som dessutom inte gör sitt jobb!

    Och det värsta är att om du inte skulle berätta om att du ville bli gravid skulle de bara sätta dig på nya P-piller :/ trots att det är känt att bara operation kan fastställa och ta bort endometrios. Tyvärr väldigt vanligt att endometriospatienter inte tas på allvar. Ge inte upp! Du har rätt till vård! Oavsett om du vill ha barn nu eller inte!
    Åh tack för ditt stöd! 
    Jag håller med, det var så kränkande att höra detta! 
    Det är svårt bara att ringa och be om hjälpen och med detta bemötande blir jag ju otroligt ledsen. 

    Känns så skönt att det finns människor som du som förstår att man kan ha en otroligt barnlängtan oavsett ålder. Vi måste alltid försvara oss med att vi har ekonomi, boende osv för alla förutser att vi inte har det vilket är så sorgligt tycker jag!

    Ska fortsätta kämpa! Tck för ditt stöd
  • Anonym (ida)

    Jag lider också av fruktansvärd mensvärk. Jag kräks och kan varken ligga eller sitta. Måste bara gå gå gå fram och tillbaka och värktabletter hjälper inte när det väl har satt igång. Har tom ringt 112 en gång då jag kände att jag dör hellre än har den där smärtan! De gjorde inget såklart. "vi gör inget åt vanlig mensvärk" Men jag var så desperat!
    Sedan fick jag tipset att börja äta värktabletter dagarna innan mens för att smärtan inte ens ska få grepp om mig. Det har funkat. 

Svar på tråden Mensvärken blir outhärdlig utan p-pillrena och får oss tappa hoppet.